• plastkotte

feelunique.com tullavgift?!

Gjorde en ganska stor beställning från feelunique.com igår kväll, summan blev ca 1200 kr. 
    Nu googlade jag lite och hittar flertal i sverige som gjort beställningar därifrån och åkt på tullavgifter?!

Trots att det ligger inom eu, tydligen skickar dom grejerna ifrån jersey i uk, ett område som tydligen inte omfattas av eu:s regler och därför kan man få betala tull..

Helt sjukt! och är jävligt irriterad över att det här inte framgår någonstans på deras hemsida, känns som att det kunde ha kommit upp en liten varning på att om man bor utanför uk så finns risken att tullavgift kan tillkomma..

Någon som råkat ut för det här? Och hur mycket kommer isåfall tullen ligga på?

Har redan mailat företaget nu ikväll, står att jag ska få svar inom 24h.. 

• Svar på tråden feelunique.com tullavgift?!
  • Ja82

Jag beställer alltid därifrån men har aldrig åkt på tullavgift..

• plastkotte
    Ja82 skrev 2012-09-28 21:04:48 följande:
    Jag beställer alltid därifrån men har aldrig åkt på tullavgift..
    Hur mycket har du som mest beställt för i en beställning? åh jag hoppas sååå att jag slipper :( skulle vara sjukt drygt att behöva betala flera hundra extra, då sparade man ju inte en krona genom att beställa via dem.

Bodde i uk förut och har alltid beställt därifrån och därför inte vetat om att de kan bli såhär, sen tänker man ju inte så heller när de är inom uk och står gratis frakt över hela världen.. 
  • Ja82

Samma här, bodde i uk och har använt sidan länge.
    Har beställt för liknande summor som dig (nu till sverige) men inte brhövt betala.
    Nu när jag lite snabbt googlade på det så verkar det vara lite hur som helst, nån har handlat för 260SEK och åkt på 165SEK tullavgift och nån annan för mycket mer men sluppit undan.. Märkligt. Bara att hålla tummarna då antar jag..

• plastkotte

Bara att hoppas att man slipper då! Men kommer väl ha otur och få betala :/ tråkigt att dom inte meddelar det dock...

• Virriga Vera

Detta kan man läsa på tullverkets sida. Det innebär alltså att man inte betalat tull, men man betalar moms.

Kanalöarna
    Jersey, Guernsey, Alderney, Sark och Herm tillhör Kanalöarna som är en ögrupp i Engelska kanalen utanför Frankrikes kust. Öarna tillhör inte EU-området. Trots detta ingår de i EU:s tullunion, men inte i EU:s skatteområde. För varor från Kanalöarna måste du betala moms, men inte tull. Öarna Isle of Man och Isle of Wight ingår fullt ut i Storbritannien och du behöver därför varken betala tull eller moms.

www.tullverket.se/innehallao/s/skatteomraden/skatteomraden.4.4ab1598c11632f3ba9280005978.html
  • plastkotte

Okej tack för infon! Ändå verkar det som att majoriteten har sluppit betala något alls medans vissa har fått betala moms då antar jag.

• misplacedname

Finns tydligen de som mejlat företaget och på så sätt fått tillbaka motsvarande summa (max det som ordern kostade) från dem. Good-will för att du ska fortsätta köpa därifrån antar jag. Inte ett enda av mina paket har fått moms pålagt.

• plastkotte

Misplacedname: jag har mailat till feelunique.com det var i fredags kväll, så har inte fått svar än. Beställde ändå saker för 1200 och kommer definitivt inte göra en beställning därifrån igen om jag åker på tull. Det är ju för att dom slipper betala skatt dom är baserade i jersey, och därför vi som köper betala tull ifall de upptäcks. Fult gjort! Och jag hoppas innerligt att jag får tillbaks de som jag får lägga ut i tull om de blir så. Fast som jag förstått det så är de inte tull utan momsen man får betala eftersom dom sluppit den. Krångligt! Men hoppas så att mitt paket dyker upp nu under veckan utan extra avgift..

• plastkotte

Har fått svar ifrån feelunique.com nu, dom skrev att alla kunder som får betala extra avgifter får summan tillbaks av dem, man behöver bara ta en bild på brevet med summan och maila dem :)

• Tub

Hej, Sorry för att jag skriver här efter ett halvår. Men jag tänkte beställa från feelunique.com men hur betalar man momsen? Kommer det hem en faktura efter nån vecka eller hur blir det? Beställer första gången från en sida utanför Sverige nämligen men vill vara helt säker.. Tack på förhand

• Suss

Precis hämtat ut ett litet paket från Feelunique.com innehållande en Urban Decay. Betalade 37GBP för denna och åkte på tullavgift och Postens?! avgifter på totalt 207:-. Känns lite surt kan jag väl säga.....

• MajaMaria79
    Suss skrev 2014-12-23 16:52:59 följande:

Precis hämtat ut ett litet paket från Feelunique.com innehållande en Urban Decay. Betalade 37GBP för denna och åkte på tullavgift och Postens?! avgifter på totalt 207:-. Känns lite surt kan jag väl säga.....

Då tar du en bild på lappen/kvittot med avgifterna och mailar Feelunique så ersätter de dig. Jag gjorde samma sak och inom 4 dagar hade jag pengarna på kontot. 
Svar på tråden feelunique.com tullavgift?!