• Cornellia

Hur säger/skriver du?

Jag ser ofta att folk skriver, i mitt tycke, väldigt konstig böjning på substantivet när de använder denna, dessa eller detta.

Jag är helt värdelös på grammatik, eller rättare sagt har inga ord för att uttrycka grammatik, men har alltid känt att jag ändå har en känsla för vad som är "rätt". Men när det gäller just det här, så blir jag väldigt osäker om det bara är jag som rört ihop hur det "ska" vara.

Hur böjer du substantivet efter denna, dessa och detta?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur säger/skriver du?
  • Thaleya1

De här stolarna, Dessa stolar
    Den här stolen, Denna stol
    Det här Bordet, Detta bord

Så säger jag. Tycker det låter fel annars.

• Sacajawea
    Thaleya1 skrev 2012-09-27 18:41:56 följande:
    De här stolarna, Dessa stolar
    Den här stolen, Denna stol
    Det här Bordet, Detta bord

Så säger jag. Tycker det låter fel annars.
    Samma här :)
  • mindless

Man kan uttrycka det som följer: Denna är ett demonstrativt pronomen som i standardsvenskan används i formell text, och följs av ett substantiv i obestämd form (denna stol). I informell text och tal använder man istället den här, vilket följs av ett substantiv i bestämd form (den här stolen).

I södra Sverige använder man dock denna istället för den här i talspråk, och det efterföljande substantivet står då i bestämd form (denna stolen).

Detta upplevs av många som ogrammatiskt och som stridande mot språkkänslan, och det rekommenderas inte att man använder det i skrift.

• Åsa

I formell skrift det andra alternativet. I ledig skrift "de här stolarna" och i tal förmodligen likaså ("dom" alltså). Alternativ nummer stämmer inte med min egen språkkänsla  men visst har jag hört det.

• Pallas

Jag har bott på lite olika ställen i Sverige och törs nog med säkerhet säga att det är dialektalt betingat.

• Åsa
    mindless skrev 2012-09-27 19:25:47 följande:
    I södra Sverige använder man dock denna istället för den här i talspråk, och det efterföljande substantivet står då i bestämd form (denna stolen).

Bland yngre kanske det är allenarådande. Bland äldre jag träffat har varianten snarare varit "disse härnade [stolarna etc]". Säkert både dialektalt och arkaiskt men dock.
  • Kaupa Jaur

Båda är lika rätt.

Stol = obestämd form singular
    Stolen = bestämd form singular
    Stolar = obestämd form plural
    Stolarna = bestämd form plural

• mindless
    Åsa skrev 2012-09-27 23:07:41 följande:
    Bland yngre kanske det är allenarådande. Bland äldre jag träffat har varianten snarare varit "disse härnade [stolarna etc]". Säkert både dialektalt och arkaiskt men dock.

Är det så? Det är dock inget jag noterat.
  • mindless
    Kaupa Jaur skrev 2012-09-29 13:05:44 följande:
    Båda är lika rätt.

Nja, "dessa stolarna" upplevs av många som ogrammatiskt och är inget som påbjuds av språkvården. Att då säga att "båda är lika rätt" känns lite tveksamt.
  • Åsa
    Kaupa Jaur skrev 2012-09-29 13:05:44 följande:
    Båda är lika rätt.

