• RosaSvamp

Vilken hundras passar mig?

Hej,

Jag är tjej på 21 år gammal som bor min min sambo (23 år) i en en 1:a i Åkersberga Stockholm. Lägenheten är 27 kvadratmeter med en stor balkong på 8 kvadratmeter. Precis brevid området finns en stor park och en skog att ta promenader i. Mina föräldrar bor även 3 km bort i ett skärgårdsområde med mycket vacker natur och ett hav. Inom ett år planerar vi även att flytta till ett fritidshus med stor tomt även här i Åkersberga.   

Min familj och jag äger en Groenendal (belgisk vallhund) som vi har haft sedan jag var nio år gammal. Hunden lever fortfarande och fyller snart 13 år. Jag flyttade dock ut när jag var 18 år men träffar min familj och vår hund minst en gång i månaden. Tycker otroligt mycket om honom och känner att nu är det dags för mig att köpa hund - jag håller minst sagt på att bli tokig. Min sambo har också växit upp med hundar och vart med om tre hundar när han bodde hemma (två hovawarts och en dvärgcollies)  - så vi båda är väldigt hundvana. 

Jag vill ha en medelstor hund med tjock mjuk päls som är väldigt social och kelsjuk - en riktig sällskapshund. Jag tycker också om lydnad, agility och liknande. Så jag vill gärna ha en smart hund med lite "go i" så att säga. Jag är egen företagare och jobbar hemifrån 90% av tiden. Jag tar gärna hand om päls och går på medellånga promendar.

Hundraser som jag älskar är: vargliknande raser, siberian huskys, sammojeder, australien shepherds, långhåriga schäfrar osv, så att ni förstår vilken slags hund jag söker. Jag förstår att vår lägenhet är väldigt liten och jag vill inte att hunden ska lida utöver litet utrymme, men vi ska som sagt se till att flytta våren eller hösten 2013. Jag känner dock att jag inte kan vänta med att skaffa hund tills dess då jag mer eller mindre håller på att bli tokig av hundsaknad. Jag behöver något att hålla på med och pyssla om när jag är ensam så mycket hemma. 

Hoppas ni kan föreslå hundraser som passar mina behov. Föreslå hundrsaer osv - tack på förhand!                    

• Svar på tråden Vilken hundras passar mig?
  • Dexter dot com

Du skriver att du är väldigt intresserad av lydnad och byter du ut agilityn mot spår /sök så köp dig en långhårig schäfer eller en Vit Herdehund som oftast är lite mildare än schäfern. Storleksmässigt är dom raser du vill ha på gränsen för stora och klumpiga för agility.

Så länge du aktiverar hunden ute kommer inte storleken på lägenheten ha så stor betydydelse och många uppfödare ser hellre att hunden bor i lgh och blir motionerad/aktiverad ute än bor i hus och får gå på tomten största delen

• Strumpans

Glöm husky etc. De trivs inte som ni bor.

Lapsk vallhund skulle nog passa. Välj Dick linjer som är framåt, kavata och inte "pipiga" (jämför m pipiga schäfrar)

Finns en som har lapska i Vallentuna och även kör dem som räddningshundar mkt trevliga

Marianne heter kvinnan som har kenneln.

• RosaSvamp
    jessiejones skrev 2012-09-28 15:51:48 följande:
    Rosa svamp: dessa hundar som du helst vill ha passar inte i en liten lägenhet. Några av dem trivs mycket av att sova ute i hundgård. Visst kan man tycka att vissa hundar är jätte fina men de passar kanske inte den livsstil man har. Jag gjorde ett test på nätet för många år sedan om vilken ras som skulle passa vårt liv bäst. Den hamnade på sällskaps hund. Började leta hundar inom den kategorin och valet föll på en mellan pudel!!! Vi har aldrig ångrat oss. Han är 9 år och har varit med oss när vi var unga och busiga och nu när vi har barn är han den perfekta familje hunden. Felet många gör när de skaffar hund är att titta på utseende, men inte de behoven rasen kräver. Därför ångrar sig folk, massvis med hundar på blocket o.s.v Så om du vill ha en hund hör ett test på nätet det kan hjälpa dig! Lycka till!

Jag vet att de inte passar in i en liten lägenhet, det är därför jag vänder mig hit för att få lite tips på liknande, mindre hundraser. Hade mina nämnda älskingsraser passat i en lite lägenhet hade jag köpt någon av dessa direkt. :P 

De övre nämnda passar mina livsstil och behov perfekt - det enda problemet för tillfället är bostaden. Jag vill ha mer än en sällskapshund - jag vill ha en smart hund med energi. ;) Det är klart man tittar på utseendet också - jag vill ha en hund som jag kan mojsa ner ansiktet i en mjuk fluffig pälsk, och det är min smak när det gäller hundar - haha!

Men är det så att jag verkligen inte hittar en liknande hundras som trivs i mindre lägenhet vår jag helt enkelt vänta tills jag och min sambo flyttar till ett fritidshus som vi planerar att göra om ett år.    

