• Anonym (trött)

Hur lär man sig att sova ensam? 2 veckor utan sambon

Detta är ett riktigt I-landsproblem och är kanske inget relationsproblem (mod. får flytta tråden om den passar bättre någon annanstans) men jag mår ändå dåligt över det.

Jag har alltid haft väldigt svårt att somna men det har blivit bättre sedan jag blev sambo för 7 år sedan. Jag blir lugn av att höra min sambos andetag och även om vi ibland lägger oss olika tider somnar jag lättare av att höra honom röra sig i lägenheten. (även om jag somnar alldeles för sent i alla fall eftersom jag inte kan somna)

Nu till problemet: några gånger per år arbetar han på en annan ort och sover då på hotell en eller ett par nätter. Jag har då extremt svårt att sova men det är hanterbart. En gång arbetade han borta under 4 nätter och jag sov max 3-4 timmar/natt.

Nu är han iväg igen och skulle egentligen vara borta under fem nätter men idag, efter tre nätter, frågade de honom om han kunde tänka sig att stanna kvar i två veckor sammanlagt. Han fick lov att säga nej men han ville gärna stanna p.g.a. traktamente och ob som ger ganska rejält mycket mer i plånboken.

Först ville jag bara skrika "NEEEJ!" men insåg att jag är barnslig. Han ska ju inte behöva tacka nej för att jag är tramsig och inte kan sova ensam. Nu har jag knappt sovit någonting alls de senaste tre nätterna.

Är det någon som har tips på hur man lär sig att sova ensam?

• Svar på tråden Hur lär man sig att sova ensam? 2 veckor utan sambon
  • Beckizz94

Har också problem med att sova själv, har distansförhållande så de blir en del nätter själv. För mig har de i alla fall hjälpt att ha massa kuddar i sängen så de blir lite trångt i alla fall och sen vara vaken tills jag verkligen är riktigt trött. Men de är svårt.

• u77

Känner igen mig! Men har tyvärr inget tips...

• Näckrosen

Har tyvärr inga bra tips, men man vänjer sig. För några år sedan var min man iväg i tre veckor och kände precis som du skriver. Men nätterna gick och det blev lättare och lättare. När han väl kom hem sen, var det nästan svårt att vänja sig att ha honom där...

• TaSe

Jag brukar ha nått av barnen i sängen när maken är borta.

• Lilla Morran

Har också en man som reser en del och ibland kan det bli många nätter i rad ensam. Sedan vi fick barn har jag ofta flyttat in något av barnen i vår säng, då känner jag mig inte så ensam och det känns tryggt att ha dem nära om det skulle hända nåt. Ett tips är att vara vaken tills du är riktigt trött, eller kanske ligga och läsa en bok tills ögonen nästan stängs... När jag var som ängsligast gick jag runt i hela huset och kollade bakom alla dörrar och hörnen, för att försäkra mig om att ingen var där, kände mig lugnare efter min lilla runda Om det är riktigt illa finns det ju insomningstabletter, men det skulle jag nog avråda dig ifrån så långt det är möjligt, då dessa kan vara beroendeframkallande... Se till att ha en lugn stund innan sänggåendet, kanske kan du dricka en kopp te eller ta ett bad. Se inga program på TV som sen håller dig vaken... Och vet du vad, man vänjer sig faktiskt, men jag sover fortfarande allra bäst när han är hemma...

• Anonym (trött)

Har tyvärr inga barn och att vänta tills jag blir trött är stört omöjligt då jag i sådana fall kan sitta uppe till 3 och då orkar jag inte arbeta imorgon. Men kuddar i hela sängen ska jag prova. Jag provade att rulla in mig i täcket i natt för att det skulle bli lite trångt men det hjälpte inte för jag vaknade en stund senare av att jag hade sparkat av mig täcket.

• Just Like Honey

Mitt tips är att lyssna på musik eller någon ljudbok. Då känns det mindre ensamt tycker jag.

• Rainei

Ljudbok är ett riktigt bra förslag. Vissa blir avslappnade av det, att ha något att fokusera på medan man ligger i sängen i mörkret. 

