• DuTrorAttDuVet

Hemma med barn ADHD & möjlig autistismspektradiagnos

Hej alla kunniga föräldrar! :)
    Har en fundering ang att låta mitt barn "slippa" fritids. Han är 6 år och har förskoleklass mellan 8-11 vilket inte fungerar så bra, fritids är ännu värre. Har under några veckor haft möjlighet att vara hemma så han inte behövt fritids och ser vilket lugn det ger honom att ha samma rutin varje dag och alltid veta vad som händer. Har sökt vårdbidrag men har förstått att man nollar sin SGI om man är hemma med det som "lön" då det faktiskt bara är ett bidrag... Finns det någon chans att på "rätt sätt" kunna vara hemma för att ta hand om sitt barn då man vet att detta är det bästa för barnet? I första hand gäller detta tills han börjar år 1 då han kan få tillgång till "lilla gruppen" där han förhoppningsvis fungerar på ett bättre sätt. Just nu har han alltså ADHDdiagnos och ska påbörja en utredning inom autismspekrat (vilket troligtvis kommer ge honom en aspergerdiagnos).

• Svar på tråden Hemma med barn ADHD & möjlig autistismspektradiagnos
  • Little Ms Chatterbox

Den tid som han är på F-klass så skulle man kunna tänka sig att skolan får redan nu tänka ut vad han kommer behöva för hjälp sen. För den problematiken som finns runt honom kommer inte som genom ett trollslag försvinna lagom till nästa sommaruppehåll. Om din son då går hemma med dig har skolan inga som helst möjligheter att pejla in honom att se vad han kommer behöva sen vid skolstart. 
    Att de inte redan har sett behovet och skaffat en assistent är ju ingen ursäkt, de måste omgående sätta in åtgärder för att er son ska må bra i skolan. 
    Att han skulle stanna hemma med dig lite längre är nog bra för stunden men att bara skjuta på problemet hjälper inte honom.
    Om man gör det bästa nu, förberedelser, mjuk inskolning och uppmärksammar problemet så kommer han kanske få det bästa när han sen börjar 1:a klass, då vet alla redan vad man har att vänta sig och man har hunnit plocka bort onödiga fällor som stökiga grupper och jobbiga lokaler.
    Har ni funderat på att låta honom börjar redan nu i 1:an? Så han får 2 år där istället för först F-klass och sen 1:an.  Om det finns en klass med inriktning och lösningar som han skulle behöva, varför vänta till nästa år att ge honom det? 

• DuTrorAttDuVet
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-09-28 14:16:32 följande:
    Den tid som han är på F-klass så skulle man kunna tänka sig att skolan får redan nu tänka ut vad han kommer behöva för hjälp sen. För den problematiken som finns runt honom kommer inte som genom ett trollslag försvinna lagom till nästa sommaruppehåll. Om din son då går hemma med dig har skolan inga som helst möjligheter att pejla in honom att se vad han kommer behöva sen vid skolstart. 
    Att de inte redan har sett behovet och skaffat en assistent är ju ingen ursäkt, de måste omgående sätta in åtgärder för att er son ska må bra i skolan. 
    Att han skulle stanna hemma med dig lite längre är nog bra för stunden men att bara skjuta på problemet hjälper inte honom.
    Om man gör det bästa nu, förberedelser, mjuk inskolning och uppmärksammar problemet så kommer han kanske få det bästa när han sen börjar 1:a klass, då vet alla redan vad man har att vänta sig och man har hunnit plocka bort onödiga fällor som stökiga grupper och jobbiga lokaler.
    Har ni funderat på att låta honom börjar redan nu i 1:an? Så han får 2 år där istället för först F-klass och sen 1:an.  Om det finns en klass med inriktning och lösningar som han skulle behöva, varför vänta till nästa år att ge honom det? 
    Oj, jag skrev nog helt galet :/ ska försöka förtydliga!
    Han går alltså varje dag i f-klass och där ska han självklart fortsätta, det är fritids när jag jobbar som är det verkliga problemet. Han har en assistent som följt honom sen dagis och vi har minst 1 möte i månaden med skola/kuratorer/psykologer osv för att kunna hjälpa honom på rätt sätt. Den gruppen jag skrev om är för "speciella barn" men där kan man inte börja före år 1, dessutom är de osäkra på om den verkligen skulle hjälpa honom då alla barnen där är utåtagerande vilket troligtvis skulle ge honom ännumer aggressionsproblem.
    Det jag eftersöker är alltså något som ger mig pengar så att jag kan vara hemma med min son från 11 på dagarna. Har sökt vårdbidrag men inte fått svar än och har även förstått att det är väldigt svårt att få med "bara" adhd... 
  • UnikFamilj

Det som finns är ju vårdbidraget, och ja jag tror du har svårt att få fullt för ADHD tyvärr. Det ger tillskott, men inga enorma summor direkt. I övrigt får man nog lösa själv - jobba andra timmar när maken (?) är hemma, hitta ett välbetalt jobb så du kan gå ner i tid ändå, dra ner på utgifter, ta av besparingar, ta ut föräldradagar om du har kvar, påbörja distansstudier på hel- eller deltid etc etc. Finns nog inga mirakel, men man kan komma långt med kreativitet.   
    Har han inte resursen med sig på fritids..? Har han det borde de ju kunna gå undan, eller tillåter inte lokal/situation det? Har han inte det, så är väl det en bra fråga att väcka. 

