Inlägg från: Älva1973 |Visa alla inlägg
  • Älva1973

för högt amh???

Hej på er SoligSå glad att jag hittade den här tråden.
    Fick i går veta mitt AMH-värde och det var 9,3 ... och jag är 39 år!!!
    Har tagit det provet två gånger. Första gav ett resultat på 12. Min gyn ville då ta om det för att vara säker på att det inte hänt något med provröret. Jag har också lyckats googla mig fram till att man kan ha PCO vid för högt värde. Jag såg på mitt VUL att jag hade många fina äggböåsor och min gyn berömde dem och sa att de såg fina ut.

Nu idag har jag även lämnat ett progesteronprov för att se om jag ägglossat. Är på CD23. Jag tror inte det lossnat.  Alla mina andra prover har varit normala och min gyn bedömde att jag skulle kunna bli gravid på egen hand. Sambons spermaprov fick med beröm godkänt Flört Men nu vet jag inte. Högt AMH och lågt progesteron. Det låter inte så bra. Nu återstår ytterligare en lång väntan på att få provsvaren.

Jag har kontakt med en privat klinik för att planer in IVF nu. Vill inte slösa på tiden i onödan.

Jag är normalviktig (tror jag). BMI på 22,5. Är 17 cm lång och väger 66 kg. Tycker inte att jag har några tydliga PCO/PCOS-symptom förutom min oregelbundna cykel.

xenastina: Hur gammal är du? Vad får ni för hjälp? Hur går ni vidare? 

Jag känner också att jag behöver ha någon att prata om det här med högt AMH-värde Glad 

• Älva1973
    Anninha skrev 2012-12-21 14:50:31 följande:
    Hej Älva1973, vad bra att du hittade tråden :)! Att jag hade många fina äggblåsor och att det inte var något problem var exakt vad de olika gynekologer jag sökte hjälp hos i Sverige sa. Jag hade visserligen nästan ingen mens alls så det var uppenbart att jag inte hade ägglossning, men ingen sa något om pco. Är ju lite intressant att värdet varierade så mycket från ena provet till det andra... men det låter ju hur som helst lite högt. Har ni försökt länge, har du regelbunden mens och har du testat med ägglossningstest? Det kanske kan vara värt att prova med pergotime någon gång för att framkalla ägglossning om det är det som är problemet. I alla fall bättre än att bara vänta på ivf. Vissa har mens ganska regelbundet fast de inte har ägglossning.
    Känns som jag väntat i en evighet. Jag har använt ägglossningstest så gott som hela tiden vi försökt. Jag har tempat sedan mars -12 och kollat sekret och livmodertapp. Har väldigt bra koll på vad man själv kan kolla för att veta när man har ÄL. Jag har även testat lite olika naturmedel för att få bukt med min oregelbundna mens. Har inte riktigt kört så många cyker utan det.

Jag kan väl dela in min mens i två olika perioder, före och efter missfallet i somras. Före jag blev gravid i slutet på april så hade jag cykler med 30-38 dagar och relativt normal blödning. Nu efter mitt MA så har jag haft längre cykler och sparsammare blödningar. Så jag tror att det blivit något strul efter det. Nu den här cykeln har jag inte ätit rosenroten och har fortfarande inte fått ÄL. De cykler jag ätit rosenrot har jag haft utslag på ÄL-tester och temepen har stigit. Men som sagt så har det inte känts helt rätt ändå.

Min utredning är inte helt klar men det lät som att allt var normalt sista jag var där. Det enda hon ville kolla igen var progesteronvärdet eftersom det var så lågt sist. Hon sa att det kunde visa på att jag inte ägglossade. Min fundering är ju att jag inte ägglossar som jag ska och det har jag känt på mig väldigt länge. Jag får inte pergotime om jag har gen ägglossning sa hon. Men nu kanske jag får det eftersom jag fortfarande inte ägglossat. Är på dag 26 nu. Men jag känner att jag är redo att göra en IVF nu och ta pergo om det inte funkar. Med min ålder så vill jag inte chansa för mycket utan vill helst göra IVF nu.

Hoppas ni har haft en härlig julafton Tomte
    Jag har i alla fall haft det och är helt slut nu och varvar ner lite framför datorn Solig
  • Älva1973

Tänkte bara meddela att jag nu gjort en IVF och reagerade ordentligt på hormonerna och fick överstimulering. Plockade 24 ägg förra söndagen. Hade totalt ca 35 mogna blåsor. Allt gick bra och jag var bara dålig i en vecka ungefär, behövde inte tappas på vätska eller liknande. Däremot blev jag oerhört förstoppad vilket är smärtsamt i sig. Och med två ömma och svullna äggstockar blev det lite väl ont.

Så nu är det bara vänta och se.

• Älva1973
    Xenastina: Jag vet precis hur det är att bli nobbad när man behöver hjälp. I mitt fall är det så att jag är för gammal för mitt landsting. Man får inte ha fyllt 38 år Obestämd
    En liten vit lögn kan ju inte skada, specielt inte när vårdreglerna här i sverige är så knäppa. Vilken avskyvärd gyn du fick träffa. Gå aldrig dit mer igen.  Hur har det gått för dig, har du testat än?

Annainha: Beklagar att du fick avbryta graviditeten Rynkar på näsan Det skulle vara min värsta mardröm. Tyckte det var nog jobbigt med ett MA i v.10. Vid min IVF som vi gjorde utomland så beställde vi även PGD-tester för alla de fem vanligaste kromosomfelen, bland annat trisomi 13. Mest för min ålder och för att jag haft missfall (som alla läkare säger att det till största anledning beror på kromosomfel) Det känns skönt att veta att jag har fått tillbaka en felfri blastosyct. Utav alla 24 som de plockade blev 17 befruktade, 14 delade sig vidare, 8 gick vidare till PGD och 5-dagarsodling. Av dessa 8 blev det 3 felfria kvar. Så det är bra att få ut många ägg för att gå vidare.

Måste bara säga att det är så bra att så många får KUB- och NUPP-test från landstinget. Tyvärr så får vi inte det i vårt landsting (snålast i sverige, Norrlandstingen)

Det går lite sådär med min IVF nu. Är på ruvardag 14 idag och tillika min testdag. Har testat positivt hela veckan med både digitalt och andra test, men har inte lyckats tro på resultatet och varit sjukligt orolig. I går kväll fick jag en droppe rött blod i trosskyddet och jag bröt ihop totalt. Det känns dock lite bättre idag då det inte blödit mer utan bara varit lite bruna tester när jag torkat mig efter toabesöket. Strecket på gravtestet är ytterligare lite starkare än i tisdags, så det känns lovande. Men fortfarande orolig till tusen.
  • Älva1973
    xenastina skrev 2013-02-15 16:29:00 följande:
    Hej!!!

jag testade positivt!!!! trodde inte det var sant!!! haha lycklig och livrädd nu typ ;) den nye killen gick det med på första försöket (inte ätit pergotime med honom nä...)

kanske vi matchade? eller så hade han bättre sperma? men den förre killen testade sin och det var perfekt sa kliniken!? de verkade ju anse det var mig det var fel på...

var INTE alls beredd på det här utan planerade danmark med honom till hösten.

kanske "Hjälper" att byta blivande pappa alltså, fast så kan man ju inte tänka om man är i en relation med den blivande pappan ;)           
    Grattis {#emotions_dlg.flower}
    J det kan säkert vara olika från sperma till sperma. Hur bra man passar ihop.
    Lycka till nu Solig 
Svar på tråden för högt amh???