• RosaSvamp

Vilken hundras passar mig?

Hej,

Jag är tjej på 21 år gammal som bor min min sambo (23 år) i en en 1:a i Åkersberga Stockholm. Lägenheten är 27 kvadratmeter med en stor balkong på 8 kvadratmeter. Precis brevid området finns en stor park och en skog att ta promenader i. Mina föräldrar bor även 3 km bort i ett skärgårdsområde med mycket vacker natur och ett hav. Inom ett år planerar vi även att flytta till ett fritidshus med stor tomt även här i Åkersberga.   

Min familj och jag äger en Groenendal (belgisk vallhund) som vi har haft sedan jag var nio år gammal. Hunden lever fortfarande och fyller snart 13 år. Jag flyttade dock ut när jag var 18 år men träffar min familj och vår hund minst en gång i månaden. Tycker otroligt mycket om honom och känner att nu är det dags för mig att köpa hund - jag håller minst sagt på att bli tokig. Min sambo har också växit upp med hundar och vart med om tre hundar när han bodde hemma (två hovawarts och en dvärgcollies)  - så vi båda är väldigt hundvana. 

Jag vill ha en medelstor hund med tjock mjuk päls som är väldigt social och kelsjuk - en riktig sällskapshund. Jag tycker också om lydnad, agility och liknande. Så jag vill gärna ha en smart hund med lite "go i" så att säga. Jag är egen företagare och jobbar hemifrån 90% av tiden. Jag tar gärna hand om päls och går på medellånga promendar.

Hundraser som jag älskar är: vargliknande raser, siberian huskys, sammojeder, australien shepherds, långhåriga schäfrar osv, så att ni förstår vilken slags hund jag söker. Jag förstår att vår lägenhet är väldigt liten och jag vill inte att hunden ska lida utöver litet utrymme, men vi ska som sagt se till att flytta våren eller hösten 2013. Jag känner dock att jag inte kan vänta med att skaffa hund tills dess då jag mer eller mindre håller på att bli tokig av hundsaknad. Jag behöver något att hålla på med och pyssla om när jag är ensam så mycket hemma. 

Hoppas ni kan föreslå hundraser som passar mina behov. Föreslå hundrsaer osv - tack på förhand!                    

• Svar på tråden Vilken hundras passar mig?
  • unki

Hmm när jag läste din första beskrivning av vad du sökte så tyckte jag att mellanpudel passade in. Social, gosig sällskapshund som har mycket go och passar perfekt till lydnad och agility. Mjuk päls som kräver mycket eller lite skötsel beroende på vilken frisyr man väljer. Min mellanpudeltik är precis som den hund du beskriver att du söker.

Sen läste jag att du gillade vargliknande hundar som schäfer och husky och det är ju nåt helt annat både utseendemässigt och temperamentsmässigt. Dessa hundar kräver mycket mer, något jag gillar med pudeln är att de anpassar sig otroligt bra, de nöjer sig med mindre aktivitet men blir överlyckliga när man gör saker med dom och är med på allt.

Du får fundera lite på vad du är ute efter, hur mycket tid och träning du kommer lägga på hunden och välja ras utefter det.

• RosaSvamp
    unki skrev 2012-09-28 13:57:01 följande:
    Hmm när jag läste din första beskrivning av vad du sökte så tyckte jag att mellanpudel passade in. Social, gosig sällskapshund som har mycket go och passar perfekt till lydnad och agility. Mjuk päls som kräver mycket eller lite skötsel beroende på vilken frisyr man väljer. Min mellanpudeltik är precis som den hund du beskriver att du söker.

Sen läste jag att du gillade vargliknande hundar som schäfer och husky och det är ju nåt helt annat både utseendemässigt och temperamentsmässigt. Dessa hundar kräver mycket mer, något jag gillar med pudeln är att de anpassar sig otroligt bra, de nöjer sig med mindre aktivitet men blir överlyckliga när man gör saker med dom och är med på allt.

Du får fundera lite på vad du är ute efter, hur mycket tid och träning du kommer lägga på hunden och välja ras utefter det.

Tack för ditt svar. Pudlar är verkligen väldigt charmiga hundar, men som du säger, är jag mer ute efter det "vargliknande/shäfter/tollare/samojed"-utseendet. 

Jag och min familj har som sagt haft en belgisk vallhund, vilket är i det stuket på hund jag vill ha. Denna ras är också en mycket krävande hund. Otroligt mycket vaktande, hålla koll på familjen, skälla och vakta sitt "revir". Och det värsta han vet är när folk ska gå ifrån honom, gå ifrån huset. Men han är otrolig social, snäll och jättemysig. Nu är han dock väldigt gammal så han orkar inte gå på långa promendar som han älskade när han var ung - men att vara utomhus är det bästa han vet. Det var otroligt mycket "go" i honom när han var yngre och det är så jag tycker att det ska vara. 

Pälsvård är som sagt inget problem alls - jag tar gärna hand om sådant, går på promenader (ca 2.5 - 3 timmar om dagen sammanlagt - är det rimligt?) Leker mer än gärna med hundar, tycker agility verkar superskoj och är även väldigt intresserad av lydnad. Så jag lägger mer än gärna mycket tid på min framtida hund. Jag jobbar som sagt hemifrån också, så det är inget problem alls - valpbiten så att säga.          
  • CinnamonMai

En flat? Till tempramentet tror jag en sådan skulle passa bra. Lider inte av liten yta inne om den får tillräcklig motion. Otroligt social och snäll, mycket lättlärd och passar utmärkt till agility. Mycket päls men kräver inte jättemycket pälsvård, om du inte gillar att borsta den vill säga, min älskar att bli borstad!

