• Anonym (slemproppen)

Slemproppen - Hur var det för Er?

Har hört att det kan ta allt från en timme till flera veckor innan förlossningen startar när slemproppen gått. Hur var det för er?

Min slempropp gick igår vid halv elva på morgon, men ingenting har hänt sedan dess. Det var gul/beige med blodstrimmor i sig. Är gravid i vecka 39+2.

Vore bra om ni svarade på dessa frågor:
    Vilken vecka var ni i?
    Hur hade det känts dagarna innan? Mycket sammandragningar, förvärkar osv.
    Hur såg den ut? Blodstrimmig, genomskinlig osv.
    Hur länge efteråt tog det innan förlossningen startade?
    Hur startade förlossningen? Värkar, vattenavgång etc.

• Svar på tråden Slemproppen - Hur var det för Er?
  • Anonym (~4dygn)

Jag var i v.40+0, gick på toa kl 5 fredag morgon och hade som en blekbrun flytning, typ kolafärgad haha! På lördag kväll fick jag några förvärkar, natten till söndag vaknade jag ca 4 ggr med svaga värkar/förvärkar. Kl 15 söndag började det kännas mer, åkte upp till förlossningen kl 20, inskriven kl 21 då jag var öppen 3 cm. Vi pratade om "sovdos" som jag skulle få vid 23 (första barnet så de trodde att det skulle dröja :) 22.40 gick vattnet och 03.10 var hon ute :) Lycka till, vad spännande att veta att det är på gång (även om det kan dröja lite ;(!

• Anonym

Oj det är längesen nu som jag fick mitt 1:a barn men vad jag minns så fick jag en ljusrosa flytning kl 05 på morgonen. Fick en underbar son efter 24 timmar.

• Anonym

Vaknade i v.36+0 av att vattnet gick, fick åka till förlossningen ganska direkt. Väl på förlossningen kom slemproppen i två omgångar, lite innan ett toalettbesök och lite efter :) Jag tror att min slemmis lossnade i samband med att vattnet gick, den var ganska genomskinlig (vad jag minns) med några blodstrimmor i. Som sagt startade allt med att vattnet gick (01:15) och på väg till förlossningen kom värkarna igång (02:00). Sedan hade jag en väldigt lugn natt med milda värkar (7-10 minut). Väl på morgonkvisten valde dom att ge mig värkstimulerade dropp (bebisen blev påverkad och stressad av värkarna) och på två timmar öppnade jag mig de sista 5 cm och sedan kom krystvärkar. Hann aldrig med bedövning, och efter 4 krystningar åkte bebisen och lite fostervatten ut!

Alla förlossningar är ju olika! Nu väntar jag barn igen och är nyfiken på hur det blir denna gången :)

• rojlen

min slem propp gick på förmiddagen. 3 dagar senare fick jag värkar var 10 minut. sedan avtog förvärkarna. Sedan hade jag värkar/förvärkar varje natt i 6 dygn. som resulterade i att jag öppnade mig 4 cm. Blev igångsatt i vecka 41+2. 

Så det tog ca 9 dagar efter att slemproppen gick, men då blev jag igångsatt. 

• Anonym (Snabbt)

Min slempropp gick klockan sju en fredagmorgon, den var mest som genomskinligt slem. Jag var i v.36 och hade inte haft några direkta känningar tidigare, några sammandragningar, men inte fler än veckan innan.

Jag hade sedan sextiden samma morgon känt mig lite tankspridd så maken tog hand om barnen som skulle till förskolan. Klockan tio över sju ringer jag förlossningen, klockan halv åtta lämnar maken barnen på förskolan, klockan tjugo i åtta kan jag definiera att jag har värkar ca var tredje minut, klockan tio över åtta skrivs vi in på förlossningen och klockan kvart i nio var sonen född.

• Adrian2011

jag märkte inte ens när min släppte :)

• Anonym

Jag var ute på långpromenad. När jag var på toa efteråt låg den som en mjuk gummipropp i trosorna. Den var gråaktig och halvgenomskinlig, ca 10x10mm.
    Dottern föddes tre dagar senare (startade med vattenavgång)

När andra barnet föddes fick jag en riklig slajmig flytning. Väldigt svår att torka bort. Det var i samband med att värkarna börjat så smått.

Har aldrig haft förvärkar, och reagerade inte direkt på att jag hade sammandragningar heller. Kände att magen drog ihop sej ibland men jag noterade aldrig hur ofta eller hur länge de varade..

• Anonym

Slemproppen gick i vecka 37+3 och då var jag även lite öppen.. Men kanske berodde på att detta var min andra graviditet...
    Åkte in i v39+5 för att föda, värkarna avtog så fick värkstimulenade dropp då..

Jag var bombsäker på att det skulle hoppa igång efter slemproppen gick, eller iaf inom en vecka... Men icke!

Svar på tråden Slemproppen - Hur var det för Er?