Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Förlorat min bästa vän

TS: Har du försökt prata med någon om det här? Jag har också gått igenom stora sorger i mitt liv och jag pratade med allt både med min familj och med en terapeut.
    Man behöver prata och få ur sig allt.
    Det kommer att bli bättre,det vågar jag lova. Men sorgen kommer alltid att finnas där. Men man lär sig att leva med den.  

Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • molly50
    Anonym (förtvivlad) skrev 2013-01-04 12:14:02 följande:
    Jag har inte många runt omkring mig, jag har försökt prata med min sambo men det blir bara fel. Det leder bara till bråk, tjafs eller att jag ska behöva försvara mina känslor kring det hela.
    Blev tilldelad en psykolog, men pratar inte så mycket med henne om det heller utan blir mer om annat.
    Så nej, egentligen pratar jag inte med någon om det, trots att det är det alla rekommenderar. Men det är svårt och det gör så fruktansvärt ont. Jag kan inte heller skäppa inställningen, att det seplar ingen roll om jag pratar med det, det förändrar ingenting.

Jag tror ändå att det är bra om du försöker att prata om det. Det gör ont,men tro mig,det kommer att kännas bättre i slutänden. Att du startade den här tråden visar på att du behöver prata om det här. Kanske känns det lättare för dig att skriva av dig? I så fall,fortsätt att skriva av dig här. Vi finns här och lyssnar och stöttar så gott vi kan. Vi vet vad du går igenom. Kom ihåg det!

Din sambo kanske inte förstår hur du känner. Han kanske har sett din vän mer som ett hot än som din bästa vän. Och då känns det kanske lite jpobbigt för honom när han inte riktigt vet hur han ska hantera det här.
    Men han måste hur som helst försöka finnas där för dig nu och vara ett stöd.  Det behöver du nu. Det sista du behöver är hans ilska och frustration över det här.
    Prata också med psykologen om det här så kanske du och sambon kan få annat att tänka på.

Styrkekramar till dig!  {#emotions_dlg.flower}  
  • molly50
    Anonym (förtvivlad) skrev 2013-01-09 09:55:41 följande:
    Jo antagligen så har du rätt. Men det är så svårt när man inte är typen som har lätt att öppna sig, alltid när jag behövde prata om något så var det ju min vän jag vände mig till...

Jag försöker ju att se det ur min sambos vinkel också och precis som du säger, han såg ju honom mer som ett hot emot oss. Dock kan jag inte låta bli att känna mig sviken över att han inte finns där nu när jag verkligen behöver honom. Han vet ju också att jag inte har många, eller ingen direkt och så vänder han bara ryggen åt mig och det känns förjävligt. Hade önskat att han i vart fall kunde försöka finnas där.
    Ja nu har det ju varit uppehåll hos psykologen men sätter igång snart, kanske måste försöka ta upp detta mer, även fast det känns förjävligt.

Jag har inte heller alltid haft så lätt för att öppna mig,men när jag väl gjorde det så kändes allt så mycket lättare!

Din sambo vet kanske inte riktigt hur han ska hantera din sorg? Han är kanske inte van med sådant?
    Jag tror nog du gör rätt i att försöka ta upp det här med din psykolog. Det kanske kan avlasta din sambo litegrann också så att han kanske får en annan syn på aken.

Kram till dig!    
  • molly50
    Anonym (förstår inte) skrev 2013-01-09 15:24:23 följande:
    folk i allmänhet har svårt att veta vad dom ska prata om med någon som har förlorat sin bästa vän/partner. 
    massor med skitsnack i början och sen tar dom avstånd.
    eller ännu värre  tar upp sin sorg över förlorade husdjur

Jotack,jag vet. Har själv gått igenom svåa sorger i mitt liv och det var som om man hade spetälska eller något. Folk kunde vända och gå över gatan för att slippa möta.
    Som tur var så hade jag nära vänner som ställde upp i vått och torrt så jag var aldrig ensam.

Men just pga det här så menar jag att det nog vore bra om TS pratar om det här med psykologen. Om någon kan hjälpa TS igenom sorgen så är det väl denne.   
  • molly50
    Anonym (förstår inte) skrev 2013-01-11 10:11:08 följande:
    Om hon litar på personen är det lättare att prata om sorg,
    annars blir det ju bara problem när man märker ointresset hos psykologen. Har varit i den  situationen tyvärr. Det resulterade i att jag slöt mig mer och berättade inte allt som jag ville, hoppas att Ts har en bra psykolog

Då hade du nog ingen bra psykolog. En psykolog får absolut inte vida ointresse för sina patienter. Då har h*n kanske valt fel yrke,i så fall.

Klart det är lättare att prata med någon man litar på. Men om personen inte orkar lyssna och inte vet hur h*n ska hantera situatioen så är det kanske bättre att försöka prata med någon annan. En bra psykolog t ex. 
  • molly50
    Anonym (förstår inte) skrev 2013-01-11 17:13:20 följande:
    jag har problemet att jag inte litar på andra människor innan jag lärt känna dom, och det är svårt när man bollats mellan fyra psykologer innan man tröttnat och avslutat samarbetet med psyk.

Ja,då förstår jag om du har svårt med tilliten. Men samtidigt så kan man inte lita på psykologer,vem kan man lita på då,liksom.
  • molly50
    Anonym (förtvivlad) skrev 2013-01-14 11:48:59 följande:
    Psykologen är väl bra. Känner fötroende och allt det där, men när det kommer till sorgen tar det liksom stop. Orden räcker inte till. Det känns inte som om jag riktigt kan få fram det jag verkligen känner och upplever.

