• Alexi

Barn som kissar hur ofta som helst!?

Någon som har ett barn som börjat gå på toa och kissa jätteofta, minst en gång i timmen?

Dottern är snart fyra år och den senaste månaden, minst, så kissar hon jätteofta. Hon slutade med blöjor i våras och åtminste under sommaren kunde det gå massor med timmar emellan, då kunde hon åka bil två timmar och vilja kissa när vi stannade (dvs höll sig utan problem) nu ska hon kissa när vi är iväg hela tiden och samma hemma. Hon kissar inte på nätterna men inatt hade hon kissat i sängen, vilket bara är andra gången totalt sen hon slutade med blöja nattetid.
    Vi var hos läkare i veckan och lämnade urinprov men odlingen visade ingenting. Tyvärr känns det som för det hade varit en enkel lösning. Det syns ingenting som typ svamp i underlivet heller. Vi har bett dagis observera lite men de hade inte tänkt på det tidigare i alla fall men ska kolla lite nu. Mormor som var barnvakt förra helgen reagerade dock så det var samma där.

Läkaren sa att det ibland kan vara psykiskt detta. Hur vet vi och vad gör vi? Igår var vi på gympa på kvällen och hon kissade tre gånger på en halvtimma...

• Svar på tråden Barn som kissar hur ofta som helst!?
  • Vickan I

Vår snart fyraåriga kille har börjar lite med samma sak. Tänkte på det igår faktiskt. Kissar din tjej "ordentligt" varje gång också, vet du det eller kommer det bara jättelite vissa ggr, så att det mer är trängningskänslan hon har. Dricker hon mer?

• Alexi

Hon dricker inte mer, har aldrig druckit några stora mängder. Jag vet inte hur mycket som kommer, på morgonen är det mycket men annarsvet jag inte. Vi är inte med på toaletten. Men det går väldigt snabbt där inne...

Vad gör en urinolog?

• Tibell

Tog de ett blodsocker på henne så att ni uteslutit att det inte handlar om diabetes ?

• Alexi

Nej de tog inte blodsocker. Men hon är helt frisk i övrigt och dricker, äter, leker och sover som vanligt.

• jennys mamma

Min dotter som är tre och ett halvt har hållt på så sen strax före hon fyllde tre! har lämnat urinprov, kollat så de inte är diabetes, kollat att hon inte har mask för de kunde tydligen påverka, tagit en hel hög med blodprover! men dom har inte hittat något fel än.... men på onsdag skall vi äntligen få träffa en urotarm terapeut! 

• havaianas

min kompis barn har hallit pa sadar nar hon var dryga 3 ar....vet inte om hon fortfarande gor det, men det var inget annat som var onormalt, men jag minns att hon skulle jamt kissa. Det borjade en period efter att hon slutat med bloja pa natten. Tyvarr kan jag inte ge nagra tips pa varfor, i min kompis fall var det inget "fysiskt" fel.

• Alexi

Vi har varit med inne på toa några gånger på sistone och det kommer ju extremt lite när hon kissar så ofta, så det är ju inte någon extrem urinproduktion eller så som är orsaken, kommer knappt något...

• havaianas

Jag ar anda lite inne pa att det kan vara lite av en fas, eller nagot hon fatt for sig....men jag vet inte. Hos min kompis "lugnade det ner sig" av sig sjalvt efter nagra manader, kollade med henne da amnet kom pa tal haromdagen och jag mindes den har traden. Holl pa mellan efter 3 ar till dryga tre och ett halvt trodde min kompis det var. Kunde pissa 3 ggr pa en halvtimme ibland. De kollade bade diabetes och urinvagsinfektion samt att det var tal om ultraljud eller nat pa urinvagarna tror jag det var. Men det gick bara over av sig sjalv sen,. Hon hade inget fysiskt fel alltsa, ingen sjukdom. Min kompis trodde det var lite nojjighet fran henne bara, men vet inte.

• Mysan7703

Jag har en pojke som är 7år nu och han spran stupalöst på toaletten och det var oftast vid sänggående. Det visade sig att han inte tömde blåsan riktigt och när han inte gjorde det så blev han ju röd och irriterad uppe på ollonet eller urinmynningen och då svider det ju när man kissar då sprang han ofta. Kan ju vara så för ditt barn oxå att det har blivit irriterat runt urinöppningen. Vi fick rådet att tvätta med vatten runt om när han hade kissat. Detta går även i perioder när han mår bra och är lugn och harmonisk så är det inte så mkt spring.

• Alexi

Vi ser lite skillnad på olika tillfällen så vi är nog inne på att det är en psykisk grej. Så vi avvaktar fler läkarbesök osv. Skönt att höra om fler med de hör problemen!

• fredrik11

Hej,

Hur har det gått för er?
    Jag har nämligen en 4,5 årig tjej som kissar flera hundra ggr/dag (känns det som iaf.)
    Har varit hos läkaren men blodprov samt urinprov/odling gav inget.
    Får snart panik, hon har lite andra små "ticks" för sig så man undrar om detta är det oxå......men att gå och kissa, hon vill inte hålla på å kissa säger hon.

• Alexi

Det har faktiskt helt gått över detta. Vi gjorde ingenting efter att vi kollat upp det hos läkaren och det bara försvann någon gång under hösten.

Svar på tråden Barn som kissar hur ofta som helst!?