• Anonym (trött)

Hur hanterar man en rymmare?

Hon är tre år och rakt av omöjlig just nu! Hon försöker slita sig, håller man inte i henne är det mer regel än undantag att hon drar iväg.. Hon har varit nära att springa mitt ut i vägen flera gånger.. Jag är så trött på hennes beteende, men vet inte vad jag ska göra för att få henne att förstå att man inte får göra så!

Någon mer erfarenhet? 

• Svar på tråden Hur hanterar man en rymmare?
  • Tutilure

Sele tills det går över?

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Anonym (trött)
    Tutilure skrev 2012-09-29 22:47:29 följande:
    Sele tills det går över?
    Jag har faktiskt provat det, men hon blev så vansinnig, skrek och slogs, det går inte..
  • dogcatbird
    Anonym (trött) skrev 2012-09-29 22:49:27 följande:
    Jag har faktiskt provat det, men hon blev så vansinnig, skrek och slogs, det går inte..
    Suck, vad är värst för dig...en konflikt eller en borttappad dotter...
  • Anonym (trött)
    dogcatbird skrev 2012-09-29 22:53:23 följande:
    Suck, vad är värst för dig...en konflikt eller en borttappad dotter...
    För det första, jag har aldrig tappat bort henne. Jag är bara less på att jag aldrig kan lita på att hon inte springer iväg och är rädd att det ska gå galet en dag.
    För det andra, det är inte "en konflikt", det är isf hela utevistelsen och det vill jag inte utsätta henne för.  
  • Anonym

vad gör det att hon blir arg? hon vet att hon kan rymma för hon vet att hon får som hon vill i allt och att du inte blir riktigt arg. skriker man och slåss så får man som man vill tydligen eftersom du gav upp på en gång. ha den på till hon blir snäll och går fint, då kan du förklara att springer hon iväg igen när selen inte är på så sätter du på selen igen! så håller du på så till hon lärt sig!
  • fesun

Har inga tips, men behöver till vår vilda tvååring. Har faktiskt övervägt sele men det ser så illa ut + att han lär ju knappast acceptera den. Han blir vansinnig om man så bara vill hålla handen över bilvägen! Man får ju panik när de springer mot vägen och inte lyssnar (alt. skrattar) :/ Jobbigt när man inte kan släppa dem med blicken en sekund ens!

• lövet2

Been there - done that!

Dottern fick åka i vagn tills hon var nästan 5 år, just för att hon jämt skulle rymma ut i vägen. Hon fick bara vara lös på inhägnat område eller där det inte var någon gata/väg för nära till. Det fanns liksom inget annat att göra ...

• Anonym (trött)
    Anonym skrev 2012-09-29 22:57:17 följande:

vad gör det att hon blir arg? hon vet att hon kan rymma för hon vet att hon får som hon vill i allt och att du inte blir riktigt arg. skriker man och slåss så får man som man vill tydligen eftersom du gav upp på en gång. ha den på till hon blir snäll och går fint, då kan du förklara att springer hon iväg igen när selen inte är på så sätter du på selen igen! så håller du på så till hon lärt sig!
    Ursäkta, men va? Hur i allsindar vet du hur jag är mot henne? Hon får definitivt inte som hon vill "i allt". Jösses människa.
  • Anonym (trött)
    lövet2 skrev 2012-09-29 22:58:45 följande:
    Been there - done that!

Dottern fick åka i vagn tills hon var nästan 5 år, just för att hon jämt skulle rymma ut i vägen. Hon fick bara vara lös på inhägnat område eller där det inte var någon gata/väg för nära till. Det fanns liksom inget annat att göra ...
    Jag provade att sätta henne i vagnen, det gick bra MEN det blev så sabla tungt (har ett barn till som åker vagn).. Jag var helt andfådd efter en liten bit.. 
  • dogcatbird
    Anonym (trött) skrev 2012-09-29 23:00:07 följande:
    Ursäkta, men va? Hur i allsindar vet du hur jag är mot henne? Hon får definitivt inte som hon vill "i allt". Jösses människa.
    Men hon får ju som hon vill för att hon skriker. Hur många treåringar tror du inte testar det?
  • Anonym (trött)
    dogcatbird skrev 2012-09-29 23:02:16 följande:
    Men hon får ju som hon vill för att hon skriker. Hur många treåringar tror du inte testar det?
    Men sluta, jag vet mycket väl hur treåringar är. Att jag ger mig vad gäller sele betyder det inte att jag ger mig i allt. 
  • Anonym

Du ska hålla henne i handen och går hon inte med på det för hon inte gå iväg på nåt kul.

