• idamamma

Vilken vinteroverall är bäst uppe i Norrland?

Hejsan!

Jag är på jakt efter en varm och go vinteroverall till min 5 åriga dotter. Har redan tagit fram vinterjackan till henne, för att hon är så frusen av sig, men när jag hämtade henne från dagis igår, vart hon ändå iskall och huttrade nästan tänder :(

Jag har tidigare haft Reima på de flesta overaller till mina barn, men jag tycker att de slits så fort i knäna. Efter två säsonger är de inte vattentäta längre i knäna... 

Har kikat lite på Molo, de har fina overaller. Men de ser så tunna ut... Måste man ha flera lager med fleece och andra underkläder för att hålla sig varm? För de gillar vi inte. De ska man bara behöva ha om de är över -20 grader ute... Hur är de med Gneis? Didriksson? Och hur är de i storlekarna?  

Andra tips? Gärna nackdelar med kläderna, för fördelarna med respektive märke hittar man överallt på nätet ;)

• Svar på tråden Vilken vinteroverall är bäst uppe i Norrland?
  • Dimitra

Bor i mittersta Norrland och är nöjda med Gneis. Storlekarna är generösa tycker jag och en overall som är storlek 122 passar ett barn som är mellan 122 och 128 cm lång ungefär. Åtminstone är det ett säljargument och enligt mina erfarenheter stämmer det rätt bra

The Dimitra universe.
  • cosinus

Norra norrland och har provat Reima, Rasavil och Gneis. Gnes har hållit överlägset bäst utom förra årets overaller då de testade ett nytt yttertyg men nu är de tillbaka på cordura igen. Vi har overaller som använts 3 år och i princip ser nya ut.

Rasavil tålde slitage betydligt bättre än Reima iaf.

Har många grannar som kör Molo och när nöjda. Annars säger många att Polarns overaller är varma, de passar dock inte mina ungar i kroppsformen alls (för korta ben och för långa ryggar på overallerna)

Vi brukar ha bara overall ner till ungefär -5, sen fleece/ylleoverall under ner till -15 och sen både fleece och ylle om det är kallare och barnet inte ska röra sig konstant. Från -25 så blir det fleece och ylle och barnet får lov att röra sig konstant :)

• La Lola

Vi bor i jämtland o har aldrig haft något annat än vanliga overaller från H&M eller Kappahl.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • BeanBag

Bor i ett kallhål i Norrland och har varit kanonnöjda med  gneisoverallerna.
    Didrikson och Remia  nöts massor och Polarns overaller passar inte på våra barn samt att de känns mycket klumpigare än Gneis.

• chrissandra

Ticket to Heaven, varma och slitstarka. :) Hade en till min dotter då hon var 5. Suverän!

• TvåTrollungar

Bor också i norra Västerbotten, har provat en hel del overaller och reima är överlägset varmast, provat både isbjörn, mc kinley, molo, pop och didrikson utöver reima. Upplever inte att de blivit slitna men då har jag bytt varje år också. Molo är jag minst nöjd med förutom färgen då för den var snyggast i färg ;)

• sommar2001

Vi har Isbjörn (fd Nanook)
    En kanonbra overall i alla avseenden. Varm, smidig/följsam och otrolig slitstyrka vilket gör att de kan ärvas eller säljas.
    Dotterns overall är välanvänd men är i skick som ny.
    Använder även Isbjörns fleece under. Även de tunna och smidiga samt varma.
    Sen lönar det sig att kolla runt bland de olika internetbutikerna för bästa pris.
    Har fått köpa det mesta nytt i år. Har sparat ca 1700 kr på overall, 1 par skor, 2 fleecejackor och 1 fleecebyxa samt 2 mössor genom att prisjämföra och lägga beställningen hos en internetbutik med prisgaranti.

Enda nackdelen jag kan komma på är pris men då de har ett högt 2a handsvärde så tycker jag att det är ok. En begagnad overall dom är sliten går för 400-800 kr på Tradera. En i bra skick går för 800-1400kr har jag sett. Blocket ligger de flesta begagnade i bra skick på 1000 kr.

• idamamma

Tack för alla tipsen! Alla tycker olika ;) Men de är väl så de ska va ;)

Det blev en Molo (regnbågs-randig). Kände att jag kan prova en sån den här gången,
    och det var den som var bäst i storlek på min donna, av de som fanns att köpa här i Kiruna.
    De andra märkena var också lika "tunna" som Molo, men hade inte fleecet på insidan av knäna, rumpan och i armbågarna, så vi hoppas att det är värt priset...

Och när den är regnbågsfärgad så kommer lillebror och bebin i magen också kunna använda den,
    hittade ingen lika neutral färg bland de andra overallerna...

Tack igen, för att ni tog tid och skrev om era erfarenheter... 

