Vilken hundras passar mig?
Hej,
Jag är tjej på 21 år gammal som bor min min sambo (23 år) i en en 1:a i Åkersberga Stockholm. Lägenheten är 27 kvadratmeter med en stor balkong på 8 kvadratmeter. Precis brevid området finns en stor park och en skog att ta promenader i. Mina föräldrar bor även 3 km bort i ett skärgårdsområde med mycket vacker natur och ett hav. Inom ett år planerar vi även att flytta till ett fritidshus med stor tomt även här i Åkersberga.
Min familj och jag äger en Groenendal (belgisk vallhund) som vi har haft sedan jag var nio år gammal. Hunden lever fortfarande och fyller snart 13 år. Jag flyttade dock ut när jag var 18 år men träffar min familj och vår hund minst en gång i månaden. Tycker otroligt mycket om honom och känner att nu är det dags för mig att köpa hund - jag håller minst sagt på att bli tokig. Min sambo har också växit upp med hundar och vart med om tre hundar när han bodde hemma (två hovawarts och en dvärgcollies) - så vi båda är väldigt hundvana.
Jag vill ha en medelstor hund med tjock mjuk päls som är väldigt social och kelsjuk - en riktig sällskapshund. Jag tycker också om lydnad, agility och liknande. Så jag vill gärna ha en smart hund med lite "go i" så att säga. Jag är egen företagare och jobbar hemifrån 90% av tiden. Jag tar gärna hand om päls och går på medellånga promendar.
Hundraser som jag älskar är: vargliknande raser, siberian huskys, sammojeder, australien shepherds, långhåriga schäfrar osv, så att ni förstår vilken slags hund jag söker. Jag förstår att vår lägenhet är väldigt liten och jag vill inte att hunden ska lida utöver litet utrymme, men vi ska som sagt se till att flytta våren eller hösten 2013. Jag känner dock att jag inte kan vänta med att skaffa hund tills dess då jag mer eller mindre håller på att bli tokig av hundsaknad. Jag behöver något att hålla på med och pyssla om när jag är ensam så mycket hemma.
Hoppas ni kan föreslå hundraser som passar mina behov. Föreslå hundrsaer osv - tack på förhand!