Inlägg från: chrissandra |Visa alla inlägg
  • chrissandra

Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?

Strumpans skrev 2012-09-30 22:52:29 följande:
    Herregud så mkt tråkiga människor det finns.

Ena stunden gnälls det här på FL om pedagogik och annat inom förskolan. Nästa stund är det fel att de är kreativa.

Används vattenlöslig färg och det inte går bort ja det är väl inte hela världen.

Vet ni hur kul det är att måla ute, måla snö etc. :)

Klädet är till för att användas och ngn färgfläck har ingen dött av ;)
    Kan man inte informera föräldrarna att man tänker måla ute?
    Då har de chansen att skicka med något som "får" bli målat på.

I somras när våra barn målade om lekstugan så fick de givetvis ta på sig sådana kläder som det inte gjorde något att de blev färgfläckiga. 

Nog illa om man får måla hej vilt inomhus i vanliga kläder men att måla med ytterplagg på som är ämnade att användas en hel säsong, varje dag...det är mer än illa...

• chrissandra
    Regnig måndag skrev 2012-10-01 08:12:19 följande:
    Dagis har vettigare saker att lägga pengar på än att ersätta kläder till förbannade föräldrar.
    Ingen kan ha undgått att höra att man som förälder ska se till att barnen inte har kläder man är rädd om!

Hur många röstar för att anslagen till förskolor och skolor ska öka så att de pengarna kan gå till att ersätta föräldrar som vägrar lyssna och envisas ta dit kläder de är rädda om?
    Jag håller med! Dagis har vettigare saker att lägga pengarna på än att ersätta kläder de förstört.

Då borde rimligtvis personalen ha det i åtanke innan de låter barnen måla med ytterplaggen på.

Måla gärna ute men förvarna föräldrarna så oömma kläder kan tas med och användas vid sådana aktiviteter.
    Helt galet om barnen måste gå i lump hela vintern för att personalen möjligtvis kommer på att de ska ut och måla i snön en dag. :/ 
  • chrissandra
    chokladkaffe skrev 2012-10-01 12:40:36 följande:
    Jag har inte så dyra kläder på dagis längre. Vi har också massa kläder som är nedfläckade med permanenta fläckar. Själv fattar jag inte varför det måste målas med såna färger. Jag har dock inte kunnat med att ta upp det eftesom jag nånstans inte vill att de ska känna sig begränsade för jag skickar ungarna till dagis i för dyra kläder. Nu blir det billigt och sen använder jag nedfärgade kläder på dagis och har annat vid tillfällen då det ine passar med färg på kläderna. Kan ändå förstå ts att hon blir ledsen och besviken, jag hade också blivit det. Lösningen ser jag som att köpa begagnat eller billigt och inte ta på ungarna kläder som inte tål att bli nedfläckade med.
    Det kan man ju göra om man blir upplyst om att de ska måla utomhus.

Vanligtvis köper man ytterplagg för att de ska hålla värmen, hålla borta vatten och så, inte för att använda som målarrock.
    Eftersom barnen är ute mycket på dagis så vill man väl att de ska ha de bästa ytterplaggen där och inte bara hemma? Verkar jätteunderligt att köpa dyra funktionsplagg som man inte vågar ha på dagis.

Nej, här har personalen brustit, det är inte normalt slitage för en overall att få färg på sig, ruggade knän, en reva eller sandfläckar får man räkna med däremot. 
  • chrissandra
    camelCase skrev 2012-10-01 13:27:19 följande:
    Förstår faktiskt inte problemet. Så länge overallen fortfarande håller värmen inne och vätan ute så finns ju funktionen fortfarande kvar och då är den ju inte förstörd. Sen att det kanske gör lite ont i TS ögon att det kommit fläckar på den det får TS leva med. TS barn skiter troligtvis i vilket så länge hen är varm och torr och kan leka. Absurt att säga att plagget är förstört!
    Skulle du vilja måla i din nya vinterjacka? 
  • chrissandra
    Plutteli skrev 2012-10-01 14:17:29 följande:

Jag som vuxen har vissa sociala krav på mig att se ut på ett visst sätt. Min vinterjacka har jag ju både hemma och på jobbet och på jobbet funkar det inte att komma med färgkladdade kläder. Till sådant har jag andra kläder.