Om det är en bra psykolog så kan h*n säkert hjälpa dig att sätta ord på din sorg. Hjälpa dig att få ur dig allt.
    Det är inte meningen att det ska tvingas ur dig. Men uppenbart är att du behöver prata om det här. 
  • molly50
    Anonym (förtvivlad) skrev 2013-01-14 11:59:41 följande:
    Va skönt att du får gå kvar !

Ja jag vet inte. Känns som om psykologen är mer intresserad av andra delar, eller så är det för att jag är mer villig att prata om det än om sorgen.

Jag skulle kunnna tänka mig att psykologen fokuserar mer på det du pratar om mest. H*n kanske inte ser att du behöver prata om sorgen om du inte gör det.
  • molly50
    Anonym (förtvivlad) skrev 2013-01-14 13:13:04 följande:
    Ne så kan det ju också vara, men skickades ju till henne pga just den. Fast det hade kanske inte blivit bättre om hon bara pressade på heller, usch jag vet inte.

Man ska aldrig pressa någon. Det brukar sällan bli bra det heller. Du måste få ta det i din takt samtidigt som du behöver få det ur dig. Men det där tror jag at psykologen kan hjälpa dig med bara du pratar med honom/henne om det.
  • molly50
    Anonym (förtvivlad) skrev 2013-01-15 12:49:25 följande:
    Ja men det är väl just det där att komma över tröskeln och faktiskt prata om det.
    Tänker ju på honom dagligen, kan inte gråta över det längre utan bryter ihop över allt annat istället verkar det som. Jag har kanske inte riktigt kommit till punkten där jag fullt ut kan acceptera att han är borta.

Det här kan kanske vara något att läsa för dig. Kanske kan du känna igen dig litegrann och förstå varför du reagerar som du gör.

http://mia.vox.nu/kriser.htm
  • molly50
    Anonym (känner igen mig) skrev 2013-01-17 16:55:22 följande:
    Kan man någonsin acceptera? Jag får fortfarande spontana känslor relaterade till min vän i vardagen hela tiden, när jag ser något hon skulle gilla eller är med om något vi har pratat om. SEn kommer det som en smäll: nej, just det, hon finns inte mer. det är som att famla i luften efter något man vet alltid funnits där. Som att plötsligt inte ha en hand eller ett ben längre. Känner ni igen er?

Att acceptera att en person manälskat helt plötsligt inte fins mer kan vara svårt. Men så småningom lär man sig att leva med sorgen,även om den alltid finns där.
  • molly50
    Anonym (känner igen mig) skrev 2013-01-18 08:32:47 följande:
    Man har ju inget annat val än att leva med sorgen. 

Nej,så är det ju. Men det blir i alla fall lättare med tiden. Det kommer en tid när man kan se tillbaka på alla fina minnen utan att bli ledsen.
  • molly50
    Anonym skrev 2013-01-22 15:49:22 följande:
    Ungefär såhär känner jag med. Fast jag var gift med min bästa vän.
    Nu har jag bara läst TS...

Själv hade jag varit ihop med min man i över 19 år. Vi har tre fina, underbara barn ihop och en dag för snart tre veckor sen bara dog han. Ingen förvarning, ingen sjukdom, han bara dog =(

Jag visste inte att det kunde göra så ont i kroppen. Han var mitt allt, han och barnen.  

Mvh
    Marie 
    Fy vad hemskt! Tur att du har barnen i alla fall. De kan nog hjälpa dig igenom den svåraste tiden.

Stor styrkekram! {#emotions_dlg.flower}  
  • molly50
    Anonym (känner igen mig) skrev 2013-01-24 11:23:32 följande:
    Jag har hamnat i en svacka igen. Sorgen är randig sa någon till mig. Det stämmer på min upplevelse. Jag har en kort preiid när jag kände mig lite bättre, lite stark. Nu är jag långt nere igen. Ser bara det stora svarta hål i mitt liv där min bästa vän brukade finnas. Saknar henne så MYCKET: 

Och så kommer det nog att vara ett tag under den första tiden. Men det kommer en dag när du kan tänka tillbaka på alla ljusa minnen och le igen. Det vågar jag lova.

Kram.
  • molly50
    Anonym (känner igen mig) skrev 2013-01-24 15:29:04 följande:
    Det är svårt att sätta gränsen var den första tiden är. Min vän gick bort för tio månader sen. Är det fortfarande den första tiden? 

Det där tror jag är olika från individ till individ också. En person kanske kan ta sig igenom den värsta sorgen på några månaderoch för en annan tar det betydligt längre tid. Kanske rentav flera år.
    För mig tog det åtminstone 1 år innan jag kunde börja leva någorlunda normalt igen efter att min pappa hade gått bort. 
  • molly50
    TomMon skrev 2013-02-15 19:50:09 följande:
    Jag känner att jag behöver stöd från människor som förstår. För snart ett år sedan, den 22 feb, dog min bästa vän av akut leukemi. Från det att hon fick diagnosen tog det tre veckor. Hon var gravid med sitt första barn som var otroligt efterlängtat.

Det går inte en dag utan att jag tänker på henne. Tårarna kommer ofta, speciellt nu när årsdagen närmar sig. Jag vet inte vad jag ska göra, jag kan bara inte acceptera att hon är borta. Hur gör man? Är det bara att fortsätta gråta och minnas? Går det någonsin över? Kommer det alltid att göra ont?

Usch,vad sorgligt och tragiskt! Jag beklagar verkligen sorgen!

Saknaden och sorgen kommer alltid att finnas där. Men du kommer att lära dig att leva med den.
    Släpp ut allt,gråt,tillåt sig att sörja. Det kommer en dag då du kan se tillbaka på de fina minnena och le. Även om det kanske inte känns så,just nu. Det vågar jag lova dig.

Varma styrkekamar! {#emotions_dlg.flower}   
Svar på tråden Förlorat min bästa vän