• Sommarblomma

Hetsäter på kvällen! Sårar mig själv!

Hej! Jag undrar om det finns någon mer därute som känner igen sig i mitt problem! Jag har en dubbelmoral utom denna värld. På dagarna äter jag regelbundna, hälsosamma mål och mellanmål i lagom storlek. Ren mat som jag känner att jag mår bra av. Fikar inte och dricker inte dricka eller äter godis. Jag tränar regelbundet... Det är en livstil jag mår bra av och det är så jag vill ha det! Men... Nästan varje kväll efter kvällsmat fortsätter jag att stoppa i mig sånt jag tycker är gott. Det är fortfarande sådant som är bra för kroppen (i rätt mängd)!!! Det är smoothies av avokado, bär och rismjölk, mandlar och nötter, frukt och andra recept jag har på godsaker som innehåller färsk kokos, sockerfritt proteinpulver, kakao, torkad frukt... Med mera! Trots att magen står ut och jag är så mätt fortsätter jag att gå ut till köket för att komma på något mer att stoppa i mig! Denna kvällhetsätning gör att kilorna smyger sig på hela tiden! Hade jag bara tagit något litet senare på kvällen som ett kvällsmål hade det inte varit Något problem för mig att hålla vikten. Jag blir så otroligt besviken på mig själv, för ett par år sedan lyckades jag gå ner till normalvikt genom att börja träna och sluta småäta. Jag tyckte det var simpelt då, när jag väl bestämt mig! För då har jag en väldig självdisciplin, det är ju desamma som med sötsakerna jag undviker... Det är inga problem. Men vad är orsaken till mitt sjuka beteende? För det Är ett problem! Finns det någon beter sig lika dant eller har lyckats sluta? Så tacksam för svar.

• Svar på tråden Hetsäter på kvällen! Sårar mig själv!
  • tompatiger

Låter inte så mumsigt...snarare destruktivt...

Men du... Har du testat LCHF? Jag provade det och efter någon vecka kände jag mig mätt hela tiden och hade inget "sug" alls...

• Pussesnufs

Jag har haft liknande problem.
    Och jag tror att man alltid kommer känna suget för det är vanan mer än själva begäret.
    För mig har det funkat att käka morötter. Haha! 

Sen hade vi ett klistermärke på kylen där det stod med stora röda bokstäver: TÄNK EFTER FÖRST! Bara att se den gav mig så dåligt samvete så jag öppnade aldrig kylen.
    Jag har som vana nu att inte äta efter kl 19 (vi äter middag rätt sent ibland) men det är svårt på helgerna. Speciellt när min man trycker i sig massor.
    Nåt unnar jag mig en lördagskväll ibland men oftast inte för jag vet hur svårt det blir nästa dag.

Vet inte riktigt vad jag ska ge dig för råd, för alla är olika. Visst det är bättre med nyttiga saker än onyttiga men det låter ju som att du har ett problem när du kämpar med det.

Vad tror du själv det beror på?         

... och nu blir det reklamfilm! ^^
  • Sommarblomma

Tompatiger - ja, destruktivt skulle man nog kunna säga, med tanke på att jag bara Ska ha det... För att bli nöjd och känna nån slags ro i kroppen som självklart sedan blir precis tvärt om då jag vet att det är ett sjukt beteende. Den kosthållningen jag har nu ger mig inget sötsug, jag har en jämn mättnadskänsla. Och det är det som oroar mig mest... Jag äter trots att jag inte har ett sötbegär! Jag har ett begär av att få något/tugga på något hela tiden! Jag skäms för detta beteende så otroligt mycket och till viss del smyger jag med det inför min sambo! Såhär svart på vit tycker jag det bara känns idiotiskt och lätt att bara sluta med, men så känner jag varje dag innan kvällen kommer!

• Sommarblomma

Pussesnufs - Ja, säkert är det mer vana. Speciellt med tanke på att jag inte är sötsugen på det sättet. Det är mer hjärnan än kroppen som skriker efter något att tugga på och trots att det jag stoppar i mig är mer hälsosamt än en chokladkaka blir det ju ohälsosamt i den mängd jag äter. Jag tycker bara det är så otroligt pinsamt och på något
    Sätt känner jag att jag nedvärderar mig själv. Jag ska prova ditt tips med lappen på kylskåpet! Jag har funderat mycket kring vad det beror på, till viss del kan det vara att jag lätt blir uttråkad. Men det är inte så att jag lägger mig på soffan kl 19 varje kväll, ofta har jag mycket inplanerat, träning, vänner och familj och jag jobbar kväll två gånger i veckan. Dock hinner jag med detta!

• Pussesnufs
    Sommarblomma skrev 2012-09-26 14:50:33 följande:
    Pussesnufs - Ja, säkert är det mer vana. Speciellt med tanke på att jag inte är sötsugen på det sättet. Det är mer hjärnan än kroppen som skriker efter något att tugga på och trots att det jag stoppar i mig är mer hälsosamt än en chokladkaka blir det ju ohälsosamt i den mängd jag äter. Jag tycker bara det är så otroligt pinsamt och på något
    Sätt känner jag att jag nedvärderar mig själv. Jag ska prova ditt tips med lappen på kylskåpet! Jag har funderat mycket kring vad det beror på, till viss del kan det vara att jag lätt blir uttråkad. Men det är inte så att jag lägger mig på soffan kl 19 varje kväll, ofta har jag mycket inplanerat, träning, vänner och familj och jag jobbar kväll två gånger i veckan. Dock hinner jag med detta!

