• marmelad

Ett barn med infektionsastma, större risk att syskon får det med?

Astma/infektionsastma, är det något ärftligt?
    Har en tvååring med infektionsastma, och nu har lillebror på 6 månader hosta och rosslande andning. Blir lite orolig att han ska ha fått samma :-/

• Svar på tråden Ett barn med infektionsastma, större risk att syskon får det med?
  • Flickan och kråkan

Nu är jag ingen expert men allergiska besvär är ju ärftligt, så det är väl troligt. Jag är atopiker. Kan ibland få lite böjveckseksem. Hade hösnuva när jag var yngre. Båda mina pojkar har haft lite eksem. Äldsta har varit eksem fri ett bra tag nu - han är 4,5. Lillebror får lite i ena knävecket ibland. Han har haft lite mer besvär av eksem. Han fick infektionsastma konstaterad när han var dryga året. Ha inte haft mycket besvär. Han är 3,5 och det verkar ha växt bort. Astam och eksem har kopplingar. Summa summarum - allergi, eksem, astmatiska problem hänger ihop och det finns ärftliga faktorer.

• Jelenas

Båda mina pojkar har/ haft infektionsastma samt eksem.
    Även min bonus som är halvsyster till min yngsta har haft samma problem.

• Mormor07

Hej
    Eftersom din lille på bara 6 månader hostar och låter rosslig när han andas bör du så snart som möjligt låta en barnläkare undersöka honom. Astma är ärftligt men det är för den skull inte givet att syskon får det, ärftligheten kan hoppa över några led.

Svar på tråden Ett barn med infektionsastma, större risk att syskon får det med?