• Heklo
    Äldre 26 Sep 11:26
    1355 visningar
    1 svar
    1
    1355

    Nötallergi

    Hej!
    Vår son( 2 år) fick en anafylaktisk chock för ett tag sedan. Han reagerade kraftigt direkt han fick i sig cashewnötter med kräkningar, medvetslöshet och allt som hör en kraftig allergichock till... Som tur var åkte vi till sjukhus direkt och det värsta hände där.
     Efter utredning har vi nu fått veta att han är mycket allergisk mot cashew och pistage, troligtvis även för spår av dessa nötter.. En knappt märkbar reaktion på valnöt och paranöt. Ingen reaktion på jordnöt, mandel, hasselnöt, kokkosnöt och pekannöt. Han ska alltid ha med sig sina adrenalinpennor mm mm .

    Min fråga är dock; jag har fått lära mig att man måste bli utsatt för ett ämne för att kunna utveckla en allergi. Vår son har aldrig, vad vi vet, ätit cashewnötter Även om vi haft det hemma.. Ändå denna starka reaktion. Valnör och paranöt har han definitivt inte kommit i kontakt med men visar, om än en liten reaktion på dessa.???
     Hur säkra kan vi då vara på att han inte är allergisk mot de nötter som inte visade något på testerna?

    Nu har han ju ändå totalt nötförbud men jag undrar ändå... Det känns inte logiskt:)

    Tack på förhand!     

  • Svar på tråden Nötallergi
  • Äldre 1 Oct 19:14
    #1

    Hej! En så kraftig reaktion som du beskriver bör följas upp med ett ordentligt samtal med läkare för att ge svar på alla de frågor som ni har.
    Men som svar på din fråga: allergen kan man bli utsatt för via luften och via huden också förutom via munnen.
    Mitt förslag är att ni bokar in en samtalstid med läkare och inför detta skriver ner era frågor och svar så att ni känner er trygga med handläggningen av ert barn och vad ni ska göra om detta händer igen. Sen brukar man ha en ordentlig genomgång av adrenalinsprutan och hur man ska ge denna, om ni inte fått det så rekommenderar jag att ni även tar upp denna fråga vid besöket hos läkaren.
    vänliga hälsningar Anitha   

Svar på tråden Nötallergi