• Anonym (Asexuell)

Varför ska man som asexuell bli behandlad som en mördare?

Det är 2012 och människor har fortfarande inte lärt sig att acceptera att människor är olika.
    Homosexualitet anses som helt naturligt idag, tack och lov, men det finns människor som varken är hetero, homo, bi eller trans.

Folk vet knappt vad det betyder, för det är ingen som pratar om det. Man anser bara att det är annorlunda och sjukt. Som om det bara är psykopater och funktionshindrade människor som kan vara det.

Jag är 26år och har ett ganska bra självförtroende, jag trivs med min kropp och tar hand om mig själv. Andra människor kallar mig oftast vacker eller söt. Jag har ett bra jobb, stabil ekonomi, stor umgängesomkrets, är 100% frisk och lever som dom flesta andra, förutom en sak som verkligen sticker i ögonen på andra.

Jag är oskuld, okysst, har aldrig blivit upphetsad eller kär och har aldrig rört en annan människa.
    Vad är det då för fel på mig kan man då fråga sig. Ja, det undrar väldigt många.

När jag var liten sa jag att jag tyckte pojkar var äckliga och då trodde min familj att det skulle gå över fort. Men när jag kom upp i tonåren och hade kvar samma åsikt tog dem mig till en psykolog och en doktor. Dom hittade inget fel alls och jag blev ständigt utfrågad varför jag inte träffar killar eller intresserar mig ens.

Då började även alla andra undra. Det började ett homorykte om mig och folk skrev "äckliga flata" efter mig titt som tätt. När jag flyttade hem i från slapp jag äntligen skitsnacket och ryktena, tills de även började undra i nya staden. Men där blev jag inte kallad för flata. Där blev jag misstänkt för att vara pedofil. Människor gav sig inte och jag flyttade igen, till staden där jag blev känd som "zoofilen", för att jag hade två hundar och ingen kille. På jobbet blev jag god vän med en man som ansåg mig svårflörtad och försökte förföra mig, när jag blev arg startade han ett nytt homorykte. Något som gjorde att homosexuella kvinnor skickade nakenbilder på sig själva.

På senare år har jag mer och mer sökt lite på internet, och jag har fått upp ögonen för asexuella människor. Ja, dom finns, och dom är helt normala! Det finns människor som aldrig blir kära eller har sex och mår bra ändå!

Men nu undrar jag varför alla har sådana fördomar om det här? Vad är problemet? Jag vill inte träffa någon, jag vill inte vara kär, jag vill inte älska, jag vill inte leva mitt liv med en man eller kvinna.

Jag har dock i hela mitt liv villat ha barn. Men människor blir väl galna då, om en ensamstående mor är asexuell och inte gjort barnen vid samlag?

Vad tycker ni? Motivera gärna varför jag anses så himla annorlunda, jag vill gärna veta istället för att bara få höra glåpord efter mig.

• Svar på tråden Varför ska man som asexuell bli behandlad som en mördare?
  • Anonym (Asexuell)

Ursäkta smileyn som hamna vid rubriken, var inte riktigt meningen!

• Anonym (Asexuell)
    lostinspace skrev 2012-09-27 19:47:38 följande:
    Jag skiter fullkomligt i vad du eller någon annan har för läggning...
    Vilken tur, tyvärr är ju inte alla som du.
  • Anonym (L)
    Anonym (Asexuell) skrev 2012-09-27 20:41:03 följande:
    Vilken tur, tyvärr är ju inte alla som du.
    De flesta är nog det men tyvärr är det ju inte vi som märks. Vi går bara runt och accepterar helt lugnt och stilla...
  • Anonym (Asexuell)
    Anonym (L) skrev 2012-09-27 21:02:27 följande:
    De flesta är nog det men tyvärr är det ju inte vi som märks. Vi går bara runt och accepterar helt lugnt och stilla...
    Det är väl så man borde göra, bara acceptera. Man behöver väl inte bli förbannad eller skrika saker bara för att jag lever mitt liv som jag vill och inte som andra har det.
  • Dragonball

Jag förstår inte heller riktigt varför det skulle göra mig eller någon annan något om du väljer ett sexlöst liv. Bara du är lycklig liksom. 

Har varit med om på forum osv att asexuella sett ner på oss med "djuriska lustar" och då blir man ju ledsen förstås och stämningen blir dålig, men utgår ifrån att du inte börjat kastningen av glåpord när du blivit illa behandlad.

När det gäller barn och du valt insemination är det väl inte värre än om andra gjort det? Ingen frågar väl direkt hur ligget var när ens barn blev till? Visst kan man väl ha åsikter om att barnen inte vet om vem deras pappa är osv men det har inte att göra med om du är asexuell. Det skulle ju vara samma sak om någon annan gjort det som inte är asexuell.

Folk har pratat mycket illa om mig och mitt sexliv (eller beryktade sexliv, sant eller osant) också och jag är verkligen inte asexuell. Det är inte bra att vara för sexuell heller.

Folk pratar om man ligger med för många, folk pratar om man inte ligger med någon, folk pratar om man har en man som är för ung eller för gammal enligt dem, de pratar om man har barn med olika män, hur man har sex, varför och med vilka, om man har sex med flera samtidigt eller med någon av samma kön, om man har sex på "fel" sätt osv.