Mina barn däremot har bara ett arbete och det är att vara barn. Således spelar det ingen roll om de har färg på sina kläder eller ej. Vitt skilda saker!

Jag vill inte gå på stan med färg på kläderna och jag vill inte att barnen ska lära sig att det är ok att färgkladda ned ytterplagg. Helt galet!
    Det är underligt att man ska vara oaktsam för att godkännas som förälder enligt vissa. Obestämd 

Barnen behöver lära sig att när man använder färg så har men på sig oömma kläder och/eller skyddskläder.

Min dotter hade en kompis hemma hos oss en dag, de kom på att de vill måla en tavla. Visst fick de göra det men jag såg givetvis till att kompisen tog av sig sina kläder och fick låna "målarvänliga" kläder istället. 
    Tror de flesta inte hade blivit glada om jag hade låtit dem måla hur som helst, det är ju nästintill omöjligt att klara sig utan färgstänk. 

• chrissandra
    Plutteli skrev 2012-10-01 15:21:47 följande:

Vem säger att de ska lära sig att det är ok att färga ner ytterkläderna? Det är en sak att lära barnen att olyckor händer och att det är ok, att lite spill på kläderna inte är hela världen och en annan att lära dem att de i princip ska måla på sig. Jag vet inte, kanske beror det på att stora tjejen tidigare fick panik om hon spillde på sig och vi fått vara övertydliga till förbannelse med att det inte gör nått att det blir lite fläckar ibland som jag inte ser problemet?
    Båda mina barn är ungefär så försiktig med sina kläder som man kan vänta sig av barn i deras ålder, utan att vi lagt vikt vid om kläderna fläckats eller ej. Hemma är målande inte ett bekymmer eftersom de i regel är nakna när vi tillåter färger, å andra sidan bor vi i en hyresrätt så de har iaf fått lära sig att man inte stänekr runt med färger hur som helst.

Nä som sagt, jag ser verkligen inte problemet, kläder är kläder. Att köpa svindyra kläder med  tanken att de ska säljas vidare till 60-70% av inköpspriset är ett fenomen jag verkligen inte förstår mig på...
    Har aldrig haft barn som varit rädda för att förstöra sina kläder, de har klättrat i träd, "rullat" i lera och varit nöjda. :)
  • chrissandra
    Ellan92 skrev 2012-10-01 15:59:11 följande:
    precis ! :)

viktigt att dom håller undan fukt också då det är så mkt snö dom leker runt i , bor i kiruna :)

vilket kanske kan förklara vintern lite mera 
    Heeelt OT men har en fråga till dig. (från min son egentligen ;) )
    Hur uttalar du Kiruna?
    Kiiiruna eller Kirruna.  
  • chrissandra
    Ellan92 skrev 2012-10-01 16:42:59 följande:
    kirrona
    Ok, tack! Han kommer bli mycket nöjd! Han och hans kompis hade diskuterat detta och kompisen sa Kiiruna och sonen sa Kirruna. Nu var det med u, får säga att han ska uttala det med o i fortsättningen. Skrattande
  • chrissandra
    Emeliie89 skrev 2012-10-01 22:03:19 följande:
    Förskolan kan ju knappast ta hänsyn till vad barnens olika kläder kostar och hitta på aktiviteter utifrån det. Allvarligt talat, det är ett barn vi pratar om och barn blir skitiga. Det är så det är. Det är anledningen till att jag inte köper svindyra märkeskläder till mitt barn och gör jag det så har han dom inte på dagis för där vet jag att dom kan bli förstörda.

Du får väl annars köpa ett gäng billiga kläder som han bara har på dagis. 
    Nu var det ju inte att barnet hade blivit skitigt som var problemet.
    De har målat och barnet har fått färg på kläderna.

