• Jonna 905

    sonen körs mellan mamma och pappa var och varannan dag

    Min sambos son är 4 år. Min sambo och hans ex (pojkens mamma) har ännu inte kommit på något system hur pojken spenderar tid med dom båda, utan det är mest bara hur det passar sig efter mammans behov.
    Det kan bli så att han har mamma/pappa-dag varannan dag, var tredje dag-ja lite hur som helst och olika f¨rån vecka till vecka. Jag tycker dethär är förfärligt!
    Har själv min egen dotter i samma dagis och nu har sambons son börjat fråga mig om det är mamma eller pappa som ska hämta honom idag eller om han ska komma med mig hem.
    Det är mycket prat om skilsmässobarn och så.. Mina egna barn är själva det, och självklart tycker jag att jag gör det som är bäst för dom. Men borde inte alla barn, med eller utan skilda föräldrar ha möjlihget till en rutin?
    Att köras mellan mamma och pappa varje dag tycker jag kan bli lite för mycket för ett barn, då föredrar jag vecka-vecka system, eller varför inte 2-3nätter åt gången. Att vara ett barn och inte veta vem som kommer efter mig från dagis eller vem jag sover hos följande natt, tycker jag låter hemskt!

    Jag har försökt föreslå till min sambo att dom ska göra upp någon sorts rutin som dom kan föröska hålla sig till (visst, undantagsdagar kommer alltid för vem som helst). Och han har sagt att ja.. dom borde nog.. men det händer inget! Det är nu när pojken börjat fråga mig vid dagis som ja börjar oroa  mig och ifrågasätta lite mer igen, hur han egentligen mår av detta system.

    Så nu undrar jag förstås om inte barn borde har bättre rutiner när det gäller hur dom ska spendera tid hos sina föräldrar, och inte behöva vara på flygande fot hela tiden? eller är det jag som bara borde vänja mig bättre vid denna stressiga miljö?

  • Svar på tråden sonen körs mellan mamma och pappa var och varannan dag
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag tycker att din grundtanke är helt rätt. Små barn mår bra av rutiner, struktur och förutsägbarhet.
    Upplever du stress så gör säkert 4-åringen det också och förmodligen din sambo.
    Men du säger inte hur länge detta pågått. Kan det vara precis i starten så att de bara inte hittat de fungerande rutinerna än. Det kan ju också handla om mammans behov av att inte vara borta från sonen mer än ett dygn i taget. Något som förstås går ut över sonen och som din sambo måste ta i. 
    Det låter som om han inte riktigt vet hur han ska påverka detta ännu.
    Jag tror att du som utomstående, närstående ger dem alla den bästa hjälpen genom att förstå vilket pappans, dvs dins sambos dilemma blir i detta. Du kan stötta honom i processen för att få till mer rutiner genom att prata om hur han ska hantera det, hur fort det ska gå och visa på pojkens reaktioner.
    Det är viktigt att du inte blir en ny kravställare från andra hållet. För han har förmodligen redan krav från pojkens mamma.
    Då blir det lätt för tungt för honom och han kanske sluter sig. Försök i stället att öppna diskussionen på ett förstående och möjliggörande sätt. Fråga vad du kan hjälpa till med för att rutinerna ska bli bättre. Du kanske kan göra saker även om pojkens mamma inte är beredd till det än. Bland annat kan du ju skapa så mycket trygghet det går i den situation som är. 
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden sonen körs mellan mamma och pappa var och varannan dag