• enbär

Varför samsover ni inte?

Av ren nyfikenhet undrar jag varför ni som inte samsover valt att göra så? Jag tycker det är mysigt med en liten (eller två) i sängen.

• Svar på tråden Varför samsover ni inte?
  • emelianzei

Jag sover sjukt dåligt när jag har min lilla i sängen, även om det är mysigt. Vaknar massor med gånger vilket gör att jag är jättetrött på dagarna. Sambon däremot sover väldigt djupt och vill därför inte ha henne mellan oss då han rör sig mycket. Hon sover dessutom själv bättre i sin vagga på nätterna så det är inget problem. :)

På dagarna sover hon oftast i min famn dock, väldigt mysigt!

• Lilla Morran

Vi har tre barn och det blir väldigt trångt och dessutom rör de sig en del, vilket stör allas sömn. Vi har lärt dem att somna i egen säng på kvällen, men när de vaknar på natten lyfter vi in dem till oss, vilket ibland resulterar i att vi sover fem i samma säng...

• Echo

För att sova är viktigt för mig, och det gör jag inte med barn i sängen. Däremot får de gärna komma och mysa på morgonen (men inte före klockan sex).

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • MalinEddie

För att våra barn sover gott i egen säng. Då och då knallar de in nattetid och de är givetvis välkomna. Jag ser inget som bättre än det andra, det viktiga är att barn och föräldrar sover gott.

• AnnaLovisa

Min son sov PÅ mig när jag sov, den första månaden, sen bredvid mig, sen i spjälsängen bredvid sängen. Sen vid fyra månader efter att ha konstaterat att både han och jag sov bättre så, så flyttade han till eget rum med babymonitor. När vi delade rum och säng vaknade han av minsta host, och jag vaknade bara han vände sig i sängen. Jag tycker också det verkar mysigt att samsova, men det funkar nog inte för alla helt enkelt.
    Brukar dock ta in honom till våran säng och gosa lite innan frukosten, för han har så himla charmigt morgonhumör :)

• enbär
    MalinEddie skrev 2012-09-25 23:02:24 följande:
    För att våra barn sover gott i egen säng. Då och då knallar de in nattetid och de är givetvis välkomna. Jag ser inget som bättre än det andra, det viktiga är att barn och föräldrar sover gott.
    Ja, självklart är inget bättre än det andra. God sömnkvalitet är ju av yttersta vikt för en småbarnsfamilj..... Jag trodde själv aldrig jag skulle bli en samsovare men det bara blev så att jag hade dem i sängen för att det underlättade nattamningarna, jag upptäckte att min sömnkvalitet blev så mycket bättre när jag kunde amma mer eller mindre i sömnen utan att kliva upp och hämta ett barn som ville äta. Och sen kom jag på att det var himla mysigt att sova med dem också.
  • Mimmi77

Vi Samsov inte pga av varken jag el barnen sover bra. Spjälsängen står i kloss med vår sängbich då sov/ sover de hela natten. Lillan kan däremot komma över till oss vid 4 snåret och somnar om men det är väldigt oroligt då.

• Kaffegalningen

Från att min son började åla sig (4 mån) till drygt tre år så hade han ingen ro alls i sängen, han kunde krypa runt i timmar och blev hysterisk av trötthet tillslut. Han behövde helt enkelt bli "instängd" i spjälsängen för att få hjälp att få ro. Nu har vi en snart femåring som sover var och varannan natt i vår säng, så mysigt Ja förutom på varma sommarnätter, då måste jag få sova själv Både maken och sonen är värmemänniskor medan jag vill vara sval.

• Mimmi77

Glöm mitt inlägg det blev konstigt och halva försvann, skickades innan jag var klar....

Sammanfattar med att mina barn inte vill sova i vår säng.de sover bäst i sin egen.

Svar på tråden Varför samsover ni inte?