Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Du får skylla dig själv.

Vi får också beröm av förskolan så gott som dagligen för dotterns skaloverall, den kostade 350:-.... Dyrt är inte nödvändigtvis = bra och billigt är inte alltid sämre. Enda vi ibland lägger lite extra på är skor för det är viktigast i klädväg och inte ens det blir alltid dyrt. (Idag tex köpte jag fodrade vattentäta sneakers att ha i höst för 300:- paret till ungarna, nypriser var mer än det dubbla i vanliga fall, reor är bra saker ;) )

• Plutteli
    Busbellan skrev 2012-09-30 19:29:31 följande:
    Nu kan jag inte låta bli att kommentera en sak som så många skrivit. Alltså jag förstår att dyrt alltid inte är bättre, tex har vi skalkläder både från kappahl och molo, väldigt stor skillnad i pris men inte i funktion direkt.
    Men hur kan man säga att man aldrig skulle ta med dyrare kläder till förskolan?? KÖper man bra ytterkläder är det väl självklart att det är just på förskolan de ska användas. Vi är ute dagligen hemma också men de är ute bra mycket mer på förskolan så de bra kläderna behövs där mycket mer än hemma. 
    Därför vi köper bra men billigt ;) Märkes kan vi köpa på rea eller begagnat, då blir det iaf inte mer än 3-400 för en bra overall och inget att gråta för om de skulle gå sönder, annars köper vi lika bra nya kläder av billiga märken. Karlssons här där vi bor har suveräna skaloveraller för 300:-!
  • Plutteli
    FridaGBG skrev 2012-09-30 20:39:40 följande:

Så om du kommer till förskolan imorgon för att hämta dina barn och båda skorna är fulla med färgstänk som inte går bort, så hade du ryckt på axlarna och sagt "sånt som händer, det får man räkna med"??

Ja.

Jag köper kläder till mina barn för att de ska ha varma bra kläder att leka i. Jag har öht ingen tanke på att kunna sälja vidare och färgfläckar skiter jag verkligen i. Vi märker ju tom barnens skor med märkpenna på kanten av sulorna för att det verkligen ska synas. Skorna fungerar ju inte sämre för att det är fläckar på dem, herregud ha lite perspektiv för fan!
  • Plutteli
    olympia71 skrev 2012-10-01 10:43:01 följande:
    Jag kan tycka att det är just perspektiv som saknas hos den förskolepersonal som inte dels är mer aktsam om andras saker och dels inte lär barnen det. 

Vi lär barnen att ta det lugnt med sina kläder MEN att olyckor händer och det gör inget. Vi köper aldrig kläder till dem som inte får gå söner/bli skitiga. De lär sig tids nog att akta sina saker eftersom de faktiskt själva inser att de inte vill få fläckar på dem. Allt måste inte bankas in i barnen från dag ett. Vi har världsvält och miljökatastrofer, terrorister och krig, vad fan gör då lite fläckar på kläderna om barnen haft skoj?
    M C skrev 2012-10-01 10:54:04 följande:
    Men gud, det är kläder som ska lekas i. Eller tillhör ni dårarna som tror att barn som är rena haft kul?

Jag tycker det är för bedrövligt när renlighet belönas, inte om de haft roligt och lekt.
    Kläder går sönder, får permanentfläckar och förstörs. Det betyder att barnen haft roligt.

Men nejdå, det är "respektlöst"?
    Dårarnas antal är fortfarande oändligt, märker jag.     

Word!
  • Plutteli
    olympia71 skrev 2012-10-01 11:03:18 följande:
    Det är ganska stor skillnad på en unge täckt i lera från topp till tå och en unge som har permanenta färgfläckar på kläderna...

Men oavsett, varför måste man stå utomhus och måla med permanentfärg? Är det för att man inte vill ha de permanenta färgfläckarna inomhus? 

Nej det tycker jag faktiskt inte, kläder är kläder, världsliga ting. Finns viktigare saker att fokusera på.

