• Leya

HÖGrisk kub - vilka mer?

var inne på kub i måndags 24/9 och såg ett underbart litet knytte som rörde sig och såg alldeles perfekt ut. HÄFTIGT!

MEN...sen kom resultatet och jag fick 1:3!!!! och jag som dessutom inte har ett stöttande faderskap i det hela. jag är 38 år och har inga barn sen tidigare. den här lilla är helt oplanerad men galet välkommen!

har tagit beslutet att göra ett fostervattenprov (det gör inga mkp i mitt län), men måste alltså vänta i nästan tre veckor till. hur fasen överlever man den här långa väntan? på måndag 1/10 ska jag in och prata med en överläkare om allt runtomkring, ställa alla dumma frågor och klämma ur alla fakta jag kan få. sen blir det mest troligt fvp den 15/10.

någon därute som sitter i samma situation exakt just nu, eller som redan gått igenom detta? SKRIV GÄRNA.

• Svar på tråden HÖGrisk kub - vilka mer?
  • magplask

Min moster är lika gammal som dig, och hade 1:6 men ut kom en frisk flicka! Håller en tumme för dig!

• Leya
    magplask skrev 2012-09-26 11:29:22 följande:
    Min moster är lika gammal som dig, och hade 1:6 men ut kom en frisk flicka! Håller en tumme för dig!
    TUSEN TACK!! sånt där värmer att höra..... jag hoppas jag har samma tur!! {#emotions_dlg.flower}
  • zbaby

Hej, vi fick 1:2 för Trisomi 13 och 18 samt 1:7 för Down.. har gjort moderkaksprov som visade att det inte är ngn av dessa tre..;o) de kunde dock inte göra de utökade testet med odling.. men de ansåg att det inte fanns anledning till det. Ska in på riktat ul nästa vecka då får vi exakta svar.. då först kan jag känna att jag kan slappna av. Inboxa gärna om du undrar eller vill prata av dig.. det är en olidlig väntan, jag vet! Jag är 36 i dec och har en frisk dotter sedan tidigare.. Stort lycka till och försök att inte oroa dig!! Kram

• Leya
    zbaby skrev 2012-09-26 12:50:03 följande:
    Hej, vi fick 1:2 för Trisomi 13 och 18 samt 1:7 för Down.. har gjort moderkaksprov som visade att det inte är ngn av dessa tre..;o) de kunde dock inte göra de utökade testet med odling.. men de ansåg att det inte fanns anledning till det. Ska in på riktat ul nästa vecka då får vi exakta svar.. då först kan jag känna att jag kan slappna av. Inboxa gärna om du undrar eller vill prata av dig.. det är en olidlig väntan, jag vet! Jag är 36 i dec och har en frisk dotter sedan tidigare.. Stort lycka till och försök att inte oroa dig!! Kram
    TACK {#emotions_dlg.flower} jag har mailat dig Glad
  • Leya

*puffar*
    inga fler i min situation? verkar som en dödsdom det här Gråter

• mammave

Fick oxå hög risk, 1/84, är 32, så hade jag varit äldre hade det varit ännu högre. Ska göra fvp, kanske på tisd, annars tisdagen veckan därpå. Väntan är hemsk. Har läst en massa o läst om väldigt många med låga siffror som fått friska barn sen. Har även läst om dem som haft 1/20000 som fått ett barn med kromosomfel. Så jag har blivit väldigt negativt inställd till kub. Det är ju egentligen bara som en gissningslek som folk sen litar på o som oroar väldigt många i onödan, tyvärr. Kmr aldrig mer göra kub. Det är bara en sannolikhet, inte en diagnos, vilket många tolkar det som.

• Leya
    mammave skrev 2012-09-29 19:20:45 följande:
    Fick oxå hög risk, 1/84, är 32, så hade jag varit äldre hade det varit ännu högre. Ska göra fvp, kanske på tisd, annars tisdagen veckan därpå. Väntan är hemsk. Har läst en massa o läst om väldigt många med låga siffror som fått friska barn sen. Har även läst om dem som haft 1/20000 som fått ett barn med kromosomfel. Så jag har blivit väldigt negativt inställd till kub. Det är ju egentligen bara som en gissningslek som folk sen litar på o som oroar väldigt många i onödan, tyvärr. Kmr aldrig mer göra kub. Det är bara en sannolikhet, inte en diagnos, vilket många tolkar det som.
    *kramar om*
    ....då jag vet hur väntan känns.
    jo, jag har lite samma känslor som dig kring kub. en riskanalys som kan ge folk en känsla av "löfte" om friskt barn eller en hopplöshetskänsla om ett icke friskt barn. ingen sanning, bara en läskig riskanalys.
    hur långt gången är du på tisdag? jag är ju 13v+4 dag nu och de vill inte göra provet förrän jag är 15v+6dag...och det är den 15/10. satans jävla förbannade långa väntan.
  • mammave

15+0 enl vad de sa, men tydligen hade de skrivit annat i journalen, 14+4 så de vet inte om jag får göra fvp då elr vänta ytterligare 1 v. Men jag har läst på nätet att de flesta görs i v 14-15. De pratade om att fosterhinnan skulle ha slutits o det skulle de kolla först. Men kmr bli väldigt jobbigt om jag måste vänta ännu mer, en v är en evighet i detta fall. Var ska du göra ditt? Jag ska göra i Örebro. Kram

• mammave

Leya: du får gärna uppdatera allt du får veta imorgon om du orkar. Jag har knappt fått ngn info, utan sökt på nätet hela tiden.

Det är ju bara siffror. Oavsett om du får 1:3 eller 1:300 000 så kan det ju gå åt vilket håll som helst och för den som drabbas av den där 1 spelar det kanske inte så stor roll om det var 1:3 eller 1:300 000 för man är ju lika drabbad ändå.
    Jag hoppas det går bra för dig och att ditt lilla knyte.   

Svar på tråden HÖGrisk kub - vilka mer?