• Astarte

Går det att få bort kiss-lukt ur kläder?!

Nu har jag fyra par av sonens fina byxor som ligger och stinker. Problemet är när det händer olyckor på förskolan (händer ganska ofta nu för tiden) och byxorna får ligga med kiss i en plastpåse i flera timmar innan jag kommer. Lukten går bara inte att få bort. Jag har tvättat dem tre gånger med förtvätt och sköljmedel, men det är kört.

Hur gör ni? 

• Svar på tråden Går det att få bort kiss-lukt ur kläder?!
  • Tom Araya

Den starka lukten tyder på dålig vätskebalans, något att se över kanske!?

• Pallas

Sekunderar ättika. Häll det i sköljmedelsfacket, funkar bra för oss.

• Dr Mupp

Aldrig haft det problemet, kör kissiga kläder i vanlig 60 tvätt.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Solstråle0001

Vad skönt att det löste sig för TS!

Ville ändå bara kommentera det här med sköljandet på förskolan... Tycker inte man ska irriteras över om förskollärarna inte tagit sig tid att skölja som någon skrev... Ofta prioriterar vi att sanera sjön som blir på golvet mitt bland barnen och så tvättar vi rent barnet så det slipper känna sig ofräscht resten av dagen... Skölja kläder kommer tyvärr långt ner på listan då det ändå måste tvättas hemma.

• FruOMor

Något som alltid funkat för mig är att vända ut och in på kläderna, hälla ut handsprit där det luktar kiss så försvinner lukten! Nackdelen med detta är att spriten faktiskt kan bleka något så man får se upp med det!

• canviva

Svettiga kläder som luktar. Ska man alltid tvätta de separat? Jag har också varit med om att de smittat hela övriga tvätten?!

• Ruggugglan
    FruOMor skrev 2012-10-01 08:55:03 följande:
    Något som alltid funkat för mig är att vända ut och in på kläderna, hälla ut handsprit där det luktar kiss så försvinner lukten! Nackdelen med detta är att spriten faktiskt kan bleka något så man får se upp med det!
    Precis som du skriver så kan det bleka. Det kan bli väldigt fula fläckar, så ättika är att föredra
Svar på tråden Går det att få bort kiss-lukt ur kläder?!