• Emmut

Gravid o treo comp

Inte för att skrämma dig, men treo är inte rekommenderat vid graviditet för att det innehåller den aktiva substansen kodein, och detta bildar ett ämne som heter morfin (som du kanske känner till), hos vuxna människor är det inte någon farlig mängd men ett foster kan inte bryta ner denna substansen och koncentrationen bara ökar i dess kropp. 

Nyligen dog ett barn i kanada av just detta (dock under amning och inte under fosterperioden), och hade, trots att mamman höll sig till minimidos, en giftig halt morfin i kroppen. (10 ggr mer än vad som rekommenderas som en accepterad dos för vuxna...)

Kontakta läkare för att få ett mer säkert läkemedel.     

• Emmut
    Anonym skrev 2012-09-26 15:52:35 följande:
    Usch jag har löst om det fallet och är så rädd. Men kodein finns ju i citodon oxå. Förstår inte varför citodon då är okej att ta?

Det finns ju även koffein i treo, så det är ju flera "dåliga" substanser.

På FASS står det följande om Citodon (samma sak med treo)  "Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel. Behandling under någon del av graviditeten ska endast ske efter läkares ordination."

och när jag skriver treo så menar jag såklart treo COMP, eftersom det var denna som nämndes i TS.    
  • Emmut
    Emmut skrev 2012-09-26 16:03:23 följande:

Det finns ju även koffein i treo, så det är ju flera "dåliga" substanser.

På FASS står det följande om Citodon (samma sak med treo)  "Rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar något läkemedel. Behandling under någon del av graviditeten ska endast ske efter läkares ordination."

och när jag skriver treo så menar jag såklart treo COMP, eftersom det var denna som nämndes i TS.    

Finns ju även ett annat ämne som heter acetylsalicylsyra som är blodförtunnande i treo comp, medans i citodon är det förutom kodein, paracetamol som är den aktiva substansen (dvs. samma som i panodil och alvedon)
Svar på tråden Gravid o treo comp