Bäst före datum, kött?
Hej! Har fått ett parti fläsk karré som har utgångsdatum idag. Kan jag tillaga och äta utan fara? Kan jag tex. Frysa in en del av köttet rått, eller bör det då vara tillagat? Tack!
Hej! Har fått ett parti fläsk karré som har utgångsdatum idag. Kan jag tillaga och äta utan fara? Kan jag tex. Frysa in en del av köttet rått, eller bör det då vara tillagat? Tack!
Ja du kan frysa in kött rått, och ja du kan äta av det idag. Dock ska det tillagas direkt det kommer ur frysen och inte stå nån dag i kylen.
Har det utgångsdatum idag så är det helt okej att äta. Det håller förmodligen i många dagar till, beroende på hur väl det transporterats och förvarats. Du kan både tillaga det eller frysa in det rått, vilket som är bäst beror på vad du vill göra med det senare.
Men såklart.....
La Lola - hade det vart självklart för min del hade jag inte ställt frågan!!
Tack för alla svar (:
Tillaga allt idag, ät idag och frys in resten om maten smakade bra idag. Det lär den göra om den förvarats bra hittills.
Bäst före är bäst före ch inte oätligt efter. Gäller även kött, utom färsk köttfärs, färska skaldjur och färsk kyckling.
oroa dig inte det bittersta!
Självfallet kan du äta det idag *och* imorgon, och frysa in otillagat utan att behöva oroa dig ett smack - såtillvida det inte förvarats olämpligt, som i för hög temperatur någon längre stund, precis som många före mig påpekat.
Jag tycker det är bäst före djuret dog :) sen har jag ingen nytta eller glädje av det.