Ofta är ju ett sånt destruktivt beteende grunden till något annat.
    Du tycker det är pinsamt och att du nedvärderar dig själv... det tycker jag låter som att det egentligen handlar om något annat som du riktar mot ätandet. 

Jag blev överviktig från början för att jag åt istället för att må dåligt. Det var liksom något sorts straff för att jag inte dög för mig själv.
    Jag har ett matberoende som jag lyckats tygla ett par år nu, men inte utan fight. Kommer nog aldrig bli kvitt det heller, men så länge jag inte använder det som en sorts tröst, trygghet eller straff så funkar det bra. Jag kör snarare på belöningsmetoden! En  gång i veckan får jag unna mig nåt i LAGOM mängd oavsett om det är onyttigt eller bara onödigt.

Kanske behöver du prata med någon om det? Någon utomstående så du verkligen kan gå in på djupet av allt. Om du skäms inför din sambo så kanske du ska prata med honom/henne och verkligen förklara och be om stöttning.

Är det bara är brist på underhållning så får du börja sticka! ;)   
    Nä, men allvarligt talat så är det bra att sysselsätta händerna med något för då är hjärnan upptagen.
  • Sommarblomma

Pussesnufs - jag tror du kan ha rätt i att det är något annat som jag riktar mot detta ätandet. Dock tror jag det är inom ämnet mat och motion... Jag har gjort stora förändringar i mitt liv inom det och fått stå emot mycket från omgivningen. Jag gick ner 20 kilo relativt fort. Reaktionerna kom från både nyfikna, kränkande, avundsjuka och allmänt intresserade människor. Men jag har aldrig haft någon sjukdom såsom aneroxia eller liknande. Dock har det tagit mycket från mig och påverkat mig mycket när jag hela tiden fått stå upp för mig själv och de val jag gör. Det är en lång historia. Men kanske är det den utomstående pressen som visar sig i detta beteende. När jag inte bara får vara jag och göra som jag vill. Kanske pressar jag mig själv med!? Men jag tycker verkligen det är intressant med kosthållning och Motion och vad det gör med oss. Jag Startade för ett tag sedan en blogg och den handlar inte om kalorier och bränna fett utan om matens betydelse och varför och vad vi ska äta, för "livets" skull. Nu svävade jag iväg lite. Men att ta upp mitt Bekymmer här kanske har fått mig att vakna upp lite, fortare än jag kunde ana. Ang. Att prata med någon har jag funderar så mycket på... Tror dock inte på en dietist! Kanske psykolog!? Anledningen till att jag inte har pratat med min sambo om detta är just det att jag skäms men också för att då skulle jag ju inte ha möjlighet att fortsätta!!! Men nu Ser jag vad det ända rätta är, jag måste ta upp detta med honom.

• Pussesnufs
    Sommarblomma skrev 2012-09-26 15:58:46 följande:
    Pussesnufs - jag tror du kan ha rätt i att det är något annat som jag riktar mot detta ätandet. Dock tror jag det är inom ämnet mat och motion... Jag har gjort stora förändringar i mitt liv inom det och fått stå emot mycket från omgivningen. Jag gick ner 20 kilo relativt fort. Reaktionerna kom från både nyfikna, kränkande, avundsjuka och allmänt intresserade människor. Men jag har aldrig haft någon sjukdom såsom aneroxia eller liknande. Dock har det tagit mycket från mig och påverkat mig mycket när jag hela tiden fått stå upp för mig själv och de val jag gör. Det är en lång historia. Men kanske är det den utomstående pressen som visar sig i detta beteende. När jag inte bara får vara jag och göra som jag vill. Kanske pressar jag mig själv med!? Men jag tycker verkligen det är intressant med kosthållning och Motion och vad det gör med oss. Jag Startade för ett tag sedan en blogg och den handlar inte om kalorier och bränna fett utan om matens betydelse och varför och vad vi ska äta, för "livets" skull. Nu svävade jag iväg lite. Men att ta upp mitt Bekymmer här kanske har fått mig att vakna upp lite, fortare än jag kunde ana. Ang. Att prata med någon har jag funderar så mycket på... Tror dock inte på en dietist! Kanske psykolog!? Anledningen till att jag inte har pratat med min sambo om detta är just det att jag skäms men också för att då skulle jag ju inte ha möjlighet att fortsätta!!! Men nu Ser jag vad det ända rätta är, jag måste ta upp detta med honom.
    Ja det tycker jag verkligen! Det kommer kännas bättre när du pratat med honom. Man ska ju finnas där för varandra och stötta när det behövs. :)

Tänk att folk ska vara så jäkla knäppa. Du ska ju vara stolt över dig själv som lyckats med det många kämpar för! Glöm inte det! 

Men då behöver du ju stöd i form av samtal, och dietister i all ära, men en psykolog är nog bättre. För det handlar ju inte om vad du äter utan hur och varför.

Önskar dig stort lycka till! :)      
Svar på tråden Hetsäter på kvällen! Sårar mig själv!