För att barnen tycker det är roligt kanske? Byta miljö, ny inspiration, frisk luft på köpet? Sen kan det ju faktiskt vara så att de inte har målat med permanentfärg egentligen, men färgen har fastnat pga klädernas material, tiden det tog från tillfälle till tvätt och hur kläderna tvättats (skalkläder får ju inte tvättas hur som helst). Vi har tex en jacka som ungarna fått vattenfärg på men där färgen inte går bort för den han torka in och jackan kan inte tvättas annat än med skontvätt. (Hände på förskolan när de målade på is, nej vi brydde oss inte).
  • Plutteli
    olympia71 skrev 2012-10-01 11:38:13 följande:
    Byta miljö, ut till dagisgården? Om det nu inte var så att dom åkte till något utflyktsmål, det vet jag iofs inte. När man är ute och får frisk luft så rör man på sig, att måla är en helt annan typ av sysselsättning. Jag säger inte att det inte kan kombineras men jag tycker det är en lam orsak. Och nej, jag skulle inte ha något emot det om det var vattenfärger och galonkläder på. Galonkläder är också något jag tycker är mindre noga med, med dom kan man gärna slabba, det är hela funktionen med den typen av kläder.
    Jag tycker heller inte att det är roligt att åka på stan med barn i någon färgfläckig overall, men det kanske ni gör? Eller köper ni flera overaller och har en för hemmabruk som inte ser ut som "skit"?
    Oavsett diskussionen om oömma kläder till förskolan så förstår jag fortfarande inte att det är så viktigt att stå ute och måla att man struntar i om det fläckar ner kläderna. Som tur är går barnen numera på en skola där aktiviteterna är planerade och man i veckobrevet veckan innan får veta när det krävs speciell typ/extra oömma kläder. 

Ja, det blir en annan miljö att måla i istället för målarrumet. Miljöombyten är även att byta miljö för den syssla man har, inte nödvändigtvis att gå till en helt ny plats.

Kul och kul, vi bara bryr oss inte om ifall barnen har fläckar på sina kläder som kommer sig av färg och lek. Blir fläckarna för omfattande slänger vi kläderna om det är vanliga kläder men ytterkläderna får se ut som dem gör. Fläckar har ingen dött av och jag kunde inte bry mig mindre om vad andra ev. tänker ifall de ser våra barn i sina eventuellt fläckade kläder. Skulle nån säga nått skulle jag snarare fundera på vad de har för tråkigt liv som ens orkar lägga märke till mina barns ytterkläder på det sättet. Vi köper f.ö oftast väldigt färgglada kläder så då syns fläckar inte så lätt som de gör på enfärgade plagg.
  • Plutteli
    chrissandra skrev 2012-10-01 13:38:07 följande:
    Skulle du vilja måla i din nya vinterjacka? 

Jag som vuxen har vissa sociala krav på mig att se ut på ett visst sätt. Min vinterjacka har jag ju både hemma och på jobbet och på jobbet funkar det inte att komma med färgkladdade kläder. Till sådant har jag andra kläder.

Mina barn däremot har bara ett arbete och det är att vara barn. Således spelar det ingen roll om de har färg på sina kläder eller ej. Vitt skilda saker!

• Plutteli
    chrissandra skrev 2012-10-01 14:35:04 följande:
    Jag vill inte gå på stan med färg på kläderna och jag vill inte att barnen ska lära sig att det är ok att färgkladda ned ytterplagg. Helt galet!
    Det är underligt att man ska vara oaktsam för att godkännas som förälder enligt vissa. Obestämd 

Barnen behöver lära sig att när man använder färg så har men på sig oömma kläder och/eller skyddskläder.

Min dotter hade en kompis hemma hos oss en dag, de kom på att de vill måla en tavla. Visst fick de göra det men jag såg givetvis till att kompisen tog av sig sina kläder och fick låna "målarvänliga" kläder istället. 
    Tror de flesta inte hade blivit glada om jag hade låtit dem måla hur som helst, det är ju nästintill omöjligt att klara sig utan färgstänk. 

Vem säger att de ska lära sig att det är ok att färga ner ytterkläderna? Det är en sak att lära barnen att olyckor händer och att det är ok, att lite spill på kläderna inte är hela världen och en annan att lära dem att de i princip ska måla på sig. Jag vet inte, kanske beror det på att stora tjejen tidigare fick panik om hon spillde på sig och vi fått vara övertydliga till förbannelse med att det inte gör nått att det blir lite fläckar ibland som jag inte ser problemet?
    Båda mina barn är ungefär så försiktig med sina kläder som man kan vänta sig av barn i deras ålder, utan att vi lagt vikt vid om kläderna fläckats eller ej. Hemma är målande inte ett bekymmer eftersom de i regel är nakna när vi tillåter färger, å andra sidan bor vi i en hyresrätt så de har iaf fått lära sig att man inte stänekr runt med färger hur som helst.