• RosaSvamp

Strumpans skrev 2012-09-28 15:57:31 följande:
    Glöm husky etc. De trivs inte som ni bor.

Lapsk vallhund skulle nog passa. Välj Dick linjer som är framåt, kavata och inte "pipiga" (jämför m pipiga schäfrar)

Finns en som har lapska i Vallentuna och även kör dem som räddningshundar mkt trevliga

Marianne heter kvinnan som har kenneln.

Den hundrasen verkar intressant! GIllade denna täckningen skarpt (bilde). Fungerar denna hundras i en mindre lägenhet? Vad tror du förresten om en Australian Shepherd? Skulle en sådan funka i vår lägenhet?

• RosaSvamp
    RosaSvamp skrev 2012-09-28 16:10:07 följande:

Den hundrasen verkar intressant! GIllade denna täckningen skarpt (bilde). Fungerar denna hundras i en mindre lägenhet? Vad tror du förresten om en Australian Shepherd? Skulle en sådan funka i vår lägenhet?

Eller kanske en finsk lapphund? Fungerar en sådan i en mindre lägenhet också? :)
  • titti81

En fråga vill du ha en hund efter utseende eller efter karaktär? 
    Vänta tills ni har flyttat in det väntade huset. Ta sen god tid hälsa på hos kenlar och kolla i raser i lugn och ro.

• RosaSvamp
    titti81 skrev 2012-09-28 16:27:17 följande:
    En fråga vill du ha en hund efter utseende eller efter karaktär? 
    Vänta tills ni har flyttat in det väntade huset. Ta sen god tid hälsa på hos kenlar och kolla i raser i lugn och ro.

Båda två. Jag förstår inte varför folk blir så upprörda när jag har bestämt mig för att en speciell utseende på hund? Och vad jag önskar för karaktär hos hunden har jag också redan förklarat: Pigg med energi och "go", glad, social, kelig, kunna träna lydnad och kanske agility eller liknande aktivitet. Jag får väl vänta tills nästa hus... Har dock redan väntat i tre år på att skaffa hund och jag skulle verkligen behöva en för att själv må bra och bli sysselsatt och få den speciella kärlek som en hund kan ge. ;)  Men hundens välmående är självklart viktigast och krävs det att jag väntar ett år på att flytta till större så gör jag det. :)

• Rullgardina

Sålänge man verkligen motionerar och låter hunden använda hjärnan och bli trött så spelar det ingen roll om man bor i lägenhet eller hus. Har en kompis som bor i en liten lägenhet med en pigg pitbull.
    Så visst kan du skaffa hund nu bara se till att du läst på ordentligt först och att det känns rätt
    Lycka till!

• Erya
    jessiejones skrev 2012-09-28 15:51:48 följande:
    Rosa svamp: dessa hundar som du helst vill ha passar inte i en liten lägenhet. Några av dem trivs mycket av att sova ute i hundgård. Visst kan man tycka att vissa hundar är jätte fina men de passar kanske inte den livsstil man har. Jag gjorde ett test på nätet för många år sedan om vilken ras som skulle passa vårt liv bäst. Den hamnade på sällskaps hund. Började leta hundar inom den kategorin och valet föll på en mellan pudel!!! Vi har aldrig ångrat oss. Han är 9 år och har varit med oss när vi var unga och busiga och nu när vi har barn är han den perfekta familje hunden. Felet många gör när de skaffar hund är att titta på utseende, men inte de behoven rasen kräver. Därför ångrar sig folk, massvis med hundar på blocket o.s.v Så om du vill ha en hund hör ett test på nätet det kan hjälpa dig! Lycka till!
    Vi har 2 sällskaps hundar, en akita och en BC/labbe blanding, i en 3a. De är hur lugna som helst (om än lite ouppfostrade ;)) inomhus, kan bli uppspelta när vi får folk, men går å lägger sig efter en stund när de har förstått att de inte är i centrum.

Vi var ärliga från början när vi skulle skaffa akita, sa att vi bor i lägenhet, jobbar heltid, har redan 1 hund å en katt, planerar barn, är inte ute efter en lydnads hund osv osv.... inga problem alls.

Jag hade inte valt en husky i en liten lägenhet, om det inte är så att hunden spenderar kanske natten med er där, sen aktiveras hela dagen.
    Jag har inte mycket erfarenhet av samojed, men vad jag vet är de väl rätt lugna hundar?

Du sa du var intresserad av något vargliknande (samma som jag älskar) kanske då funderat på en mindre förpackning? Shiban är en underbar hund, med alla de underbara egenskaperna hos en akita fast i mindre förpackning, hade nog lämpat sig bra i en liten lägenhet?

Men jag hade varit väldigt försiktig med de "vaktiga" raserna, för att undvika klagomåll från grannar ;)
    Men allt hänger på hur du uppfostrar å hur mycket tid du är villig på att spendera på aktivering av hunden (syftar inte enbart på fysisk aktivering)
Svar på tråden Vilken hundras passar mig?