Visst, det är en jakthund, men det är ju absolut inget måste att använda den i jakt tycker jag, den trivs med det mesta bara den blir aktiverad.

Utseendet däremot är väl inte riktigt vad du är ute efter, även om tollaren också är en retriever.

• RosaSvamp
    CinnamonMai skrev 2012-09-28 14:17:03 följande:
    En flat? Till tempramentet tror jag en sådan skulle passa bra. Lider inte av liten yta inne om den får tillräcklig motion. Otroligt social och snäll, mycket lättlärd och passar utmärkt till agility. Mycket päls men kräver inte jättemycket pälsvård, om du inte gillar att borsta den vill säga, min älskar att bli borstad!

Visst, det är en jakthund, men det är ju absolut inget måste att använda den i jakt tycker jag, den trivs med det mesta bara den blir aktiverad.

Utseendet däremot är väl inte riktigt vad du är ute efter, även om tollaren också är en retriever.

Väldigt fin hund - kanske något att tänka på. Önskar egentligen mer "fluff", haha. Lite mer "alaska-utseende", som du också förstår att jag är ute efter. Om jag hittar en perfekt hund och det visar sig vara en jakt-hund spelar absolut ingen roll. Min morfar jagar också, så han kanske bara skulle bli glad om vår blivande hund är en jakthund. :P Vallhundar är otroligt krävande, men som sagt, hittar jag den perfekta hundrasen som passar mina behov och önskemål spelar det inte heller så stor roll ifall det är en vallhund. 

Min stora dröm sedan jag var liten är en Siberian Husky, en hundras som dock helst har sällskap av en till hund, så jag antar att den kommer senare i livet. Väldigt motionskrävande - men är otroligt social och trofast. En riktigt dröm.      
  • Mio

En svensk lapphund kanske? :) De är mellanstora, pigga och sociala hundar. Min kompis har haft två stycken och båda två har varit/är himla mysiga och stabila hundar. Min kompis tränade lydnad med deras förra lappe då de är väldigt lättlärda vovvar som absolut funkar till agility! Rent pälsmässigt så uppfyller de minst sagt dina krav! :P

• RosaSvamp
    Mio skrev 2012-09-28 14:36:30 följande:
    En svensk lapphund kanske? :) De är mellanstora, pigga och sociala hundar. Min kompis har haft två stycken och båda två har varit/är himla mysiga och stabila hundar. Min kompis tränade lydnad med deras förra lappe då de är väldigt lättlärda vovvar som absolut funkar till agility! Rent pälsmässigt så uppfyller de minst sagt dina krav! :P

Väldigt intressant. Något i denna stuk är perfekt. Bra storlek för vår lägenhet nu också. Denna ska jag läsa vidare på. 

Jag & min sambo tittar även efter en Australien Shepherd - tror ni den skulle passa oss eller skulle hunden tycka att utrymmet i vår lägenhet det första året innan vi flyttar, är jobbigt?     
  • RosaSvamp

Här är några bilder på raser jag tycker om:

1) Finsk lapphund (hittade den alldeles nyss - tycker den var väldigt fin!)
    2) Siberian Husky
    3) Långhårig Schäfer
    4) Samojed
    5) Australian Shepherd
    6) Alaskan malamute       

• unki

Jag tror inte någon hund lider av att bo i en liten lägenhet så länge man motionerar och aktiverar den tillräckligt utomhus. Då brukar hundarna vara lugna och sova mest inne.

• RosaSvamp
    unki skrev 2012-09-28 15:41:17 följande:
    Jag tror inte någon hund lider av att bo i en liten lägenhet så länge man motionerar och aktiverar den tillräckligt utomhus. Då brukar hundarna vara lugna och sova mest inne.

Jo, det är klart. Vill bara inte att hunden ska tycka det bli jobbigt - gå fram och tillbaka i ett "litet" rum liksom. Man vår stora balkong är ett klart plus tycker jag iaf. 

Vet inte vad en uppfödare skulle säga heller, när de får veta att man bor i en 27 (+8)  kvadratmeters stor lägenhet? Ingeting de skulle upskatta om man funderar på en lite större hund, t.ex Samojed som jag och min sambo var väldigt inne på förut. Alla hundraser, även de övre som jag visade på bild, är ju av lite större slag. Så jag har problem att hitta en hund som passar in på mina önskemål och är lite mindre. Vill ju som sagt egentligen ha en större hund. ;)

Vi har helt bestämt oss för att skaffa en hanhund hur som haver och en samojedhane blir ju t.ex 54-60 cm mankhöjd... :P
  • jessiejones

Rosa svamp: dessa hundar som du helst vill ha passar inte i en liten lägenhet. Några av dem trivs mycket av att sova ute i hundgård. Visst kan man tycka att vissa hundar är jätte fina men de passar kanske inte den livsstil man har. Jag gjorde ett test på nätet för många år sedan om vilken ras som skulle passa vårt liv bäst. Den hamnade på sällskaps hund. Började leta hundar inom den kategorin och valet föll på en mellan pudel!!! Vi har aldrig ångrat oss. Han är 9 år och har varit med oss när vi var unga och busiga och nu när vi har barn är han den perfekta familje hunden. Felet många gör när de skaffar hund är att titta på utseende, men inte de behoven rasen kräver. Därför ångrar sig folk, massvis med hundar på blocket o.s.v Så om du vill ha en hund hör ett test på nätet det kan hjälpa dig! Lycka till!

Svar på tråden Vilken hundras passar mig?