• Indianica

Jga har en väldigt frusen tjej och bor i norr och jag har fått lägga undan alla tankar på overall öht för allt ska vara så tunt och smidigt nuförtiden, vilket kräver flera lager med fleece under om man är frusen och det orkar inte min dotter med.

Har därför övergått till tjock jacka och thermobyxor. Reima har numera (googla Reima, de har en helt ny shop i Sverige numera) möjlighet att fästa både fleeceoveraller inuti de vanliga overallerna och fleece av olika tjocklek i vinterjackorna. Jag har dock köpte dunjacka i år, en äkta dunjacka, det hade vi förra året och det har funkat bäst hittills. Det viktiga är dock att man hittar en vindtät dunjacka. Ska köpa till tjocka thermobyxor till det, är man frusen så är man Polarn o Pyrets vinterjacka kände jag på i butiken och den kändes oxå väldigt varm och härlig (fanns dock ej i rätt storlek för oss, tyvärr) så jag kan tänka mig att även deras overaller är varma och goa!

• Indianica
    idamamma skrev 2012-10-03 22:21:20 följande:
    Tack för alla tipsen! Alla tycker olika ;) Men de är väl så de ska va ;)

Det blev en Molo (regnbågs-randig). Kände att jag kan prova en sån den här gången,
    och det var den som var bäst i storlek på min donna, av de som fanns att köpa här i Kiruna.
    De andra märkena var också lika "tunna" som Molo, men hade inte fleecet på insidan av knäna, rumpan och i armbågarna, så vi hoppas att det är värt priset...

Och när den är regnbågsfärgad så kommer lillebror och bebin i magen också kunna använda den,
    hittade ingen lika neutral färg bland de andra overallerna...

Tack igen, för att ni tog tid och skrev om era erfarenheter... 
    Ok, såg först nu att du redan köpt overall Jag hoppas att fleecen gör overallen lite varmare än annars&att du blir nöjd, men personligen hade jag satsat på en fodrad overall, alltså riktigt varmfodrad och inget sådant tunt som är så inne numera. Molo är ju danskt och tyvärr har de ett helt annat klimat i Danmark än i Sverige, vilket gör att ytterkläderna är lite tunnare än vad man kan ha behov av här....men du får väl förstärka med fleece och ull under om det blir katastrof och satsa givetvis på riktigt varmfodrade skor och vantar samt mössa.

• chrissandra
    Indianica skrev 2012-10-04 11:16:38 följande:
    Ok, såg först nu att du redan köpt overall Jag hoppas att fleecen gör overallen lite varmare än annars&att du blir nöjd, men personligen hade jag satsat på en fodrad overall, alltså riktigt varmfodrad och inget sådant tunt som är så inne numera. Molo är ju danskt och tyvärr har de ett helt annat klimat i Danmark än i Sverige, vilket gör att ytterkläderna är lite tunnare än vad man kan ha behov av här....men du får väl förstärka med fleece och ull under om det blir katastrof och satsa givetvis på riktigt varmfodrade skor och vantar samt mössa.

Det tunna kan vara lika välisolerat som en täckjacka, det nyare isoleringsmaterialen är många gånger fler effektivare än traditionella material.
    Nu har du valt dun som är supervarmt men många väljer en typisk täckjacka för att de tror att tjockleken avgör isoleringsförmågan.
     Fördelen med att de är tunna är att barnen blir mycket smidigare i lek och kan röra sig bättre. Vid ökad rörelse ökas även värmen och dessa plagg brukar ha bra andningsfunktion.
    Fleece är tjockare än ull men ull är mycket bättre. :) 
  • Indianica
    chrissandra skrev 2012-10-04 22:03:03 följande:
    Det tunna kan vara lika välisolerat som en täckjacka, det nyare isoleringsmaterialen är många gånger fler effektivare än traditionella material.
    Nu har du valt dun som är supervarmt men många väljer en typisk täckjacka för att de tror att tjockleken avgör isoleringsförmågan.
     Fördelen med att de är tunna är att barnen blir mycket smidigare i lek och kan röra sig bättre. Vid ökad rörelse ökas även värmen och dessa plagg brukar ha bra andningsfunktion.
    Fleece är tjockare än ull men ull är mycket bättre. :) 
    Ja, det är helt sant. Men jag övergick till dun efter att ha testat de här tunna och smidiga och välisolerade, eftersom jag nog provade fel märken/plagg då, för min dotter frös i dem. Dun är det enda som har fungerat hittills. Förra året lyckades jag dessutom få tag i en smidig dunjacka, i år blir det en lite osmidigare variant, men hellre det än att riskera ett felköp igen på en tunn och smidig jacka som dottern fryser i och så tvingas vi bylsa på med kläder under iaf, för det vägrar dottern nu när hon fort vill ut på rasterna
Svar på tråden Vilken vinteroverall är bäst uppe i Norrland?