• UnikFamilj

Tillägger, kan du få läkare/psykolog eller så att styrka misstanke om autismspektrumdiagnos, kan du nog ha chans på högre vårdbidrag. Men även ett fullt VB är ju inga jättesummor som sagt. Nivå på VB SKA avgöras av behovet/merarbetet, inte av diagnosen. Sen hur det krasst funkar är väl osäkert... Vi fick dock fullt VB på vår minsta innan hon fått sin autismdiagnos, men efter att hon fått svårigheterna intygade av psykolog.

• DuTrorAttDuVet
    UnikFamilj skrev 2012-09-28 18:12:01 följande:
    Tillägger, kan du få läkare/psykolog eller så att styrka misstanke om autismspektrumdiagnos, kan du nog ha chans på högre vårdbidrag. Men även ett fullt VB är ju inga jättesummor som sagt. Nivå på VB SKA avgöras av behovet/merarbetet, inte av diagnosen. Sen hur det krasst funkar är väl osäkert... Vi fick dock fullt VB på vår minsta innan hon fått sin autismdiagnos, men efter att hon fått svårigheterna intygade av psykolog.
    jo resurs finns att tillgå även på fritids men möjligheterna är inte stora och efter 3 timmar i "skolan" är han helt slut och det blkir inte kul för någon, när han däremot går hem då så är han "lugn" i flera timmar extra... 
    Ska träffa hans läkare igen nästa vecka och ska då fråga lite om intyg och när de tänkt sig att nästa utredning är klar, så får vi se om det kan funka. Jag förstår att vårdbidraget inte är jättehögt, men jag tror det räcker för att klara av nåt/några år iaf... tusen tack för alla dina tips
  • UnikFamilj

Det är inte kul alls när man ser att det inte funkar. Jag har en tjej i förskoleklass nu som har autism och ADHD. Hon har 5,5 h långa dagar, men har ett "eget rum" att gå undan i med sin resurs närhelst hon behöver. Dessutom gör de lite egna saker vid sidan om aktiviteterna, de de andra barnen "leker fritt" vilket dottern ännu har svårt med. Det funkar rätt bra.
    Har dessutom också en son med autism som skolas in i samma hus, fast ska tillhöra femåringsgruppen (är själv 4, lite speciallösning). Vi är där 2,5 h per dag, fyra dagar i veckan än så länge, och har han "tagit in" resursen så är han helt slut och näst intill apatisk hela dagen/kvällen efter det. Inget annat funkar. Målet är att han ska fixa 4-timmarsdagar 4-5 dagar i veckan, men det är LÅÅÅÅÅÅÅÅNGT dit än. Eftersom vi har tre barn med autism har vi en del vårdbidrag, dessutom är sonen beviljad personlig assistans och det underlättar. Utan möjligheten för mig att vara hemma på heltid skulle vår familj gå under.

• DuTrorAttDuVet
    UnikFamilj skrev 2012-09-28 18:57:41 följande:
    Det är inte kul alls när man ser att det inte funkar. Jag har en tjej i förskoleklass nu som har autism och ADHD. Hon har 5,5 h långa dagar, men har ett "eget rum" att gå undan i med sin resurs närhelst hon behöver. Dessutom gör de lite egna saker vid sidan om aktiviteterna, de de andra barnen "leker fritt" vilket dottern ännu har svårt med. Det funkar rätt bra.
    Har dessutom också en son med autism som skolas in i samma hus, fast ska tillhöra femåringsgruppen (är själv 4, lite speciallösning). Vi är där 2,5 h per dag, fyra dagar i veckan än så länge, och har han "tagit in" resursen så är han helt slut och näst intill apatisk hela dagen/kvällen efter det. Inget annat funkar. Målet är att han ska fixa 4-timmarsdagar 4-5 dagar i veckan, men det är LÅÅÅÅÅÅÅÅNGT dit än. Eftersom vi har tre barn med autism har vi en del vårdbidrag, dessutom är sonen beviljad personlig assistans och det underlättar. Utan möjligheten för mig att vara hemma på heltid skulle vår familj gå under.
    Vilken tur att de har dig! :)
    Men din "lön" är alltså vårdbidrag? Är du personlig assistent åt ditt barn eller har ni en extra till det?
    Fick veta igår att vi nästa vecka ska ha nytt möte med skolan ang hur vi ska lösa det för honom så vi får se hur det går! 
  • Hanna73

Studier med CSN anses som överhoppningsbar tid och skyddar SGI. Jätteviktigt att åtminstone ta ut bidraget, annars skyddas inte SGI. Ansökningstiden till våren går ut 15 oktober.

Har du föräldrardagar kvar så kan du ju ta ut dem för att fylla upp till heltid.

Hur fungerade det på dagis? Om han klarade dagis bättre, så kanske det skulle gå att få dispens för att ha honom där istället för på fritids?

Svar på tråden Hemma med barn ADHD & möjlig autistismspektradiagnos