Syringomyeli hos Cavalier - när är det dags att ta bort hunden? Sååå svårt beslut. Behöver lite råd. :(
Min älskade Cavalier flicka har fått diagnosen Syringomyeli. Hon gjorde en magnetröntgen i januari -12 som bekräftade detta. Men vi visste de redan pga symtomen hon har haft sedan ca 2 års ålder. Hon kliar sig på vänster sida upp mot örat/nacken. Hon kliar sig mest på promenade och när hon blir glad och uppspelt, samt om man pratar med henne eller klappar henne. Ibland gnäller hon samtidigt som hon "kliar" och ibland rent av skriker hon, tex när man tar av henne kopplet. Ofta kliar hon liksom i luften och inte mot huden. Hon brukar även dra nosen i golvet ibland, något som hon börjat med de senaste månaderna.
Hon är världens snällaste och finaste hund så det gör så ont i mig att hon har denna kroniska sjukdom. Vi har försökt behandla med kortison men utan resultat. Hon är idag 4 år.
Hon har även stunder då hon är som vilken hund som helst, springer och leker, busar med barnen/andra hundar, ligger och vilar, och går även ordentligt i kopplet ibland. Så vid dessa stunder när hon inte kliar/gnäller märks det inte att hon har denna sjukdom och då känns det fel att ta ett beslut om att låta henne somna in. Men när hon får sina anfall och kliar, gnäller, skriker så ser man att hon har ont och då känns det så jobbigt att låta henne leva med detta, vi vet ju att det bara kommer bli sämre då det inte finns nåt botemedel.
Hur ska jag göra? Låta henne somna in nu eller låta henne leva med detta något/några år till?
Vart ska man dra gränsen? Tycker det är så svårt.
Hoppas på att någon här kan ge mig råd om detta.