• Anonym

Leder som plötsligt svullnar - hur kan jag få hjälp?

Sedan några år tillbaka har jag haft perioder av svår ledvärk då jag har varit tvungen att ta värktabletter (Orudis retard) dagligen för att kunna fungera. Läkarna spekulerade i fibromyalgi men värken flyttar inte runt utan molar på samma ställen och jag är även öm lokalt.

Jag är väldigt stel i benen, särskilt på morgonen då jag stolpar runt och haltar innan jag har kommit igång.

Under de här åren har jag också svullnat i ett knä, en fingerled, kring fotknölarna och nu senast även på ovansidan av foten. Då kollade de om det var en propp och skickade mig på slätröntgen som såg ok ut. Läkaren meddelade att jag skulle höra av mig om besvären återkom och att de då skulle överväga remiss till reumatolog.

Nu har jag även fått en liten svullnad vid vänster 'handledsknöl'. Båda handledsknölarna är dessutom förstorade, på vänster handled syns det tydligt 

Jag var hos reumatolog tidigare men det gav inte mycket. Han tryckte på de s.k. triggerpunkterna och sa att det antagligen är fibromyalgi men han kunde inte förklara svullnaderna.

Finns det inga andra undersökningar de kan göra, förutom att trycka på dessa punkter och göra slätröntgen? Har det inte gått väldigt långt om man kan se ledförändringar på en vanlig slätröntgen?

Jag ska kontakta läkaren men känner mig bränd av vården. Det är ju rätt meningslöst att jag ska vänta på en tid i månader hos reumatologen och vara borta från jobbet för ett nytt besök om de bara tänker göra samma sak.

Finns det något jag kan be om? Något förslag? Jag vet inte riktigt var jag ska börja.

• Svar på tråden Leder som plötsligt svullnar - hur kan jag få hjälp?
  • No Name

Det finns ju en massa blodprover för att kolla bl.a. RA ( reumatisk artrit)

• Anonym
    No Name skrev 2012-09-25 22:32:44 följande:
    Det finns ju en massa blodprover för att kolla bl.a. RA ( reumatisk artrit)
    Jo, det tog de också men konstaterade samtidigt att alla reumatiska sjukdomar inte syns på blodprov, t.ex. psoriasis artrit som vi har i släkten.
Svar på tråden Leder som plötsligt svullnar - hur kan jag få hjälp?