• Sommarlovet1

Syringomyeli hos Cavalier - när är det dags att ta bort hunden? Sååå svårt beslut. Behöver lite råd. :(

Min älskade Cavalier flicka har fått diagnosen Syringomyeli. Hon gjorde en magnetröntgen i januari -12 som bekräftade detta. Men vi visste de redan pga symtomen hon har haft sedan ca 2 års ålder. Hon kliar sig på vänster sida upp mot örat/nacken. Hon kliar sig mest på promenade och när hon blir glad och uppspelt, samt om man pratar med henne eller klappar henne. Ibland gnäller hon samtidigt som hon "kliar" och ibland rent av skriker hon, tex när man tar av henne kopplet. Ofta kliar hon liksom i luften och inte mot huden. Hon brukar även dra nosen i golvet ibland, något som hon börjat med de senaste månaderna.

Hon är världens snällaste och finaste hund så det gör så ont i mig att hon har denna kroniska sjukdom. Vi har försökt behandla med kortison men utan resultat. Hon är idag 4 år.
     Hon har även stunder då hon är som vilken hund som helst, springer och leker, busar med barnen/andra hundar, ligger och vilar, och går även ordentligt i kopplet ibland. Så vid dessa stunder när hon inte kliar/gnäller märks det inte att hon har denna sjukdom och då känns det fel att ta ett beslut om att låta henne somna in. Men när hon får sina anfall och kliar, gnäller, skriker så ser man att hon har ont och då känns det så jobbigt att låta henne leva med detta, vi vet ju att det bara kommer bli sämre då det inte finns nåt botemedel.

Hur ska jag göra? Låta henne somna in nu eller låta henne leva med detta något/några år till?

Vart ska man dra gränsen? Tycker det är så svårt.
    Hoppas på att någon här kan ge mig råd om detta.          

• Svar på tråden Syringomyeli hos Cavalier - när är det dags att ta bort hunden? Sååå svårt beslut. Behöver lite råd. :(
  • Philippa

Oj, vad jobbigt....Vad säger veterinären?

• Sommarlovet1

Veterinären har redan från att hon fick diagnosen pratat för avlivning. men jag vill inte ta bort henne "i onödan". Vill ju bara ta bort henne om hon lider av detta. Vilket är så svårt att veta om hon gör eller ej.

• Dexter dot com

Personligen hade jag låtit hunden somna in nu när hon fortfarande har stunder av livskvalitet kvar. Jag skulle aldrig klara av att se min hund lida och ha ont även om den då och då har bra stunder.
    Men det är min erfarenhet och åsikt och det är bara du som kan avgöra hur dålig hunden ska få bli innan du låter den somna in men tycker du hunden har ett fullvärdigt och kvalitativt liv ?

• hundpuss

Avliva, oavsett sjukdom, gör man ju när de sämre stunderna är fler än de bra stunderna. (Förstå mitt tankesätt rätt).

Du känner din hund bäst själv, följ din magkänsla.

Det är aldrig rätt att ha en hund kvar för sin egen skull, men det är ett svårt beslut att ta bort en hund.

Har du pratat med uppfödaren? Vet att det är en parentes på ämnet, men syringomyeli-hundar skall/bör rapporteras då klubben arbetar aktivt mot sjukdomen och all rapportering är därför nyttig.
    Vad säger uppfödaren? Har du något stöd där?

(Är själv cavalierägare så vet mkt om både sjukdomen och rasen det är därför jag frågar).  
    Hur ofta kommer de här "anfallen" ? Är det mer sällan eller på daglig basis? 

• Sommarlovet1

Uppfödaren bryr sig inte. Säger bara att dom inte haft sjukdomen i generna nåm gång tidigare. Tror att dom ljuger. Anfallen kommer när hon blir glad ocj uppspelt, när vi är ute och går och när man klappar och smeker henne. Fet blir många gånger om dagen, ivland mer och ibland mindre. Har dkuren.mycket ont av denna sjukdom? För det är det jag tycker är så svårt, att avgöra om hon lider eller ej.

• Dexter dot com
    Sommarlovet1 skrev 2012-09-27 21:32:03 följande:
    Uppfödaren bryr sig inte. Säger bara att dom inte haft sjukdomen i generna nåm gång tidigare. Tror att dom ljuger. Anfallen kommer när hon blir glad ocj uppspelt, när vi är ute och går och när man klappar och smeker henne. Fet blir många gånger om dagen, ivland mer och ibland mindre. Har dkuren.mycket ont av denna sjukdom? För det är det jag tycker är så svårt, att avgöra om hon lider eller ej.
    Om hon får anfall varje gång hon blir glad,vid lek och mys så kan hon ju inte ha mycket till livskvalitet kvar och då är det väl mest humant att låta hunden somna in?
  • Lykke

Jag är verkligen ledsen för er skull, jag har själv en liten Cavalier tik...

När vi valde att avliva vår förra hund (han hade cancer) så gjorde vi det innan han försämrades alltför mycket. Man kunde nästan inte tro att han var sjuk ibland. När beslutet skulle tas så var vi väldigt noga med att inte hålla kvar honom i livet enbart för vår skull utan vi ville att han skulle få somna in utan att ha spenderat sin sista tid med grymt försämrad livskvalitet och smärta. Han fick må bra ända till slutet helt enkelt och slapp den värsta smärtan. 

Efter att jag nu har läst lite om sjukdomen så hade jag låtit henne somna in nu, innan det blir värre. Jag vet att beslutet är fruktansvärt att ta men det är ännu hemskare att se sin älskade hund försämras och ha ont...

Lycka till{#emotions_dlg.flower}

• KIYH

Har själv haft en cavalier med SM för många år sedan, när man aldrig hört talas om sjukdomen. Hon fick diagnoserna "cavalierklåda", "cavalierdövhet", ansiktsförlamning - eventuellt beroende på stroke. Hon borde fått smärtstillande (Metacam), men det var inte känt då. Det gick så långt att hon periodvis blev medvetslös. När hon till sist fick livmoderinflammation bönade och bad jag veterinären att avliva istället för operation. Med facit i hand skulle jag gjort det när hon började klia eftersom jag idag vet att det är uttryck för smärta!

• Apopan

Stackars er! Det är fruktansvärt att se sin bästa vän må dåligt. Och i ditt fall är det milt uttryckt. Syringomyeli sägs vara extremt smärtsamt, och jag hade nog tyvärr övervägt att avliva redan vid första allvarligare symptom, och om det är så som ni har det nu så är jag rätt säker på att jag sagt adjö. Hur svårt det än hade varit.
    Har du ingen som kan ge dig stöd och hjälpa dig i beslutet. Som kan följa med och stötta dig hos veterinären?

Och att din uppfödare inte talar helt sanning kan du vara rätt så säker på. Mig veterligen så skall det inte ens gå att avla sig helt bort från sjukdomen då genpoolen hos rasen är så liten pga extremt hård tidigare avel i England (men det har säkert hundpuss bättre koll på). Något som har gjort fler raser än cavaliereren väldigt sjukdomsdrabbade... Fruktansvärt tråkigt på så fina hundar :/

Svar på tråden Syringomyeli hos Cavalier - när är det dags att ta bort hunden? Sååå svårt beslut. Behöver lite råd. :(