Ingenstans i min värld låter man någon måla i ytterplagg utan skyddskläder.

Ska man måla utomhus ska man meddela föräldrarna så andra kläder kan skickas med får det ändamålet.

En förskollärare här i tråden skrev att sådana här aktiviteter kommer spontan vid ex. bra väder och lite barn. Nåväl, då säger man det till föräldrarna direkt barnet börjar på dagis så vet man och kan ha sunkiga ytterplagg hängandes där.

Sedan börjar en annan förskollärare undra var gränsen går, om man får äta ketchup o.s.v.
    Varför göra sig fånig?
    Detta handlade om färg. Målarfärg. Det ska inte användas utan skyddskläder. 
  • chrissandra
    kokos skrev 2012-10-20 19:17:46 följande:
    Skyll dig skälv är min spontana reaktion! Varför låter man ett barn ha dyra kläder på dagis om man inte är redo att få dom förstörda?? Skulle aldrig falla mig in....
    Sluta svamla! Att bereda sina barn möjlighet att ha bra ytterplagg är inte för att de ska användas som målaroveraller!

• chrissandra
    molly50 skrev 2012-10-21 16:23:18 följande:

Nej,men det finns väl billigare kläder som ändå är bra som barnen kan ha på förskolan.
    Jag skulle faktiskt aldrig heller köpa kläder för flera tusen som barnen får ha på dagis. Barn är barn och kläderna slits och barnen växer ur dem.
    Därför köper jag hellre billigare kläder som fyller sin funktion. Och mina barn har klarat sig bra med det.    
    Vad du gör är helt irrelevant för denna diskussion, normalt målar man inte i sina ytterplagg utan skyddskläder. Alldeles oavsett overallen kostar 750:- eller 2000:-. Det finns gränser för vad som är normalt och inte. Att måla med ytterplagg utan skyddskläder är inte OK. 

På förskolan lär sig barnen inte bara att måla men också HUR man går tillväga för att skydda kläder och annat.

Jag har flera barn och de har målat ute men inte ett enda plagg har blivit förstört.

Att barnen växer ur sina kläder ser jag som ett ickeargument då det kommer till att köpa det bästa för barnet just då! 
  • chrissandra
    molly50 skrev 2012-10-23 10:26:39 följande:

Är det verkligen det? Jag tycker det verkar vara många fler här i tråden som tänker på samma sätt. Barn kan spilla mat på sig,de kan spilla annat,som kan vara svårt att få bort. Är det då inte bättre att barnen har kläder som inte är så dyra på förskolan,kläder som inte är så ömtåliga,som man inte är så rädd om.

För övrigt så tycker jag självklart också att skyddskläder ska på när barnen målar. Självklart!  På min sons förskola brukar de aldrig,vad jag vet,måla utomhus. Utan det får de göra när de är inne,med skyddskläder på.
    Men trots att de har skyddskläder så kan de ju ändå råka spilla. Skyddskläderna täcker ju inte hela kroppen.  Så 100 % säkert är det nog aldrig.
    Ja, jag vet att det finns många som anser att pga att deras barn växer så köper man inte dyra ytterplagg.
    Träffar också en del föräldrar som tycker dagis gnäller och kräver en massa kläder till deras barn.
    Problemet är då att föräldrarna inte anser att barnet behöver funktionella kläder, det gör inget om Kalle och Greta blir dyblöta, det finns ju torkskåp. Hade föräldrarna tänkte lite längre hade de förstått att det är för Kalle och Gretas skull dagis vill att de ska ha bra kläder som vattentäta overaller, varma skor, bra stövlar, inneskor, galonkläder v.b. o.s.v.
    Det är bara så otroligt mycket roligare att vara ute och leka om man är varm, torr och har smidiga kläder.

Att måla ute kan inte vara en dagligt förekommande aktivitet så det bör föräldrarna bli upplysta om när det ska ske så de kan ha andra kläder med sig den dagen.

