• novemb­ra
    Äldre 30 Sep 14:47
    21145 visningar
    12 svar
    12
    21145

    45 plus längtar efter barn.....!?

    Hej!
    Jag är en tjej på 45 plus som inte tidigare i livet "tänkt barn", längtat efter eller saknat. Varför vet jag inte. Livet har gått så fort och har varit uppslukad av andra saker......Har inte heller haft något riktigt bra förhållande. Inte förräns nu, i min ålder.....? har längtan och önskan om barn dykt upp. Till saken och en stark orsak kan vara att jag träffade "mannen i mitt liv" för över ett år sedan Vilket jag är överlycklig över. Den här gången har allting fallit på plats och efter att vi "bara" varit ungdomsvänner så kom vi på, efter 20 år att det fanns någonting mer mellan oss......Tja så nu har jag helt plötsligt fått längtan efter att få bli mamma.....Tokigt? Dumt? Naturligt? Jag vet bara att "det" finns där och att vi båda två vill samma sak. Eftersom ingen av oss har barn sedan tidigare så blir det extra påtaligt. Tidsklockan skenar ju mer eller mindre......Jag har aldrig varit gravid och haft oskyddad sex i tidigare förhållanden. Så jag har en egen känsla av att jag inte kan bli gravid....men så behöver det inte vara. Vi skyddar oss inte nu eftersom vi så gärna vill bli gravida....men varje månad så kommer min mens och mina farhågor blir besannade. Vi försöker inte eller är desperata utan mer som så, att blir det barn så är det ett mirakel, ett under..... Men vi har inte all tid i världen på oss, så nu undrar jag om någon vet om det över huvud taget går att få göra en fert.undersökning i Sverige eller om det är tex iga som gäller? Någon som har liknande erfarenhet? Vad brukar problemet oftast vara när det är problem att bli gravid i min ålder, är 46 nu.? Jag har hört talas om hormonbehandling, provrörsbefruktning osv men förstår att orsakerna kan vara många. Har jag ingen ägglossning längre så kan jag väl överguvud taget inte bli gravid, eller?
    Jag vet att många rynkar på pannan när man säjer att man vill bli mamma vid min ålder när man egentligen borde bli mormor eller farmor..... Men för mig är det inte så. Jag känner mig inte som någon mormor och varför skulle jag bli en sämre mamma bara för att jag är 45 plus? Ja men tänk på att det inte är så kul att vara 20 år och ha en så gammal mamma.......kan man också få höra.....Vadå inte så kul? Är det inte bättre att ha en mamma som är 65 och älskar en, än att man har en mamma som är 40 och inte bryr sig...... Jag vet inte. Jag vet bara att jag vill bli mamma - Men vet inte hur....!? Kanske bara fortsätta och hoppas på att naturen är på ens sida.....men å andra sidan så vore det dystert om det finns en liten chans med hjälp att bli gravid nu....och så vet man inte det.....
    Någon som känner igen sig i detta!?

  • Svar på tråden 45 plus längtar efter barn.....!?
  • Äldre 30 Sep 16:01
    #1

    Inget fel att bli mamma i mogen ålder!

    Men, att det ska fungera i den åldern är tyvärr rätt liten chans.. Problemet är att äggen blivit för gamla. Du kanske inte alls har någon sjukdom, utan det är ju normalt att det blir så. Sen KAN man såklart ha en sjukdom OCKSÅ.. Vet ej vilka åldersgränser som gäller men googla fertilitetskliniker eller privat fertilitetsutredning så bör det stå på klinikernas hemsidor. Rekommenderar inte att gå genom landstiget om det inte är kö-löst där ni bor, ni har inte tid att stå i några köer nu!
    Rekommenderar att ta ett amh-värde (äggreserv) och fsh (follikelstimulerande hormon) som ger bra info om hur det är med dina ägg. Du KAN ju vara en av dem som har hyfsade ägg trots hög ålder!

    IVF kan man ju prova, men har ofta inte så bra resultat i din ålder, ev har du passerat åldersgränsen i Sverige också..

    Med allt detta sagt så finns ju äggdonation om dina ägg skulle vara för gamla! Finns forum för det här på fl. Många åker till Riga.

    Varmt lycka till och grattis till att äntligen hittat rätt man!

  • novemb­ra
    Äldre 30 Sep 20:07
    #2

    Neejj vad deppigt det blev när jag läste att mina ägg kan vara för gamla...inget jag kände till, ... ok men om fallet nu är så, att mina ägg är för gamla - Finns det någon chans att bli gravid då förutom äggdonation? Kan hormonbehandling eller annan teknik hjälpa? Kan man kolla sina ägg själv (dum fråga av en gröngöling....) via ngt test eller är det ultraljud,klinik som gäller då?
    Har kikat på kliniken AVA i Riga där det ser ut som om man kan gå igenom en fert.undersökning. Hittar än så länge, ingen klinik i Sverige som "tar sig an" 45 +...... Tycker det är lustigt att man inte åtminstone kan få genomgå en undersökning och få reda på om man kan bli gravid eller ej.
    Kanske IVF ICSI kan hjälpa oss.....

