• Pluttan

Vi med envis övervikt efter förlossningen

Hej. Tänkte starta upp en tråd där vi som känner oss lite besvärade över våra envisa överviktskilon efter förlossningen kunde peppa varandra.
    Tex berätta vad vi har gjort för något duktigt just den dagen.

Jag börjar väl då.
    Fick barn för 3 månader sedan. Väger 75 kg och har 10 kg kvar till inskrivningsvikten.
    Men vill ner till  60 kg minst.
    Idag har jag varit ute och gått med barnvagn 1 timme.

Häng på vet ja.

• Svar på tråden Vi med envis övervikt efter förlossningen
  • Autumnbeauty

För mig har kilona rasat automatiskt pga amningen (tror jag) efter bägge barnen. har haft en startvikt på 83-85 kg (är 178cm lång) och har gått upp ca 13 kg med bägge barnen...allt och lite till rasade på 6 veckor, så jag antar att jag är lyckligt lottad. Men jag syndar ändå dagligen med en "liten skvätt" glass eller choklad (KAn bara inte hålla upp!). Försöker ta en halvtimmes promenad per dag, och tänker på vad jag äter så gott det går.

Äter mindre av pasta/ris/potatis/bröd, och mer av sånt som är nyttigt, långsamma kolhydrater. När jag väl äter pasta kör jag fullkornspasta som faktiskt är riktigt gott. Märker knappt någon skillnad längre. vissa mål byter jag ut mot en tomat/mozarella/avocadosallad. Kan tyvärr inte äta vanlig sallad när jag ammar eftersom min lillkille får djävulskt magknip av det. Äter även mycket frön typ solrosfrön, pumpafrön och pinjenötter (kan inte äta vanliga nötter). Försöker få i mig av alla nyttiga fettsyror, mycket frukt och bär...

• Autumnbeauty

väger 3 kilo mindre än vid inskrivningen idag, men har ändå en övervikt som jag burit på i flera år. nu kämpar jag för att tappa helst 10 kilo till, dååå blir jag glad, men just det är en kamp:-/

• Pluttan

Välkommen

Ja det ät jobbigt med de där extra kilona. Men vi får väl peppa varandra här på denna tråden. Idag har jag gått 40in.

• Alfa

Hej. Jag är gärna med här, fick barn för 6 månader sedan och har 10kg av graviditetskilona kvar men skulle behöva gå ner 10 till. Väger idag 70kg till mina 153cm. Äter inte så mkt onyttigt och rör på mig varje dag men det händer ändå inget. Jag behöver pepping :)

• Minion

Jag fick barn för snart 3 månader sen, gick upp 25kg under graviditeten och har ca 15 kg kvar till inskrivningsvikten. Jag är 1,60m lång och vägde innan den här graviditeten 65 kg men vill gå ner till 67 kg bara då jag och alla andra ansåg mig vara för smal vid 65.
    Vet bara inte hur jag ska lyckas gå ner när sonen vagnvägrar (bär i sjal jämt och det blir svettigt snabbt), så det är lite svårt att komma iväg på raska promenader och jag är konstant hungrig pga amning Obestämd Har minskat portionerna och äter oftare ist, men känns som att jag håller på att svälta ihjäl pga hunger ändå...

• Pluttan

Välkomna nya. Jag känner igen det där att  man känner sig mer hungrig när man ammar. Nu delammar jag i och för sig. Tycker man bara promenerar och när man ställer sig på vågen händer INGENTING.
    Tufft att ha en bebis som inte vill åka vagn. Men tänk lite så här att okej allt jag rör på mig är bra. Kanske du ha r någon som kan ser efter din lille prins ett tag när du tar en rask promenad? Eller gör som jag gör ibland sätt på lite bra musik och dansa lite med bebisen i famnen.
    Jag är föresten 160 cm.

• Minion

Ja, jag ser liksom inte ens nån idé med att använda vagnen mer för att det slutar då ändå med att jag får bära honom :P Nä, har bara sambon som jobbar typ jämt och 11 åringen som gärna hjälper till med lillebror, men lämna dom ensamma skulle jag inte göra.
     Hm, dansa med bebis låter som en bra och rolig idé, det ska jag testa! Skrattande
    65-67 kg till 1,60 m kan låta som mycket, men jag har sån kroppstyp att jag ser hemskt smal ut om jag väger mindre än så och ansiktet ser hemskt tärt ut om jag då blir för smal.

• Pluttan

Min sambo jobbar också mycket. Har också ett storasyskon på 12 år som gärna passar lillasyster en liten stund men vill inte lämna honomensam så länge med henne. Så jag har tur i alla fall att min dotter älskar sin vagn.

Ja testa dansa om du tycker det känns okej. Jag tänker så att då får man lite förbränning också av tyngden av bebis i famnen. Inte så stora rörelser utan bara så att det svänger lite grand.

• Pluttan

Nu har jag precis varit ute och promenerat med barnvagnen 45 minuter i det fina vädret. Känner mig så duktig. Vad har ni hittat på för duktigt? För jag tror ni är lika duktiga som jag. Kram/

Svar på tråden Vi med envis övervikt efter förlossningen