Om jag utgår från mig själv och mina sjuklöne- och VABregler så skulle jag helt klart fortsatt vara sjukanmäld.
Så här räknas det för mig:
Mitt jobb räknar ut en dagslön genom att dela månaden i antalet dagar jag arbetar, dvs c:a 20. Detta ger vad de kallar en kalenderdagsfaktor på 1,4. Är jag borta en dag för tex VAB så drar de alltså nästan 1½ dags lön.
FK räknar i sin tur ut min dagslön genom att dela i månadens ALLA dagar, vilket ju då ger en mindre summa. Sen ger FK i sin tur mig en procent av den dagslön de räknat ut.
Exempel: Jag har 30000 (I wish!) i månadslön, arbetgivaren räknar ut att min dagslön är 1500, vilket de drar för att jag vabbar. FK:s uträkning visar att min dagslön är 1000, och de ger mig, säg 800 i VAB-ersättning. Voila, så förlorar jag plötsligt nästan 50% av min lön istället.
MEN om jag är sjuk själv och arbetsgivaren ska betala ut min ersättning så räknar ju de ut både dagslön och ersättning enligt sitt sätt att räkna och då får jag ju mina 80% på den summa som DE räknat ut - resultatet blir alltså 1200 till mig istället för 800.
Har jag då dessutom gått hem nån timma tidigare dagen innan istället för att sjukanmäla mig nästa morgon så räknas min karens på den första dagen så länge den arbetsdagen har passerat med hälften. Slutar jag 16 och går hem 15 så får jag alltså en futtig timmes karens istället för en hel dag.
Så, ja, jag skulle fortsätta på min egen sjukskrivning.