Inlägg från: Anonym (evilina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (evilina)

Är det en killgrej?

Jag hade sagt: Tror du att du ens hade fått jobb som städare eller på tvätteri med din oförmåga att göra klart en enkel arbetsuppgift?

Det finns brukare med NPF som befinner sig på en 8-årings nivå och har bättre koll på hushållssysslor och hur man tolkar instruktioner än vad han har, det kan du hälsa honom.

Men man kan lösa sånt. Skriv en utförlig städmanual och gör den så idiottydlig du kan. Sätt upp den tydligt på köksväggen så han kan läsa på när han behöver, och alla era vänner kan beundra ditt tålamod.

• Anonym (evilina)
    Anonym (gah) skrev 2012-09-26 23:46:18 följande:
    Jo alltså han brukar laga sin mat själv, men ibland känner jag för att vara snäll och då lagar jag maten åt honom :) Men ändå kan han inte se vad jag gör för att avlasta honom.. hmm. jag packar även upp hans resväska när han har varit på arbetsresa, för annars blir det inte gjort, men det verkar inte heller betyda nåt.
    Nej, hallå här, vill du bli hans morsa eller?

Sjukt osexigt beteende av er båda.

• Anonym (evilina)
    Anonym (gah) skrev 2012-09-26 23:49:27 följande:
    Haha det har jag försökt, han menade då att det är hur JAG vill att städning/matlagning/tvätt ska skötas, inte att det är "rätt sätt." 
    Bullshit. Tala med första bästa person som jobbar som lokalvårdare- de jobbar med det, alltså finns det ett rätt sätt. Sen förhandlar man utifrån det.

Och för övrigt hade jag nog blivit övertydlig i så fall och behandlat honom som en tvååring:

"Har du satt på locket på smörasken? Har du ställt den i kylskåpet? Stängde du dörren? Har du satt kniven i diskmaskinen? Har du stängt luckan? Har du vridit vredet till 45 gradersprogrammet? Har du tryckt på start? Har du släckt i köket?"

Och dessutom bara gjort exakt det han ber mig om och inte en bokstav till.

TIlls han fattar poängen.
  • Anonym (evilina)

"Det är som om jag skulle be dig att ta med bilen till verkstan. Vad skulle du göra då?"
    Ja då skulle jag ta bilen till verkstan såklart, men då måste han ju först tala om vad de på verkstan ska göra.
    EXAKT! Utropade han då i triumf. Det är ju inte alls samma sak! Tvätt ska alltid tvättas, torkas och vikas. Det finns ju tusen saker man kan göra på en bil, hur ska man veta vilken liksom? 
    Varför måste han tala om det?

Kan inte du kolla i serviceboken vilken service det är?
    Märker inte du om det behöver bytas torkarblad, elen är paj eller halva avgassystemet släpar i backen efter er?

Känns som om båda två behöver öva på att ta vuxenansvar här.
  • Anonym (evilina)

Jag gick hela vägen, så när det var som mest tummar mitt i handen föreslog jag separata tvättveckor.

Du kör allt denna veckan, hur fan du vill, när fan du vill, se till att det som är i korgarna måndag kl 08.00 processas och kommer in i lådor och garderober. Så gör jag samma sak nästa vecka.

Numera fixar han mer tvätt än jag men det är okej, jag ligger fortfarande plus på festfixande och presenter.

Och ger man regelrätta kärnfulla och tydliga order så gnäller män också, innan de har vant sig.

• Anonym (evilina)
    Anonym (gah) skrev 2012-09-27 00:33:37 följande:
    Nej jag fattar inte att jag ens ska behöva be honom, men eftersom jag måste det så tycker jag att det borde räcka med "kan du ta hand om tvätten", inte ytterligare instruktioner!

Jag har sagt nu att "nu vet du vad jag menar när jag säger ta hand om tvätten, jag menar ALLTID ta hand om tvätten tills den är klar, dvs ren, torr, vikt, sorterad och in i garderoberna!"
    Och då sa han "Eller så kan du helt enkelt vara tydlig varje gång och tala om vad det är du vill att jag ska göra."

Och jag sa "Men jag gjorde ju det nu, nu vet du att jag alltid menar allting när jag nån enstaka gång ber dig ta hand om tvätten."
    Men det räcker inte tydligen, utan jag måste alltså upprepa dessa instruktioner varje gång "Lägg kläderna i maskinen, dra igång den. när den är klar, lägg kläderna i tumlaren och dra igång den. När kläderna är torra så vik dem, sortera dem och lägg dem i garderoberna." 
    Men skriv instruktionsboken då!!!

Gör ett bokprojekt av det- "hushållslära för mannen" och tjäna en miljon!
  • Anonym (evilina)
    Glädje58 skrev 2012-09-27 00:43:37 följande:
    Precis. Laminera en instruktion som berättar hur man hanterar detta ärende.

Sen kan du göra samma sak med hans tandborstning, duschning, sex också kanske? När han kör tvåan på toaletten. 
    Just.

Krysta, torka, torka med vatten, torka med papper, spola. Tvätta händerna med tvål, skölj i två minuter och glöm inte handduken, lille vän.

Laminera och sätt upp över hela huset. {#emotions_dlg.djavulsk}

Svar på tråden Är det en killgrej?