• Anonym ()

Hur bevisar man psykisk misshandel på barn?

Ja, hur bevisar man psykisk misshandel på barn?
    Har ett barn med en man som misshandlat mig psykiskt och fysiskt. Vi skildes 3år sedan och barnet var 1,5 år. Eftersom pappan inte varit dömd för något så kan jag inte påstå att han är olämplig som far i en vårdnadstvist. Men hur bevisar jag att även barnet blir psykiskt, känslomässigt misshandlat än idag?

Vi ska ha huvudförhandling om ngra veckor och jag är så frustrerad.
    Jag vill ge exempel hur vardagen ser ut för mig och barnet den veckan hon är hos mig.

Jag hämtar på dagis. Leksaker/kläder/ smycken hen haft med sig till pappa är "borta".
    Så fort någon av hens fars släktingar nämns får hen ont i magen. 
    Barnet har lärt sig ljuga för sin pappa för att överleva. Hen har själv sagt det. T ex. "Jag sa till min pappa att jag inte älskar X men det gör jag ändå". (x är min nya make) 
    " Pappa sa att jag skulle spotta på dig och jag sa ja, men det vill jag inte,ja vill bara berätta vad pappa sa." 
    "Pappa sa att du är smutsig". "Pappa sa att du förstörde vår familj."  "Pappa sa att jag ska säga ´mamma jag vill inte följa med dig hem` men mamma jag vill.."

När vi sen råkar träffas ute och hen är med sin pappa säger pappan högt till hen att hen inte får hälsa på oss.

När hen ser oss numera undviker hen ögonkontakt och vågar inte hälsa längre. Tidigare har hen sprungit till mig när hen sett mig i affären! (Jag menar jag är MAMMA!!) Ska inte mitt barn få hälsa på mig när hen ser mig????

Jag lovar och svär att jag ALDRIG talat illa om pappan inför barnet. Aldrig ens försökt svartmåla honom på något sätt! Har sagt till och med sagt åt hen att "det är DIN pappa och du får älska honom hur mycket du vill"." Bara för att jag och din pappa inte älskar varann betyder det inte att vi inte älskar dig!"

Detta är en bråkdel av hur det der ut för oss...

Hur ska man förklara det på bästa sätt? Hur bevisar man sådant här??? 

• Svar på tråden Hur bevisar man psykisk misshandel på barn?
  • Anonym

Tag kontakt med BUP för att de ska kunna samtala med barnet!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-26 10:05:38 följande:
    Tag kontakt med BUP för att de ska kunna samtala med barnet!
    Men om inte pappan godkänner?
  • hojnas

Jag fick ont i magen av att läsa det där, stackars lilla barn!

Nej jag vet inte hur du ska få fram det, kontakta BUP och hör efter?
    Vad är det för huvudförhandling som du ska på? Kan du kontakta någon därifrån och höra hur du ska göra för att få fram ditt barns berättelse?

• msmalin

Nuförtiden behövs inte den andre förälderns godkännande för att söka till bup så gör det

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-26 10:08:53 följande:
    Men om inte pappan godkänner?
    Han behöver inte göra det. Du kan få hjälp via soc att få komma till BUP med barnet även om pappan motsätter sig det.
  • Anonym
    hojnas skrev 2012-09-26 10:10:25 följande:
    Jag fick ont i magen av att läsa det där, stackars lilla barn!

Nej jag vet inte hur du ska få fram det, kontakta BUP och hör efter?
    Vad är det för huvudförhandling som du ska på? Kan du kontakta någon därifrån och höra hur du ska göra för att få fram ditt barns berättelse?
    Eftersom barnet bara är 4 så är hon väl för liten? Det är huvudförhandlingen på vårdnadstvisten. Den har pågått i 2 år nu.. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-26 10:14:45 följande:
    Han behöver inte göra det. Du kan få hjälp via soc att få komma till BUP med barnet även om pappan motsätter sig det.
    Ursäkta mig men soc är SKIT! Tanten som tar emot anmälan om barn som far illa har uttalat sig till familjerätten att "anmälningarna om barn som far illa är bara ett uttryck för föräldrarnas konfliktfyllda skilsmässa".. 
    De tar mig inte på allvar! 
  • Anonym

Har ringt till BUP  nu. De ringer upp om 10 min. 
    Vad ska jag säga?... Har så svårt att uttrycka mig i tal.. det är mkt lättare att skriva...

har ni några råd?...

• Lilith Dark

Har du lättare att uttrycka dig i skrift än i tal så kan du ju helt enkelt läsa upp din trådstart när de ringer. Har ni gemensam vårdnad måste du berätta det och fråga hur det är du går till väga för att hon ska få komma dit utan den andra vårdnadshavarens godkännande.

LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
  • Anonym (*!*)
    Anonym skrev 2012-09-26 10:18:05 följande:
    Ursäkta mig men soc är SKIT! Tanten som tar emot anmälan om barn som far illa har uttalat sig till familjerätten att "anmälningarna om barn som far illa är bara ett uttryck för föräldrarnas konfliktfyllda skilsmässa".. 
    De tar mig inte på allvar! 
    Tack, det där känner jag igen. Mina bonusar hade det precis som du beskriver i trådstarten, fast dom var då 6 och 10 år när jag kom in i bilden. Först trodde man dom nästan inte, sen blev det bara värre och värre att dom talade om att mamman drack varje dag, att hon och hennes nya man alltid bråkade och att det var mamman som alltid startade bråken.
    När 6 åringen återkommande kom hem till oss med stora blåmärken gjorde vi soc uppmärksamma på missförhållandena men togs inte på allvar, situationen för barnen blev bara värre och värre med åren och efter många långa turer så bor nu båda barnen heltid hos oss och träffar aldrig mamman som det visade sig (utan soc hjälp) vara gravt alkoholiserad och en förmodad borderline eller liknande.
    Soc är tyvärr sällan till hjälp för barn i den här situationen utan sopar allt under mattan att det är konflikter mellan föräldrarna och inget att bry sig om.
  • solnedgång

Har någon hört talas om PAS?

Se nedan och titta på länkarna, väldigt intressant.

PAS, Parental Alienation Syndrome, är ett vanligt begrepp bland amerikanska psykologer och familjeterapeuter.
    PAS är en psykisk störning som kan dyka upp hos en förälder i samband med vårdnadstvister.
    PAS går ut på att med hjälp av medveten eller omedveten programmering skilja barnet från den andre föräldern.

Lyssna på denna, räcker att lyssna på de första 12 minuterna

http://play.radio1.se/catchup/clip/7174

" rel="nofollow nofollow" target="_blank">

• solnedgång

Länkarna fungerade visst inte men sök på youtube om PAS.

Gregory Mantell har tre avsnitt om Pas.

Eva Rusz har pratat om detta på radio1.

Man kan gå in på deras hemsida och gå under tidigare program, till Eva Rusz och mitt ex manipulerar våra barn.

• Anonym
    solnedgång skrev 2012-09-30 16:29:17 följande:
    Länkarna fungerade visst inte men sök på youtube om PAS.

Gregory Mantell har tre avsnitt om Pas.

Eva Rusz har pratat om detta på radio1.

Man kan gå in på deras hemsida och gå under tidigare program, till Eva Rusz och mitt ex manipulerar våra barn.
    Eva Rusz beskriver mitt ex?!!!!!!!!!!!!!
Svar på tråden Hur bevisar man psykisk misshandel på barn?