chrissandra skrev 2012-10-01 14:35:04 följande:
Jag vill inte gå på stan med färg på kläderna och jag vill inte att barnen ska lära sig att det är ok att färgkladda ned ytterplagg. Helt galet!
Det är underligt att man ska vara oaktsam för att godkännas som förälder enligt vissa.
Barnen behöver lära sig att när man använder färg så har men på sig oömma kläder och/eller skyddskläder.
Min dotter hade en kompis hemma hos oss en dag, de kom på att de vill måla en tavla. Visst fick de göra det men jag såg givetvis till att kompisen tog av sig sina kläder och fick låna "målarvänliga" kläder istället.
Tror de flesta inte hade blivit glada om jag hade låtit dem måla hur som helst, det är ju nästintill omöjligt att klara sig utan färgstänk.
Vem säger att de ska lära sig att det är ok att färga ner ytterkläderna? Det är en sak att lära barnen att olyckor händer och att det är ok, att lite spill på kläderna inte är hela världen och en annan att lära dem att de i princip ska måla på sig. Jag vet inte, kanske beror det på att stora tjejen tidigare fick panik om hon spillde på sig och vi fått vara övertydliga till förbannelse med att det inte gör nått att det blir lite fläckar ibland som jag inte ser problemet?
Båda mina barn är ungefär så försiktig med sina kläder som man kan vänta sig av barn i deras ålder, utan att vi lagt vikt vid om kläderna fläckats eller ej. Hemma är målande inte ett bekymmer eftersom de i regel är nakna när vi tillåter färger, å andra sidan bor vi i en hyresrätt så de har iaf fått lära sig att man inte stänekr runt med färger hur som helst.
Nä som sagt, jag ser verkligen inte problemet, kläder är kläder. Att köpa svindyra kläder med tanken att de ska säljas vidare till 60-70% av inköpspriset är ett fenomen jag verkligen inte förstår mig på...