• Gaytjej

Finns det ngt smart mobil/surf-abonnemang som passar oss?

Idag satt jag och räknade på hur mycket vi matar Telia med varje månad.. och det var en rätt rejäl slant tycker jag, särskilt som vi inte betalar av några mobiler utan de har vi köpt kontant.

Vi surfar på vår laptop - inget spelande, vi laddar inte ner något, utan vi kollar FaceBook och Aftonbladet osv. Vi har ett mobilt bredband, datorn är uppkopplad i stort sett hela tiden och vi betalar en fast avgift på 249 kr i månaden.

Vuxen 1 har en Iphone som hon använder till surf som ovan, sms, mms och ringa.

Vuxen 2 har en mobil till sms, mms och ringa (Telia till Vänner). Vuxen 2 har dock planer på att skaffa sig en Android istället.

Barnen är för små för att ha mobiler.

Vi har ingen fast telefon, utan vi sköter alla samtal från våra mobiler.

I nuläget betalar vi i sammanlagt snitt drygt 1100 kronor för detta (och då är som sagt telefonerna köpta kontant).

-----

1) Är detta mycket eller lite tror ni?

2) Finns det något fiffigt abonnemang som hade blivit billigare för oss tror ni? (Har hört ngt om att surfa på ett 'tvilling'-sim-kort?!)

Vuxen 1 är nu sugen på en Iphone 4 och vuxen 2 på en Sony Xperia Go. Vi kan betala kontant (och har möjlighet att köpa via vänner i USA), men vi kan också ta på abonnemang, om det skulle vara lönsamt på något sätt....

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Svar på tråden Finns det ngt smart mobil/surf-abonnemang som passar oss?
  • sportpappa

1. Jag tycker att det är mycket, men jag ringer för väldigt lite, typ 10 kr/månad och får då en kostnad för mobilabonnemang på 110 kr/månad inkl. surf. Tele2 Kompis med surf small (det har utgått och ersatts med en som kostar några kronor mer, men med mer surf).

2. Om ni ringer lite mer än vad jag gör så finns t.ex. Tele2 Volym Låg med 300 minuter samtal och 1 GB surf för 189 kr/månad.
    Byt ut mobila bredbandet till Tele2 Mobilt Bredband Medium för 169 kr/månad.
    Total kostnad blir då: 189 x 2 + 169 = 547 kr/månad, dvs. hälften av vad ni betalar i dag.
    Det går säkert att hitta något liknande hos de flesta leverantörer så kika runt lite och se om ni kan slå ovanstående eller om det är någon parameter ni behöver justera som antal samtalsminuter eller mängd surf.

Om ni inte har något emot att binda er på lång tid så finns det en del förmånliga abonnemang + mobil ni kan ta eftersom ni gissningsvis ringer betydligt mer än vad jag gör. Gå in på valfri operatörs hemsida och titta. Alla har just erbjudanden om många fria minuter + surf tillsammans med en mobil. Testa att justera bindningstiden fram och tillbaks och se vad som känns bra för er.

Svar på tråden Finns det ngt smart mobil/surf-abonnemang som passar oss?