• chrissandra
    Curlie skrev 2013-03-02 10:22:30 följande:
    Ditt ansvar. Måste man köpa en sån dyr overall till ett dagisbarn?
    För att man vill att barnet (som ofta är mycket ute på dagis) ska vara varmt, torrt och smidigt klädd.
  • chrissandra
    molly50 skrev 2013-03-02 19:24:14 följande:

Och det kan de inte vara i kläder som inte är så dyra?
    Vet ej vad du tycker men jag blir glad när min dotter kommer in efter flera timmars utelek på gården i blötsnö och tar av sig sina ytterplagg och hon är kruttorr rätt igenom.

Grannflickan som hade en overall från Kappahl var dyngsur, rätt igenom.

Kändes som jag hade prioriterat rätt. 
  • chrissandra
    molly50 skrev 2012-10-23 13:28:01 följande:

Fast det finns ju fullt funktionsdugliga kläder som inte är så dyra. De håller också barnen varma och torra.
    Att man köper billigare kläder betyder inte automatiskt att det är dåliga kläder.  
    Så jag har faktiskt lite svårt att förstå varför man köper dyra kläder för flera tusen och låter barnen använda dem på dagis där de oftast slits mest. 

Visst finns det föräldrar som gnäller över att personalen ställer krav. Men lika många föräldrar gnäller nog över att personalen inte har sett efter just deras barn och deras kläder. De tänker inte på att personalen har många fler barn,än just deras,att ta hand om.  

Om de ska ha sådan aaktiviteter ute så är det nog bra att tala om det för föräldrarna i förväg,ja. Det kan jag hålla med om.
    På vår sons förskola så brukar de skriva upp på almanackan i kapprummet om vad de ska göra under veckan,så man vet. Läser man på den så lär man ju inte missa sådana saker.
    Men måla brukar de,som sagt få göra när de är inne.    
    Som svar på det understrukta i ditt inlägg  vill jag säga att det är just därför att det slits mest på dagis som de bästa ytterplaggen ska finnas där.
  • chrissandra
    Happymom skrev 2013-03-16 21:23:06 följande:
    Min dotters Didrikssonoverall har fått små oljefläckar som inte går bort. Vet inte riktigt hur, men har väl skett på någon utflykt. Jag har inte brytt mig så mycket. Hon får ha den ändå. Den är till för att lekas i. Lite värre tycker jag att det är att personalen på rutin slänger in den i torkskåpet (fastän den är helt vattentät). Det förstör ju membranet och kan göra att den tapoar i funktion. Det är främst lite äldre barnskötare som gör detta. De verkar liksom leva kvar i att täckoveraller inte är vattentäta som för 10 år sedan och vill kränga på barnen galonkläder ovanpå eller låta dem vara inomhus. Vore ju bra om de de ska måla, men bara för att det är töväder... Hmm...
    Vilken typ av Didriksons overall har du?
  • chrissandra
    Happymom skrev 2013-03-18 10:01:58 följande:
    Vilken bra test sida. Måste jag spara. tack! Blev sugen på Ticket to heaven, Othello suit, till dottern för nästa år

Förra året hade vi en PoP overall. Den va super.
    Den har jag inte haft till något barn, däremot den andra modellen, Baggie suit, har jag haft till ett barn och både jag och dottern var jättenöjda, varm och torr hela vintern dessutom såg den nästan oanvänd ut efter säsongen var slut. :)

• chrissandra
    Happymom skrev 2013-03-18 22:34:09 följande:
    Bra att veta Blir troligen en sådan nästa vinter.

Baggy är nog inte det bästa för min tjej, då hon är en liten tunnis (allt blir baggy på henne).
    Det funkade fint på min tunna dotter. Fördelen med baggy är att du kan ha kläder under utan att det blir trångt och det finns fortfarande plats för luften som isolerar.
    Därför ballongmodellerna är bäst till små barn, speciellt om de inte rör sig så mycket. :) 
Svar på tråden Förstörda kläder på förskolan, vems ansvar?