Själv har jag aldrig haft problem med att sova som så, som tur är. När jag ska sova säger hjärnan att jag ska sova och lägger ner den större tankeverksamheten, jämfört med min pojkvän som kan ligga och snurra länge och tänka på allt möjligt. 

Försök ta reda på varför du inte vill vara ensam när du ska sova, om det är ljuden eller bara känslan av trygghet. Det är lättare att substituera något om man vet vad det är :)

Ikväll hålls jag uppe av en extremt ettrig förkylning, har försökt sova 2 ggr redan ikväll men det går inte >:( Delar känslan av sömnlöshet ikväll! 

• Anonym

Kör fem minuters metoden   det gör ju vissa på bebisar som ska "Lära sig" sova ensamma (varför nu bebisar ska behöva lära sig det.

Mig hjälper det att läsa något roligt och lättsamt inna jag ska sova. Lycka till. 

• pickinikki

har samma problem! jag försöker mysa till det för mig själv och se det som "egentid". bädda ner mig med en bra bok. om det är flera nätter i sträck, eller till och med veckor är rutiner nästan ett måste. För mig funkar det att tex, börja följa en serie. Vissa säger ju att man inte ska kolla på TV precis innan läddags, men för mig funkar det utmärkt och lugnar ner mig (är sjukt otrygg när jag är ensam hemma på kvällarna) och gör att jag somnar lättare. men lider med dig TS, det är inte kul!

• Mys mymla

Jag har tv i sovrummet och har den på sov tid så den stänger av sig efter en stund, samt att jag tonar ner ljuset på den å lågt ljud. Det funkar för mig när jag ska sova ensam, jag finner tryggheten i ljudet och ljuset. Brukar ha på Disney Chanel :P

• Anonym (kudde)

När jag sover ensam har jag en gosekudde. Att hålla om. Fånigt jag vet Glad men det hjälper mig. Sedan lite varmare kläder så jag blir varm och dåsig. Kolla på tv på låg volym eller läsa.

• mamma al

Lösa korsord i sängen är tröttsamt och bra.

• Anonym

Jag tycker det bara är skönt! tänk att kunna ligga och fisa så mycket man vill

• jådåsåatt

Prova nått receptfritt från Apoteket, tex Valerina natt.
    Annars kan du ju alltid gå till läkaren och be att få nån insomningstablett utskriven.

• Trollbarnet

Om du har en laptop så sätt på en relativt tråkig film på låg ljudnivå eller kanske en serie som du kan följa men som inte är sådär jättebra så att du kan slita dig från att titta.
    Annars en TV på väldigt låg volym. Funkar alltid för mig :)

• Sibeb

Att lyssna på en talbok eller på något pratprogram på P1 brukar funka bra för mig när jag inte kan sova. Då ligger man inte och lyssnar på all ljud i huset. Det får ju vara en lagom bra bok så att man blir lagom trött. Och absolut ingen otäck deckare.

Lycka till!

• Anonym (hm)

Jag har samma problem, dock väldigt extremt då jag aldrig blir van vid det. Nu har jag en sambo, men för några år sen bodde jag själv och hade jag inte nån av min syskon eller en kk sovandes hos mig så var jag vaken till kanske 7 på morgonen ibland senare, spelade ingen roll när jag gick och la mig, la jag mig elva så låg jag vaken till jätte sent, och inget hjälpte =( har haft sömnproblem sen jag var liten, och tror det har med nått psykiskt att göra. jätte jobbigt.

• Anonym (trött)

Hej alla! Och tack för era tips! Valerina, kuddar och sambons svettiga tröja (ja, störd är jag nog =) ) och musik har nu fungerat hyfsat. Visst har det tagit lång tid att somna men det har faktiskt hjälpt lite. Även om jag har somnat sent så har det ändå gjort att jag har sovit okej och valerina (eller kanske placebo?) gjorde att det har gått betydligt mycket enklare att somna om när jag har vaknat på natten. Tack!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-26 21:35:16 följande:
    Jag tycker det bara är skönt! tänk att kunna ligga och fisa så mycket man vill
    haha jag passar på att fisa som aldrig för nu när jag är gräsänka
Svar på tråden Hur lär man sig att sova ensam? 2 veckor utan sambon