• Buzan

Ni med hund och barn...

Hur får ni det att gå ihop? 

Jag håller på att gå under känns det som. Och då är jag mammaledig dessutom. :(

De första 7 månaderna har jag kämpat för att jag måste, med ett tidspressat dagsschema. Frukost, ut på promenad på 1 1/2 timme, handla, hem för lunch och lek, hushållsarbete och fyra timmar senare måste hunden ut igen på 1 timmes promenad, middag osv. Sonen på 8 månader är såå less på att åka vagn nu när han precis lärt sig att krypa. Mannen håller på att starta eget inom byggbranschen så kan inte längre ha med sig hunden på jobb. Dessutom jobbar han långa dagar, 06- 19. Hunden är av större ras och behöver sina promenader. 

Jag lider nu av magkatarr och ständig stress inombords och börjar bli deprimerad,  hemmet blir lidande då jag är för utmattat att orka göra något. Har såna skuldkänslor jäntemot hunden som jag älskade så innan, men nu börjar förakta för att han väcker såna känslor hos mig. Jag känner att jag inte orkar med honom och att allt vore så mycket lättare utan honom. Samtidigt så älskar jag ju min lilla lurv så mycket, han var ju min "första bebis". 

Ge mig lite styrka. Hur orkar ni?? :) 

• Svar på tråden Ni med hund och barn...
  • lillajag02

Jag har inte barn (ännu) men däremot hund och vet hur vår hund fungerar och så. Hon är av den sortens hundar att hon klarar sig på en tio-minuters promenad var fjärde-femte timme under dagen... Är så glad över att hon är så lätt att hantera med utomhus. Gillar att "busa" i gräset och snurra runt, etc men väntar man till kanske 5-6 timmar så gör hon sitt direkt och sedan busar hon lite i gräset innan vi går in igen. Självklart går jag någorlunda längre sträckor med henne ibland också men känner inte att hon BEHÖVER det så pass mycket heller... Skönt för oss två då barnvagnen kommer med också - blir lite mer "motivation" till längre sträckor dock, tror jag. 

Inte direkt några tips till dig men.. Nåja, jag delade med mig iallafall.
    Hoppas depressionen och magkatarren löser sig.!  

• Buzan
    lillajag02 skrev 2012-09-26 14:53:16 följande:
    Jag har inte barn (ännu) men däremot hund och vet hur vår hund fungerar och så. Hon är av den sortens hundar att hon klarar sig på en tio-minuters promenad var fjärde-femte timme under dagen... Är så glad över att hon är så lätt att hantera med utomhus. Gillar att "busa" i gräset och snurra runt, etc men väntar man till kanske 5-6 timmar så gör hon sitt direkt och sedan busar hon lite i gräset innan vi går in igen. Självklart går jag någorlunda längre sträckor med henne ibland också men känner inte att hon BEHÖVER det så pass mycket heller... Skönt för oss två då barnvagnen kommer med också - blir lite mer "motivation" till längre sträckor dock, tror jag. 

Inte direkt några tips till dig men.. Nåja, jag delade med mig iallafall.
    Hoppas depressionen och magkatarren löser sig.!  
    Tack för att du dela med dig. :) 
    Vad skönt att hon verkar så lätt. Låter som en liten hund. Här är också barnvagnspromenader JÄMT och det är förmodligen det som stressar mig mest, då det är ganska så tungt och tyngre blir det.

Tack, jag hoppas det jag med. Måste komma på en lösning iaf. :) 
  • Nyfiken2012

Oj jag har tre hundar o ett barn, går jättebra. Bär mitt barn i sele på promenader, aldrig barnvagn. Åk ut i skogen då o då, el dit både barnet o hunden kan roas. Träna saker, både ute o inne. Det blir ju lättare. Kanske din man faktiskt får "hjälpa till" lite.

• lillajag02
    Buzan skrev 2012-09-26 14:56:03 följande:
    Tack för att du dela med dig. :) 
    Vad skönt att hon verkar så lätt. Låter som en liten hund. Här är också barnvagnspromenader JÄMT och det är förmodligen det som stressar mig mest, då det är ganska så tungt och tyngre blir det.