• Anonym (trött)
    Anonym skrev 2012-09-29 23:03:31 följande:
    Du ska hålla henne i handen och går hon inte med på det för hon inte gå iväg på nåt kul.
    Jag håller henne, men jag har syskon i vagn med också, så det går inte att hålla konstant. Så länge jag håller går det ju oftast okej.. 
  • Anonym (Been there)

Jag hade också en liten rymmare i 3-års åldern. Han gillade när jag jagade honom och sprang bara ännu fortare när jag satte efter honom. Sen fick jag tips om att jag inte skulle springa efter, utan låta honom löpa. Så jag valde ett säkert ställe, det var en stor park med inga bilvägar i närheten och flera barn och föräldrar runt omkring.

Så stack han iväg och jag stod kvar. Han var borta ett bra tag, jag hade lite koll på honom för jag var uppe i en backe, och jag såg att han tittade bakåt efter mig flera gånger. Men jag sprang inte efter. Det tog en rätt bra stund, men så kom han tillbaka, och var ledsen och frågade varför jag inte sprang efter och då förklarade jag att jag inte ville springa mer och varför det är så viktigt att stanna nära den vuxne när man är ute och att jag ville att han skulle sluta springa bort från mig.

Efter det så tränade vi på stopp och spring, dvs han fick springa en bit framför mig men skulle stanna på en gång när jag ropade stopp. Det fungerade jättebra efter lite träning. Nu är han 7 år och springer inte bort från mig mer :)

• sötare
    Anonym (trött) skrev 2012-09-29 23:01:44 följande:
    Jag provade att sätta henne i vagnen, det gick bra MEN det blev så sabla tungt (har ett barn till som åker vagn).. Jag var helt andfådd efter en liten bit.. 
    Vem behöver ett gym när man har småbarn Tungan ute (skrivet med glimten i ögat)
  • SupersurasunkSara

Det finns inget mirakelmedel. Alla barn är olika. Testa det som anonym (Been there) skrev eller återgå till sele, vagn eller att inte gå ut alls.

Du har barn, du får liksom sätta din egen bekvämlighet åt sidan lite. Ja det är tungt att dra vagn, men en död dotter r värre.

• Regnig måndag
    Jag har gett min rymmare ett val. Antingen sköter barnet sig eller så går vi hem eller valet att antingen sköter barnet sig eller så har det sele. Sen tar man den striden oavsett om barnet blir vansinnigt eller inte. Det du visar är att det lönar sig att få utbrott och sannolikheten att det beteendet kommer att fortsätta eller tom öka är stor.

Vissa strider är värda att ta fastän de är skitjobbiga.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • SupersurasunkSara
    Regnig måndag skrev 2012-09-30 11:07:04 följande:
    Jag har gett min rymmare ett val. Antingen sköter barnet sig eller så går vi hem eller valet att antingen sköter barnet sig eller så har det sele. Sen tar man den striden oavsett om barnet blir vansinnigt eller inte. Det du visar är att det lönar sig att få utbrott och sannolikheten att det beteendet kommer att fortsätta eller tom öka är stor.

Vissa strider är värda att ta fastän de är skitjobbiga.
  • Anonym

Sele körde vi, han fick hålla i sin sele om han gick fint det tyckte han var jättekul.

• Anonym (trött)
    SupersurasunkSara skrev 2012-09-30 11:02:43 följande:
    Det finns inget mirakelmedel. Alla barn är olika. Testa det som anonym (Been there) skrev eller återgå till sele, vagn eller att inte gå ut alls.

Du har barn, du får liksom sätta din egen bekvämlighet åt sidan lite. Ja det är tungt att dra vagn, men en död dotter r värre.
    Det handlar inte om bekvämlighet, jag ville ha råd från andra som varit i samma sits så jag kanske kan komma på vad som fungerar. 
Svar på tråden Hur hanterar man en rymmare?