Jag tror inte att du är så annorlunda. Du är bara ett offer för elakt skvaller. 

• Anonym (kille)

I ditt fall känns det som en helt ärlig å-sex

• jonte02

Bryr mig föga om olika läggningar...men det analyserande och reflekterande svaret blir: Om en, i det här fallet, asexuell person träffar en partner och "mörkar" sin asexualitet och kör på ett år eller två, skaffar barn osv och sedan vänder helt och inte vill ha mer sex skulle jag personligen bli oerhört ledsen. 

Jag tror på uppriktighet och ärlighet.

Är den som ÄR asexuell öppen med det från början kan den som faller för personen i fråga förhålla sig till det eller välja någon annan.

Det är väl där jag upplever att det kan bli lite fel ibland. Att man skulle komma på att man helt plötsligt är asexuell tror jag inte så mkt på i jämförelse med homosexualitet och "komma ut ur garderoben-grejen".

• Anonym (Kung Kisstank)

Det jag tror det handlar om är en ÖMSESIDIG brist på förståelse. Det är ju förstås svårt att sätta sig in i hur någon annan känner och jag tror de flesta accepterar att man är antingen översexuell eller asexuell. MEN det som stör mig och många andra är nog när den som har låg sexlust tycker att partnern med hög sexlust ska finna sig i det utan vidare. Det är faktiskt precis lika jobbigt att bli avvisad hela tiden när man är kåt, som att känna pressen när man inte vill. Just här blir det en väldig ensidig syn på det. Den med låg sexlust sätter ribban.

Det blir en väldigt jobbig situation eftersom den asexuelle troligen vill ha kvar allt annat i ett förhållande, medan den andre blir frustrerad och ser ingen annan utväg att bryta upp. Då är det ganska lätt att svartmåla personen som "en kåtbock".

Visst får man vara asexuell MEN då måste man också inse att det blir lite svårare att hitta en partner som faktiskt vill leva med en.

• Anonym (x)

Men alltså... Vad har du bott på för knäppa ställen egentligen? Att rykten sprids på högstadie- och gymnasieskolor kan jag väl förstå, och att en arg, försmådd man börjar starta homorykten (varför nu någon skulle bry sig om det) kanske jag kan köpa, men alla andra? Jag kan bara inte föreställa mig hur någon börjar undra varför någon annan bor ensam och inte verkar ha en käresta, och direkt tänker "pedofil"?

Så med tanke på att jag inte förstår allt det där kanske det inte är så konstigt varför jag inte förstår varför folk skulle bli "galna" av att du skaffade barn?

Vem skulle bry sig, menar du? BVC? Dina kolleger? Förskolepersonalen? Klart att folk som känner dig skulle undra hur barnet blev till, med tanke på att du inte har någon partner, och klart att bvc och förskolan kommer att fråga om pappan, men inte mer än så. Det är ju inte ovanligt att ensamstående kvinnor blir gravida, och om du blir gravid via ONS eller via klinik eller med hjälp av en kompis är ju rätt irrelevant. Och ännu mer irrelevant är det faktum att du gör det för att du är asexuell, till skillnad från många andra som helt enkelt inte har hittat en partner de vill ha barn med.

Det är inte meningen att vara taskig, jag tycker bara att det låter så...sanslöst.

• Ermenegildo

Säg bara att du är jäkligt kräsen. Eller hitta en asexuell partner. Även för en asexuell är det väl trist att vara ensam?

It's still written in the scars on our hearts We're NOT broken Just bent
  • Anonym

Låter helt galet!!

Klart att det inte är fel på en om man inte är intresserad av sex!!

Hur mycket och lite intresserad man är är ju helt individuellt!!

De som har problem med dig har antagligen problem med sig själva!

Man är ju samma person oavsett hur man än är... Nä så länge du mår bra så ska du inte ändra på dig! Tvvinga dig absolut inte till att ha något du egentligen inte vill!!!

Tycker du är stark som stått ut med allt detta! Det är inget fel på dig du är bara den du är helt enkelt:)      

• Anonym (L)

Du verkar dessvärre ha haft en väldig otur med omgivningen. Jag är själv mer eller mindre asexuell och har inte stött på mer än förvåning och fundersamhet från omgivningen. I mitt fall fungerar det kanske också som "stötdämpare" att jag befinner mig i ett förhållande med en kille med liknande preferenser sedan flera år. 

Den enda jobbiga reaktionen jag fått var "att min pojkvän var extremt snäll som accepterade det". Det kändes fruktansvärt sårande att få höra hur "ädelt" det var av honom att stå ut med mig. Personen fick helt sonika för sig att min pojkvän i egenskap av kille så klart ville ha sex oavsett vad han själv tyckte. Suck och ändå menade personen ifråga inget illa.

Om jag ska våga mig på att spekulera, tror jag att det är det främmande och ovana som väcker reaktioner. Det pratas idag väldigt öppet om homo-och bisexualitet men om man inte vill ha sex verkar många tro att det beror på en traumatisk upplevelse. Majoriteten ser sex som något trevligt, skönt och önskvärt och har kanske därför svårt att relatera till att vi finns som inte spontant lockas av det utan att för den skull ha jobbiga upplevelser i bagaget.

Svar på tråden Varför ska man som asexuell bli behandlad som en mördare?