• Tångräkan

El priser snälla hjälp!

Har precis flyttat till hyresrätt där de tar betalt separat för elen. Har tidigare bott där det ingår en normalförbrukning i hyran. Undrar hur hur hela den här karusellen funkar. De ringde idag och frågade om jag ville göra ett aktivt val (what liksom?) men hon förklarade att det skulle bli billigare då jag nu har högsta och dyraste. Band jag upp det på ett år så gick jag från 70 kr per kilovattimme till 48 kr. Sen kunde man välja rörligt också men det lät väldigt otryggt? Jag har ingen aning alls om hur sådant funkar, aldrig behövt bry mig om det innan så nu behöver jag lite råd. Gjorde jag rätt som band det? Och är 48 kr mycket eller vad är normalt/mycket för en kilowatttimme? Med 48 kr per kilowatttimme vad kan en normalförbrukning/månad hamna på då? Kör i dagsläget varken disk eller tvättmaskin utan bara kyl/frys, spis, dator, tv, lampor, micro.

Nån? 

• Svar på tråden El priser snälla hjälp!
  • riboflavin

Förhoppningsvis sade hon 48 öre/kWh. Annars blir du lurad :)

Om man bor i lägenhet så brukar det funka så här:

Om man inte aktivt väljer att teckna ett elabbonemang så blir man per automatik uppbunden på ett så kallat tillsvidareavtal med exempelvis det kommunala elbolaget, dessa är ofta lite dyrare.
    Du kan alltså välja ett eget elbolag för att hålla nere kostnaderna, då betalar du normalt för din förbrukning, en fast avgift för själva abbonemanget samt energiskatt (och evenyuella mijöpåslag osv).

Det pris du fått är priset för själva elen, till det tillkommer lite andra kostnader. Totalt brukar en kWh inkl. allt kosta strax över kronan om man har valt ett fast elpris. Väljer man ett rörligt elpris så kan det bli väldigt mycket billigare när priserna är låga, men det kan då cokså stiga ganska högt när priserna är höga.

Ingår värme i ditt hyresavtal eller har du elelement som du själv ska betala?

Hur hög din förbrukning kommer vara är lite knepigt att svara på då det beror mycket på hur gamla vitvarorna är, om du är noga med att stänga av grejer när de inte används osv.

Vi har en förbrukning på knappa 7000 kWh/år i våran 5:a (moderna vitvaror men med egen vv-beredare och betalar värmen själva) och i min etta ligger förbrukningen på ca 1500 kWh/år.

Enligt Eon så är normalförbrukningen (hushållsel) för en lägenhet 2500 kWh.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Tångräkan
    riboflavin skrev 2012-09-26 12:34:37 följande:
    Förhoppningsvis sade hon 48 öre/kWh. Annars blir du lurad :)

Om man bor i lägenhet så brukar det funka så här:

Om man inte aktivt väljer att teckna ett elabbonemang så blir man per automatik uppbunden på ett så kallat tillsvidareavtal med exempelvis det kommunala elbolaget, dessa är ofta lite dyrare.
    Du kan alltså välja ett eget elbolag för att hålla nere kostnaderna, då betalar du normalt för din förbrukning, en fast avgift för själva abbonemanget samt energiskatt (och evenyuella mijöpåslag osv).

Det pris du fått är priset för själva elen, till det tillkommer lite andra kostnader. Totalt brukar en kWh inkl. allt kosta strax över kronan om man har valt ett fast elpris. Väljer man ett rörligt elpris så kan det bli väldigt mycket billigare när priserna är låga, men det kan då cokså stiga ganska högt när priserna är höga.

Ingår värme i ditt hyresavtal eller har du elelement som du själv ska betala?

Hur hög din förbrukning kommer vara är lite knepigt att svara på då det beror mycket på hur gamla vitvarorna är, om du är noga med att stänga av grejer när de inte används osv.

Vi har en förbrukning på knappa 7000 kWh/år i våran 5:a (moderna vitvaror men med egen vv-beredare och betalar värmen själva) och i min etta ligger förbrukningen på ca 1500 kWh/år.

Enligt Eon så är normalförbrukningen (hushållsel) för en lägenhet 2500 kWh.

Vi bor i en 4:a i två plan på 103 kvm, jag och mina två barn på 2 och 4 år. Spisen är ny, den fick jag bytt när jag flyttade in nu. En sån med häll, ej induktion vanlig glashäll eller vad de heter. Kyl/frys är såna mindre, alltså en halv kyl och halv frys om du förstår? Hur gamla dom är kan jag ej avgöra men ej stenåldern då de ser hyfsat modernt ut tycker jag. Jag är väl inte jättebra på att släcka lampor i alla rum och sådär efter mig samt att tv går hela kvällarna även om jag ej tittar. Däremot på dagtid är tv avstängd, dator däremot igång då jag pluggar hemma. Spisen går i regel en gång om dagen, två på helger.

Det är bara hushållselen jag betalat, värmen ingår i hyran. 
  • Tångräkan

Och ja förmodligen sa hon 48 öre/kwh om det låter mer rimligt haha. Som sagt värdelös på sånt här, försökte bara lyssna på siffrorna. Är det dyrt eller är det där priset ligger normalt?

• riboflavin
    Tångräkan skrev 2012-09-26 12:48:45 följande:
    Och ja förmodligen sa hon 48 öre/kwh om det låter mer rimligt haha. Som sagt värdelös på sånt här, försökte bara lyssna på siffrorna. Är det dyrt eller är det där priset ligger normalt?
    Det låter ganska normalt. Men kom ihåg att även jämföra olika bolags fasta avgifter, de kan variera mycket. så den som ger lägst pris på elen kanske har en hög abbonemangskostnad.

