• challis777

Någon som fått ett ärr och fått ut pengar från försäkring?

Jag har skadat handen, en skärskada på ovansida handen, några cm, sydd med flertalet stygn och nu efter nästan en månad är det fortfarande inte riktigt ihopläkt.
    Har fortfarande lindad hand och får inte komma i kontakt med vatten.
    Ska åka till sjukan i morgon och linda om handen igen. Enligt sköterskan kommer jag att få ett rejält fult ärr.

Jag skulle höra av mig till Folksam efter 2 år om det var ett ärr kvar.

Är det någon som fått ärr, fick ni ersättning?
    Hur mycket? Vad går de efter?

Detta hände på fritiden, eller mer exakt under min mammaledighet.

• Svar på tråden Någon som fått ett ärr och fått ut pengar från försäkring?
  • hyschad

Jag fick ut ersättning för två operationsärr jag har på mina knän, de är ungefär 10 cm långa och 1 cm bred.
    Jag har inte folksam utan trygghansa men jag skulle tro att de går efter ungefär samma mallar och i så fall så ser de till ärrens längd, bredd samt vilken färg de har. Desto längre, bredare och mer röd/lila nyans, desto mer ersättning.

Jag minns inte exakt hur mycket jag fick för det var några år sedan, det som var störst men "vitast" tror jag att jag fick runt 10.000 och det som var lite mindre men mer lillaktigt har jag för mig att jag fick drygt 17.000 för. Så färgen på ärret spelade en större roll där, men vill du veta mer säkert vad de går efter så är det säkrast att ringa och prata med dem eftersom att alla försäkringsbolag fungerar lite olika.

• challis777

Tack för svaret. Jag undrar om de går efter var ärret sitter också. Jag menar, i ansiktet syns det ju hela tiden så det borde man väl få ut mest för? Handen är ju också synlig medans man lättare kan dölja sitt knä.

• Tonårsmorsan

Det beror jättemycket vilket försäkringsbolag du har. Min son fick ett fult ärr i ansiktet och vi fick bara ut 10.000kr Vi har LänsFörsäkringar och de är urusla på att betala ut ersättning.

Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Kiiwii

Min man har fått ersättning både för ett operationsärr då han bröt armen, det syns knappt, är inte stort eller fult, men han fick 7000 kronor för det. sedan fick han ersättning för ett ärr som han fick då han arbetade, det sitter på handleden. Syns inte heller särskilt mycket men fick omkring samma summa även för det ärret. Han är försäkrad via folksam och de ville bara ha ett foto av ärret!

• voldis

Jag har ett ärr på handleden 1,5 cm. Fick det av en operation. 16900:- fick jag

• az81

Jag fick drygt 20 000 kr för de ärr jag har på handen (framför allt mina fingrar) och armen som jag fick i samband med en operation efter en olycka där jag skar sönder flera av mina fingrar. Ärren syns fortfarande mycket tydligt trots det är ca 12 år sedan olyckan inträffade.

• smsamignu

Hur långt i efterhand kan man begära ersättning eg?

• Mama81

Vet inte om det skiljer mycket på barn och vuxna. Sonen föll och fick sy i pannan, strax vid hårfästet, när han var 1,5 och det fick vi 7000kr för från Länsförsäkringar. Ärret är väl 2-3cm långt och syns väl när han blir brun för övrigt på sommaren men inte så mycket annars.

Vi kunde begära ersättning tidigast efter 2år och som senast innan 4år efter händelsen. 

• hyschad
    smsamignu skrev 2012-09-30 21:37:36 följande:
    Det beror på vilken försäkringsbolag.  De flesta har så att en skada inte kan anmälas efter 2-3 år för då är det preskriberat. Men tiden för detta varierar. Däremot måste det finnas dokumenterat vid olyckstillfället, uppsöktes läkare vid skadetillfället så kan man anmäla skadan tills preskriberingstiden.
  • Tonårsmorsan
    smsamignu skrev 2012-09-30 21:37:36 följande:
    Du måste anmäla skadan ganska omgående, skicka in alla papper och så, men sen kan det ta ca 3-4 år innan skadan bedöms. Detta för att ärr kan blekna med tiden, läka och växa bort. LänsFörsäkringar sa till oss att vi var tvungna att vänta 4år innan dom kunde avgöra hur stor skadan verkligen blivit.  Men blanda inte ihop anmälan med det datum då skadan slutgiltigt kan bedömas.
    Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • SarisHaglis

Jag tog bort en fett knöl på handleden hos vårdcentralen när jag var 15 har jag för mig att jag var. Just då var det ju ingen talan om ärr ersättning och enligt länsförsäkringen som jag vart registrerad i sedan länge så står det att vid ärr kan man få ersättning upp till 88.000 kr vid olycksfall eller sjukdom. Men tycker inte mitt går under något utav de alternativen. Den utvecklades där och gjorde ont så beslutet blev att ta bort den. Men nu efter flera år och eftertanke så undrar jag om jag kanske kan få ut ersättning för det? Jag har ju ständigt fått förklara att det inte är ett självskade ärr utan en liten operation av fettknöl. Men har det gått för lång tid och är det svårt att få fram journalen för händelsen som bevis?

Svar på tråden Någon som fått ett ärr och fått ut pengar från försäkring?