• Canie

Ni som har haft 30-min sovare, när vände det?

Min lilla 4 månaders har börjat sova i spjälsäng dagtid. Sov i sjal innan. Sängen funkar bra, han somnar fint men klarar inte sömnskqrven utan vaknar efter 30 min och går inte att söva om. Då är han pigg o glad i 15 min, sen börjar han gnälla. Orkar vara vaken 1-1,5 timmar mellan sovningarna. Tröttheten blir värre och värre, och mellan 17 och 19 när jag sitter och inväntar maken är det nästan olidligt att vara med den stackars gnällisen. SÅ, hur länge håller det på såhär tro? När gick det över för era?

• Svar på tråden Ni som har haft 30-min sovare, när vände det?
  • cbordner

Min dotter sov 30 min powernaps när hon var 3-4 mån nu är hon 5 mån och har börjat med 1-2 h istället :)

• Caysa

Min dotter sov endast halvtimmar fram tills hon var ca ett år, då bestämde jag att hon skulle sova en gång om dagen. Det tog ca 3veckor innan hon började sova 1h efter en månad sov hon allt som oftast 1,5

• Mama Mia

Mina 2 ungar sov inte längre än 45-60 minuter förrän dom var omkring året. Dom vaknade också i "skarven". Ettan klarade det något tidigare tack vare att jag kunde "lära" henne att sova längre. Jag sov alltid första luren tillsammans med henne och när hon började röra på sig så kunde jag direkt börja buffa rumpa igen. Så jag söver om henne, sas, redan innan hon vaknat. Alla andra lurar var det 45 min som gällde.

Kan det funka med vagnen inne? Så du har honom nära och kan vara uppmärksam på när det börjar bli dags och då gunga vagnen så han sover förbi skarven?

• Emmyl

Min första hade alltid så. Min andra åka det till kanske en timme från 5,6 månader. Men hon är inte vaken längre stunder för det.

• Natulcien

Vår son sov 30-minuterspass tills han var ca 8 månader. Då började han sova vissa pass upp till 1-1,5 timme, om han sov i sin säng. Men i vagnen fortsatte han sova 30 min, som en klocka.

• Canie

Tack för svar! Verkar ju finnas chans på att detta ordnar sej ganska snart då! Har funderat på att söva i sjalen igen, åtminstone ett pass kanske och se om det förbättrar humöret något. Alternativt sova tillsammans, då kan han sova jättelänge med små matpauser. Vagnen somnar han också bra i men vaknar snabbt såväl stilla som i rörelse. Som det är nu brukar jag gå in och passa efter 25 min så man kan vara snabb att vagga och ge napp, det har funkat nån enstaka gång, men ingen gång alls denna vecka :( Ser på forumet att det här verkar vara jättevanligt under ett års ålder!

Svar på tråden Ni som har haft 30-min sovare, när vände det?