Om man vågar kan det finnas pengar att tjäna på att ha ett rörligt pris, men då kan det blir jävligt dyrt på vintern. Jag är trygghetsnarkoman och föredrar fast pris, då vet jag alltid i förväg ungefär hur dyrt det blir.

elskling.se kan du jämför olika bolag, eftersom du just nu ligger på ett tillsvidareavtal så behöver du inte säga upp något utan kan lugnt teckna ett nytt avtal. 

Och det råder jag dig till, jag hade tillsvidare el i några veckor när jag flyttade in i övernattningslägenheten. De 2 veckorna var lika dyra som nästkommande 3 månader...

• Tångräkan
    riboflavin skrev 2012-09-26 12:59:22 följande:
    Det låter ganska normalt. Men kom ihåg att även jämföra olika bolags fasta avgifter, de kan variera mycket. så den som ger lägst pris på elen kanske har en hög abbonemangskostnad.

Om man vågar kan det finnas pengar att tjäna på att ha ett rörligt pris, men då kan det blir jävligt dyrt på vintern. Jag är trygghetsnarkoman och föredrar fast pris, då vet jag alltid i förväg ungefär hur dyrt det blir.

elskling.se kan du jämför olika bolag, eftersom du just nu ligger på ett tillsvidareavtal så behöver du inte säga upp något utan kan lugnt teckna ett nytt avtal. 

Och det råder jag dig till, jag hade tillsvidare el i några veckor när jag flyttade in i övernattningslägenheten. De 2 veckorna var lika dyra som nästkommande 3 månader...

Ok tack för tipset! Har som sagt bundit upp mig på ett år nu med fast. Dock har jag två veckors ångerrätt sa hon så kanske man ska se sig runt lite? Vilka bolag brukar vara bra? Har Eon nu. Ja rena turen kanske att jag ringde för har ingen koll alls på sånt där. De första tre veckorna nu har de alltså debiterat 70 öre/kwh vilket jag då antar är ganska högt. Nu kom jag ju iallafall ner på 48 kr/kwh. Tror du man får det billigare nån annanstans?
  • riboflavin
    Tångräkan skrev 2012-09-26 17:09:14 följande:
    Ok tack för tipset! Har som sagt bundit upp mig på ett år nu med fast. Dock har jag två veckors ångerrätt sa hon så kanske man ska se sig runt lite? Vilka bolag brukar vara bra? Har Eon nu. Ja rena turen kanske att jag ringde för har ingen koll alls på sånt där. De första tre veckorna nu har de alltså debiterat 70 öre/kwh vilket jag då antar är ganska högt. Nu kom jag ju iallafall ner på 48 kr/kwh. Tror du man får det billigare nån annanstans?
    Ring upp och be dem om en prisuppgift på vad totalpriset inkl. alla avgifter är. Elpriset i sig är ok, men jag vet inte om de är speciellt billiga för övrigt.
  • Tångräkan

I papperna jag fick stod det "Priser inkl skatt och moms - 123,75 öre/kwh, årsavgift 480 kr" vad det nu innebär? Under står det "priser exkl skatt och moms - 70 öre/kwh, årsavgift 384 kr".

Men det är ju det som gällde då när jag hade tillsvidareavtalet, nu sänktes det ju från 70 öre/kwh till 48 öre/kwh så måste ju komma under en krona då eller tänker jag helt fel? Årsavgiften vet jag inte om de är mycket eller lite?

Det är de specifikationer som stod i papperna.   

• riboflavin
    Tångräkan skrev 2012-09-26 21:11:26 följande:
    I papperna jag fick stod det "Priser inkl skatt och moms - 123,75 öre/kwh, årsavgift 480 kr" vad det nu innebär? Under står det "priser exkl skatt och moms - 70 öre/kwh, årsavgift 384 kr".

Men det är ju det som gällde då när jag hade tillsvidareavtalet, nu sänktes det ju från 70 öre/kwh till 48 öre/kwh så måste ju komma under en krona då eller tänker jag helt fel? Årsavgiften vet jag inte om de är mycket eller lite?

Det är de specifikationer som stod i papperna.   
    Om det är fast pris så är det jättebra om du kommer under 1 krona.

Jag kikade själv på elskling vad som skulle bli billigast för mig om jag tecknade ett nytt avtal (baserat på en förbrukning på 1500 kWh). Göta energi kan då ge mig ett rörligt avtal på 66 öre/kWh inkl. allt, helt utan fast avgift.
    Väljer jag ett avtal med fast pris bundet på 3 månader är bästa erbjudandet från göteborgs energi som erbjuder 62,25 inkl. allt utan fast avgift.

Så just nu låter ju ett pris runt en krona ganska dyrt om du känner att du vill och orkar jaga priser. För att få billiga avtal så är det bäst att byta ofta (var 3:e månad) och sen binda på 6 månader över vintern, då får man det bästa av två världar. man kan vara flexibel och tjäna pengar på kort sikt, men säkra upp över vintern.

Många bolag erbjuder idag sk. mixade preiser, där du som kund får antingen det fasta avtalspriset eller spotpriset beroende på vilket som är billigast för dagen. 

Enligt dina uppgifter finns det en fast avgift på 480 kr, slår man ute det på en förbrukning på 2000 kWh (vilket skulle kunna vara rimligt för er skulle jag tro) så ger det en kostnad på 24 öre/kWh. Så det får du ju räkna med också, hittar du samma elpris men utan fast avgift så sparar du motsvarande 24 öre. 
Svar på tråden El priser snälla hjälp!