• Anonym (Oroli­g styvma­mma)
    Äldre 30 Sep 03:11
    1083 visningar
    1 svar
    1
    1083

    Orolig för min styvson

    som är 3 år, han bor hos oss varannan vecka, Han har en lillasyster som är snart 1 år. Han är jätte elak mot henne och mot våran hund så fort han kommer efter att ha vart en vecka hos sin mamma. Han är som "påsar" underögonen och som en dödblick. Han är väldigt sen med talet, han pratar inte rent. ibland förstår man inte vad han säger, han kan spotta mot mig och skratta åt det.
    När han är hos oss får han lika mycket kärlek som dottern får. visa dagar är han jätte snäll och gulig, sen andra dagar är han väldigt dum. Igår så putade han omkull lillasyster och hoppade på henne´s bröst, Då vart pappa arg och förklarade att man inte fick göra så, då sa han att mamma har sagt att jag får göra så på min syster.
    Hunden är en chihuahua, han sparkar henne i ansiktet och jagar henne.  

    Jag är orolig över att han inte får den kärlek och uppmärksamhet som han vill ha ifrån henne. 

    Så jag undrar, vad ska vi göra för att han ska sluta upp med detta? 

  • Svar på tråden Orolig för min styvson
  • Äldre 5 Oct 17:48
    #1

    Hej!
    Det är jobbigt för små barn att byta boende varje vecka. Ännu svårare är det då det är nya syskon och nya partners att förhålla sig till i de olika familjerna.
    Att barnet reagerar när det  just har bytt behöver inte betyda att det har haft det dåligt hos den andra parten. Det kan vara bytet som är avgörande. Vad barnet själv säger att den andra har sagt är heller inte helt tillförlitligt i den här åldern. Alldeles särskilt som han är sen med talet.
    Det som brukar vara viktigt är att i stället fundera över hur ni kan skapa en så bra tillvaro för honom som möjligt när han är hos er. Hur kan ni hjälpa honom när han sparkar hunden eller går på lillasyster?
    Jo, hjälp honom att hantera de situationerna på ett sätt som ni tycker är bra. Tala om vad ni tycker är bra och visa honom hur han ska göra för att ni alla ska bli nöjda. Då får ni ett samspel som ni kan ha kontroll över och påverka positivt i stället för att det får föda negativa tankar om hur han har haft det på annat håll.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Orolig för min styvson