• Starbaby

En sockerbagare HEN bor i staden.....

Har ni sett reklamen på nya Solsidan avsnitt där dagiset säger hen för att inte skilja på han och hon sen sjunger de En socker bagare hen bor i staden.....

Ni som älskar HEN, tycker ni att det är jobbigt att ordet används så skämtsamt i sådana här sammanhang eller kan ni ta det med en klackspark att det har blivit en sådan debatt om ett litet ord?

• Svar på tråden En sockerbagare HEN bor i staden.....
  • pluvdo

Det tragiska är ju att det finns personer och verksamheter som är så extrema i verkligheten också. Jag läste om något dagis där de sjöng just "En sockerbagare, hen bor i staden" och jag tycker det är så urbota fånigt att det finns inte.

• Purpurbräcka
    YummyMami skrev 2012-09-27 18:42:11 följande:
    Ska det överhuvud taget vara ett han/hon i det? Det bor en sockerbarare i staden räcker ju. Blir lite av Det bor en flicka hon i staden, eller det bor en pojke han i staden.. Asdålig svenska. 
    "En sockerbagare här bor i staden" är det väl egentligen? Däremot förekommer ju ordet han på andra ställen i texten. Och det tycker jag att det bör göra. Det handlar ju om en specifik sockerbagare som man med största sannolikhet då borde veta könet på.

Annars gillar jag ordet hen, och tycker att det är helt okej att man skämtar om det.
  • riboflavin
    YummyMami skrev 2012-09-27 18:42:11 följande:
    Ska det överhuvud taget vara ett han/hon i det? Det bor en sockerbarare i staden räcker ju. Blir lite av Det bor en flicka hon i staden, eller det bor en pojke han i staden.. Asdålig svenska. 
    Texten går ju "En sockerbagare, HAN bor i staden. HAN bakar kakor mest hela dagen" inte ska man ju behöva ändra i en gammal text för att avköna en konditor?

Speciellt inte i en så genusmedveten visa, jag menar en pojke som bakar kakor, har man hört på maken? FörvånadSolig 
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • YummyMami
    Purpurbräcka skrev 2012-09-27 18:47:50 följande:
    "En sockerbagare här bor i staden" är det väl egentligen? Däremot förekommer ju ordet han på andra ställen i texten. Och det tycker jag att det bör göra. Det handlar ju om en specifik sockerbagare som man med största sannolikhet då borde veta könet på.

Annars gillar jag ordet hen, och tycker att det är helt okej att man skämtar om det.
    Jaaa, de gör de ja. Ja, nog tycker jag att det ska få vara en han, när han nu har varit en han i många år. Ska de va sång med hen, så får de skriva nya med hen istället för att tracha sönder gamla fina sånger. 
  • Starbaby
    riboflavin skrev 2012-09-27 18:48:40 följande:
    Texten går ju "En sockerbagare, HAN bor i staden. HAN bakar kakor mest hela dagen" inte ska man ju behöva ändra i en gammal text för att avköna en konditor?

Speciellt inte i en så genusmedveten visa, jag menar en pojke som bakar kakor, har man hört på maken? FörvånadSolig 
    Hahah, ja har inte tänkt så....ja det är ju en pojke som bakar kakor hela dagen.
  • PolyPond

Jag blir mera fundersam över ordet sockerbagare.

• Green Witch
    PolyPond skrev 2012-09-27 19:08:18 följande:
    Jag blir mera fundersam över ordet sockerbagare.
    Sockerbagare
Svar på tråden En sockerbagare HEN bor i staden.....