• Anonym (känslosvall)

Ingen gillar min sambo

Hej, jag är en ung kvinna som har ett problem som är ganska så stort och komplicerat.
    Jag och min sambo, låt oss kalla honom X har varit ihop i snart 6år, vi fick nu vid vintern  en underbar dotter ihop som vi älskar över allt annat på jorden.

Men problemet är det att det värkar som att ingen i min familj gillar min sambo X!

Alla stör sig på honom och tycker att han är egoist och endast tänker på sig själv i alla situationer, och att han konstant när andra pratar lägger in sina egna tycken och i slutändan pratar om sig själv istället och vad han kan.

Visst jag vet att min sambo kanske inte är som alla andra, men vem är den andre lik tänker ju jag!
    Problem nr två är att han har ganska häftigt humör och sätter taggarna ut vid minsta antydan till kritik och ställer gärna till med en scen om han inte får som han vill.

Jag har lärt mig att leva med hans brister och vet ju att alla har dessa, men det finns ju goda sidor också. Han är underbar mot våran dotter och.... ja, det är nog om jag skall vara ärlig det enda jag kan komma på på rak arm tyvärr.

Jag har pratat med honom om "anger management" terapi och parterapi, men han slingrar alltid ur sig ur dessa samtal, eller så slutar det med att vi har vilda diskussioner som oftast slutar med att vi blir arga på varandra.

Jag känner mig så splittrad, vi har tillochmed pratat om att gå isär i ett par år för att reda ut vad vi vill med våra liv. men detta är ju inget som man önskar, känns som jag är den enda som försöker reda ut våra problem.

Nämnde jag att han är 35 och spelar Guild wars och star wars på datorn ganska så ofta? Han är en komplett datanörd, ibland känns det som  jag bor ihop med en 7åring. 

Snälla! RÅD OCH HJÄLP!!!!! 

• Svar på tråden Ingen gillar min sambo
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Du tar upp vissa problem som du tycker att ni har i er relation, bland annat din sambos häftiga humör och svårigheter att ta kritik. Eftersom ni två lever tillsammans så ser du förstås också andra sidor hos honom som du tycker om. Det kan bli ett bekymmer i en relation om man inte konstruktivt kan tala om det som man uppfattar som ett problem. Om du t ex tycker att hans humör blir ett problem för dig och för er så är det automatiskt ett gemensamt problem som även han bör ta på allvar. Det finns annars alltid en risk att det positiva äts upp av det negativa.

Kanske är det så att släkt och vänner ser saker hos din sambo som gör dem oroliga för hur du har det och för er relation. Det verkar finnas omtanke i deras synpunkter och då kan det vara viktigt för dig att lyssna på vad andra säger. Sen är det naturligtvis du som bestämmer hur du skall ha det i ditt liv.

Om du tycker att det är svårt för dig och din sambo att prata om era problem så kan ni vända er till kommunens familjerådgivning. Din sambo och du behöver ta ett gemensamt ansvar för er relation så att du inte känner dig så ensam.

Hälsningar
    Gerd   

Svar på tråden Ingen gillar min sambo