Nä som sagt, jag ser verkligen inte problemet, kläder är kläder. Att köpa svindyra kläder med  tanken att de ska säljas vidare till 60-70% av inköpspriset är ett fenomen jag verkligen inte förstår mig på...
  • Plutteli
    straw2008 skrev 2012-10-01 15:08:41 följande:

Tänker du likadant gällande dina egna kläder ? Färg kan faktiskt påverka klädernas funktion så att själva funktionen störs (slutar "andas" osv).

Ska funktionen på ett plagg bli förstört av färg måste ju kläderna i princip ha doppats i färgen och ja, då kan jag hålla med om att det är helt galet och nått att tjura över. Blir klädernas funktion helt förstörd av färgstänk på en byxa eller lite målat på en arm bör man ta en funderare på om man inte kastat pengar i sjön på kläder med sjukt dålig kvalité.
  • Plutteli
    chrissandra skrev 2012-10-01 15:39:13 följande:
    Har aldrig haft barn som varit rädda för att förstöra sina kläder, de har klättrat i träd, "rullat" i lera och varit nöjda. :)
     Bra för dig, men barn är ju olika. Stora tjejen hade av nån orsak en period där fläckar var det värsta som fanns, vet inte alls var hon fick det ifrån så vi har fått vara extra laid back ang. fläckiga kläder.
  • Plutteli
    caspersmamma 08 skrev 2012-10-01 20:59:58 följande:
    Jag ska inte behöva sätta på min son en ful och stel overall från ex Lindex för att förskole personalen ska kunna vara oansvariga och inte tänka på vad konsekvensen kan bli när man ex ska måla utan ordentlig skydd för kläder.

Det är stor skillnad mellan en olycka och slarv 

Stel? Eh, va??
    Mina barn har i princip bara haft overaller från lindex eller dyl (ännu billigare ibland) och de har då aldrig varit stela. Huruvida de är fula är ju ren smaksak, jag tycker tex Po.P bara har fula overaller, skulle aldrig i livet köpa en där.
    Just nu har lillan tex en jättefin randig overall i olika lila nyanser (ofodrad), köpt för 300:- på billig butik (typ GeKås), förskolan älskar den, hon tycker om den, den är mjuk och fin, ser ut som ny trots frekvent användande i ca 2 månader, håller henne torr även i ösregn osv. Så varför i jössenamn ska man då köpa en för typ 1000:- eller mer? Roligare saker kan man göra för pengarna...
  • Plutteli
    060810 skrev 2012-10-02 11:29:23 följande:
    Jag kommer nu bara kommentera saker som inte förlöjligar mig eller mina barn.

Min son har speciella behov och dessa vet förskolan om och där i ligger att kladda. Det hatar han.
    Han hatar fläckar på kläderna och overallen vägrar han använda.
    Hade ni levt med min son hade ni förstått!
    Detta är inget litet problem för oss utan ett stort pga hans funktionshinder.
    Men om ni vill göra er lustiga över oss så visst gör det men jag bryr mig inte ett skvatt då jag ser till min sons behov och vad han klarar och inte klarar.

Problemet är inte att barnet fått måla och råkat få fläckar, problemet är att förskolan inte tagit hänsyn till ditt barns behov. Du borde fokusera mer på det än den fläckiga overallen. Den lär du iaf kunna sälja vidare om än inte för så mycket som du kanske önskat. Finns många som gärna köper märkes billigt och inte bryr sig om fläckar eftersom de kan ha dem som slit och slängkläder då.
  • Plutteli
    060810 skrev 2012-10-02 11:39:28 följande:
    Kan jag kanske, men problemet är att jag måste få tag i en ny till honom!
    Som student är man inte rik.
    De har inte sett till hans behov nej det är rätt men att måla ute så det kommer färg på ytterkläderna är inte ok även om overallen kostat 300 kr!

De har tex utedag en dag i veckan och då grillar de korv till lunch. Sånt är helt ok! En ketchup fläck då skulle jag inte bry mig om. Enklare att få bort än färg.

Och där skiljer sig våra åsikter, jag tycker det är helt ok att måla ute, även på hösten/vintern när barnet behöver overall av nått slag.

Jag vet att man inte är rik som student, du får väll överväga att köpa begagnat, eller billigare ny. Det måste ju inte vara en overall för över 1000:-.
Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?