Mjölkallergi????
Vi utreder mjölk allergi nu på min 4 månaders. Börja med bara ersättning när han var en månad, börja få problem vid nästan 3 månader. Det börja med att han börja bajsa flera ggr per dag helt plötsligt och på nätterna (inte bajsat nattetid sen jag amma) lukta surt, slemmigt. Väldigt gasig. Gurgla i magen hela tiden. Blev alltid "tokigt" vid matning för det blev full fart i magen. Hade jätte svårt att få ro och somna. Och, han vart torr och röd på kinderna. Jag fick då veta att torrhet och just utslag fick nästan alla bebisar med mjölkallergi. Vi börja med Althera mjölkfri ersättning och blev bra på en gång. Fick telefontid med barnläkare och har sedan igår gett han 50/50 mjölkfri/vanlig ersättning för annars kan dom inte ta prov. Vet dock inte än om han är det, ska få läkartid och åka in och göra blodprov. Men han börja bli gasig och orolig på en gång igår när vi börja ge han lite vanlig ersättning. Våran son gick ner 120 gram på en vecka med Althera ersättning, men hade växt en cm. Inte varit in igen och vägt för han bytte från strl 62 till strl 68 ca en vecka efter viktnedgången så han har definitivt växt/gått upp i vikt :)
Men fick du råd av BVC att köpa mjölkfri ersättning? Här får vi inte köpa mjölkfritt på apoteket om inte BVC sköterskan säger till på Apoteket.