Tack, jag hoppas det jag med. Måste komma på en lösning iaf. :) 
    Det är en golden retriver, på ca 8 år :p Så såå liten är hon egentligen inte. Men tror att åldern gör sitt också, även om hon fortfarande är väldigt busig (utomhus) för sin ålder. Inne ligger hon mest också så.. :)

Tror att en del är "tankemässigt" faktiskt. Visst, jag FÖRSTÅR att det kan vara jobbigt och tungt, det gör jag. Däremot kan man kanske göra situationen lite annorlunda. Lättare vagn? Gå till en park och där låta hunden få springa av sig? Vet ju inte riktigt om hur din livssituation ser ut annars men.. Önskar iaf lycka till! =)
  • jagäraf

Du kanske trots allt kan korta promenaderna lite? Det viktigaste är ju att DU håller. Och så måste din man, även om han håller på starta firma, ta sitt ansvar, både för hunden och barnet.

Jag har varit i likande sits som du, med fyra barn, två hundar, en katt (som fick många kullar ungar), hemarbete via datorn, stort hus, ridlektioner, pianolektioner osv och en man som inte tog nästan någon del i det hela. Det hela slutade med ett rejält brak in i väggen och jag kämpar fortfarande till viss del - nu 15-20 år senare

• Lufsan

Vi får barn i januari. Jag har sagt att om jag har problem med att hinna/orka/kunna gå ut med hunden de dagar sambon jobbar så tar vi in någon som vi betalar för två promenader de dagarna. Nu är det visserligen bara två dagar i veckan, kanske något att tänka på i ert fall?

Sen reagerar jag på längden på promenaderna. Jag har en schäfer blandning och vi går ut fyra gånger om dagen och kanske 30 min på varje promenad. Du kanske skulle hinna mer om du drog ner på längden av promenaderna?

Tipset jag kan ge är att istället för att gå långt så kanske ni har någon hundgärd där du kan kasta boll ett tag och på sätt få ur energi hur hunden. Jag vill också tipsa om klövjeväskan! Man har den på hunden och lägger tyngder i så blir en 30 min promenad blir som en kanske timmes promenad. 

Ni kanske kan gå på någon aktivitet, om ni har bil eller så? Då räcker det nog också med kortare promenader och att kanske åka iväg på någon aktivitet en-två gånger i veckan.  

En dag i sänder.
  • Dragonball

Jag har burit min son i bärsele och gör det fortfarande fast han är 10 månader och väger 11 kg. Men min hund räcker det med en längre promenad på förmiddagen tills min man kommer hem och han kan vara med barnet eller köra vagnen. Jag hade två hundar men det blev ohållbart. Min mamma tar nu hand om min ena hund. Det är jättetråkigt men hundarna kom också ihop sig efter att tiken varit tvungen att få livmodern bortopererad pga sjukdom, dvs kastreras samtidigt och det gick inte med två hundar under omständigheterna.

En mer krävande hund som hade varit tvungen att gå ut flera timmar redan på förmiddagen hade jag inte klarat. Min är runt 10 kg hund.

Vi letar efter ett ställe med utegård så hunden kan vara ute mer.

Ett tips är också att sätta ut annonser/lappar om det finns någon hundintresserad ungdom t ex som kan tänka sig gå ut med hunden på dagen då och då för lite ekonomisk ersättning. 

• Buzan
    Nyfiken2012 skrev 2012-09-26 14:58:18 följande:
    Oj jag har tre hundar o ett barn, går jättebra. Bär mitt barn i sele på promenader, aldrig barnvagn. Åk ut i skogen då o då, el dit både barnet o hunden kan roas. Träna saker, både ute o inne. Det blir ju lättare. Kanske din man faktiskt får "hjälpa till" lite.
    Oj! :) Skönt att det går bra. Kanske får ta och köpa något annat sele, ex ergobaby eller nått eftersom jag inte orkar min son med babybjörnen längre. Har dessvärre inget körkort än men har insett att jag måste ha det nu med hund och barn så att vi kan ta oss iväg, så körkortet är på G. 
  • Dragonball

Dessutom tänker jag att din man kan komma hem en timme under dagen trots att han jobbar så du kan gå ut med hunden då. 

• Dragonball
    Buzan skrev 2012-09-26 15:09:38 följande:
    Oj! :) Skönt att det går bra. Kanske får ta och köpa något annat sele, ex ergobaby eller nått eftersom jag inte orkar min son med babybjörnen längre. Har dessvärre inget körkort än men har insett att jag måste ha det nu med hund och barn så att vi kan ta oss iväg, så körkortet är på G. 
    Håller också på att ta körkort så vi kan åka ut till skogen. Det är hemskt att vara fast i stan med barn och hundar.
Svar på tråden Ni med hund och barn...