På vilka grunder anser du att de dubbla bestämningarna i första alternativet är korrekta? (Formerna du listar är ju korrekta iofs men frågan gällde hur de används i kombination med denna/detta/dessa.)
  • Åsa
    Åsa skrev 2012-09-29 20:01:24 följande:
    På vilka grunder anser du att de dubbla bestämningarna i första alternativet är korrekta? (Formerna du listar är ju korrekta iofs men frågan gällde hur de används i kombination med denna/detta/dessa.)
    Jag talar då om skrift. I tal accepterar jag de dubbla bestämningarna (med de sociala/dialektala associationer de ger).
    I tal finns iofs exempel som de flesta upplever som mer avvikande från riksnormen än TS exempel; varken  "domma hära" eller "den härnade" (båda följda av bestämd form på huvudordet)  står till exempel med
  • Kaupa Jaur
    Åsa skrev 2012-09-29 20:06:25 följande:
    Jag talar då om skrift. I tal accepterar jag de dubbla bestämningarna (med de sociala/dialektala associationer de ger).
    I tal finns iofs exempel som de flesta upplever som mer avvikande från riksnormen än TS exempel; varken  "domma hära" eller "den härnade" (båda följda av bestämd form på huvudordet)  står till exempel med
    Eftersom TS inlägg handlar om hur man pratar, så svarade jag efter hur man pratar.
  • Tealhawk

Alternativ 2. Det första har jag främst sett/hört skåningar använda.

These are not the droids you're looking for
  • Åsa
    Kaupa Jaur skrev 2012-09-30 13:49:51 följande:
    Eftersom TS inlägg handlar om hur man pratar, så svarade jag efter hur man pratar.
    Själv tolkar jag att:
    "Jag ser ofta att folk skriver, i mitt tycke, väldigt konstig böjning på substantivet /.../Hur böjer du substantivet efter denna, dessa och detta? " handlar om skrift

För tal har vi inga regler på samma sätt som för skriftspråket så där är ju svårare att tala om rätt och fel och utrymmet för åsikter blir större. De dubbla bestämningarna är vanliga, inte tu tal om det, så de uppfattas inte som osvenska. Däremot får jag instämma med mindless att de (alternativ 1 vill säga) av många inte uppfattas som korrekta, i värsta fall som både dialektala och obildade, och därför inte är ett neutralt uttryckssätt sett till samhället i stort, även om det kan uppfattas som korrekt i en umgängeskrets där det är det vanliga uttryckssättet.

Neutrala uppfattar jag iofs inte heller "denna stol" eller "dessa stolar"; de drar för mig åt skriftligt byråkratspråk eller alltför bokstavstrogen tysköversättning. Men korrekta är de ju.
  • Johan70

Jag säger "denna stol, dessa stolar, detta bord", men tror att den andra varianten är korrekt i vissa dialekter, företrädesvis i Sydvästsverige.

• Kaupa Jaur
    Åsa skrev 2012-09-30 20:00:08 följande:
    Själv tolkar jag att:
    "Jag ser ofta att folk skriver, i mitt tycke, väldigt konstig böjning på substantivet /.../Hur böjer du substantivet efter denna, dessa och detta? " handlar om skrift

För tal har vi inga regler på samma sätt som för skriftspråket så där är ju svårare att tala om rätt och fel och utrymmet för åsikter blir större. De dubbla bestämningarna är vanliga, inte tu tal om det, så de uppfattas inte som osvenska. Däremot får jag instämma med mindless att de (alternativ 1 vill säga) av många inte uppfattas som korrekta, i värsta fall som både dialektala och obildade, och därför inte är ett neutralt uttryckssätt sett till samhället i stort, även om det kan uppfattas som korrekt i en umgängeskrets där det är det vanliga uttryckssättet.

Neutrala uppfattar jag iofs inte heller "denna stol" eller "dessa stolar"; de drar för mig åt skriftligt byråkratspråk eller alltför bokstavstrogen tysköversättning. Men korrekta är de ju.
    Fast man skriver ju oftast som man pratar, förutsatt att man inte har en extrem dialekt eller ska skriva formellt?

Jaja,du har säkert rätt.
  • Åsa
    Kaupa Jaur skrev 2012-10-01 09:49:03 följande:
    Fast man skriver ju oftast som man pratar, förutsatt att man inte har en extrem dialekt eller ska skriva formellt?
    Ja ha'nte nån säskilt extrem dialekt (tyckö ja jallafall) men ja skrivör no inte som ja pratar i alla fall faktist
Svar på tråden Hur säger/skriver du?