Kaupa Jaur skrev 2012-09-30 13:49:51 följande:
Eftersom TS inlägg handlar om hur man pratar, så svarade jag efter hur man pratar.
Själv tolkar jag att:
"Jag ser ofta att folk skriver, i mitt tycke, väldigt konstig böjning på substantivet /.../Hur böjer du substantivet efter denna, dessa och detta? " handlar om skrift
För tal har vi inga regler på samma sätt som för skriftspråket så där är ju svårare att tala om rätt och fel och utrymmet för åsikter blir större. De dubbla bestämningarna är vanliga, inte tu tal om det, så de uppfattas inte som osvenska. Däremot får jag instämma med mindless att de (alternativ 1 vill säga) av många inte uppfattas som korrekta, i värsta fall som både dialektala och obildade, och därför inte är ett neutralt uttryckssätt sett till samhället i stort, även om det kan uppfattas som korrekt i en umgängeskrets där det är det vanliga uttryckssättet.
Neutrala uppfattar jag iofs inte heller "denna stol" eller "dessa stolar"; de drar för mig åt skriftligt byråkratspråk eller alltför bokstavstrogen tysköversättning. Men korrekta är de ju.