  • ozzza
    Äldre 1 Oct 01:55
    #3

    OJ vad glad jag blev över att läsa ditt inlägg, jag kände igen mig PRECIS!! Jag hade heller ingen att göra en familj med...förrän de senaste åren... kort historia:
    är du över 42 görs ingen IVF på dig i sverige, jag har vänt mig till underbara AVA i riga. Du kan däremot vända dig till en vanlig gynekolog i sverige som gör en första utredning, alltså bla tar blodprover på dig för att kolla hur just du ligger till i hormonvärden o då kan få en hint om ifall du KANSKE kan ha ägg värda att göra ett försök med eller om det kanske är helt kört, proverna kna ge dig ett hum om detta. samt görs en koll av din man, om han är fertil. SEN får man fundera på hur man ska gå vidare.Jag sa direkt till gynekologen i sverige att jag planerade ev äggdonation i riga o då började provtagningarna.
    Jag är idag 47 o åkte till riga för första mötet okt 2011. Fick reda på att jag har mindre än 5% chans med egna ägg. Fick lov att operera  bort ett myom oxåinnan vi kunde gå vidare, så där gick ett par månader till spillo. Har nu prövat 2 cykler med äggstimulering, båda ggr har det börjat bildas äggblåsor men de har stannat av o inte mognat klart. Är just nu inne på mitt 3e försök, med hög dos äggstimulering, får se hur det går.
    är dock HELT medveten om att vi till slut kanske måste använda oss av äggdonation istället.  Då får man ju i alla fall vara gravid o bära barnet (om det går vägen vill säga, men det är ju bra siffror på äggdonations graviditeter så det är ju större chans att det lyckas) Det är dock ett stort steg att välja den vägen...men jag är otroligt tacksam över att möjligheten finns för oss som inte hade "turen" att träffa rätt man under åren då man var som mest fertil, blir så trött på alla som uttalar sig negativt om vår barnlängtan, så länge man är fullständigt frisk o kry o ung i sinnet finns väl inget som säger att vi inte skulle kunna vara med LÄNGRE i våra kommande barns liv än vissa andra mindre vitala 35 åringar...eller...? ;)
    men du, vänta inte en dag till, börja NU med undersökningar o provtagningar, det är mitt bästa råd till dig, håller tummarna:)

  • novemb­ra
    Äldre 1 Oct 16:03
    #4

    Hej ozzza! Jag hoppas verkligen att ett litet ägg i dig vill mogna och att du snart få bli mamma! Verkligen!
    Jag har förstått att det till stor del hänger på mina ägg alltså....självklart så kan ju visst hinder ligga i spermans kvalite. Hur som jag får väl börja med att leta upp en gynmott dåsom kan hjälpa mig att kolla min äggstatus. Hade du kollat dina ägg innan du åkte till Riga!?
    Vad mer än blodprov eller kollar man endast skicket på äggen via blodprov? Inga andra undersökningar?
    Om jag har några fungerande ägg kan jag då redan vid första besöket i Riga få hjälp med hormonbeh. eller får man göra ett återbesök? Behöver du åka till Riga och kolla dina cykler varje gång eller gör du det hos din gyn här?
    Om mina ägg är ur funktion helt så att säja så är det äggdonation alltså som kvarstår som ett alt.? Ja det blir ett helt annat beslut....att inte bli biologisk mamma alltså....men att bära, föda och amma sin älskade killes barn överväger nog detta och känslan av samhöriget infinner sig nog automatiskt....Vet inte om jag ens skulle tänka "så" när jag väl skulle få ett pluss och känna en bebis i magen....som skulle få min killes gener och drag..... Vad skulle kunna vara bättre än det i min situation.....
    Jag är tacksam för alla goda råd, erfarenheter och tipps!
    Berätta GÄRNA hur det går för dig framöver!
    Ja instämmer. Det är egentligen ingen annan som har med det att göra och det är ett eget beslut och önskan att få bli mamma jag också....! Visst kommer jag att vara pensionär när mitt barn är vi säjer runt 25.... Men då har man normalt sett ett eget liv att ta hand om och inte så stora behov längre av att hänga med mamma.....
    Jag läste i en veckotidning om en kvinna 54 år som började känna sig lite väl rultig. Det visade sig att hon var i 7 månaden......födde en välskapt flicka sedan! Så kan hon kan vi också!

  • MiinaE
    Äldre 8 Jan 12:10
    #5

    Hej Novembra

    Helt kört är det inte. Jag var 41 när jag fick mitt första barn. Hade då något år innan gjort en undersökning på Sophiahemmet i Sthlm och fick veta att jag vid det tillfället fortfarande hade gott om ägg kvar. Dessutom gjorde ett för högt stresshormon att mina ägg inte lossnade som de skulle och jag fick Levaxin (livet ut). Efter att jag fick rätt dos blev jag ganska snabbt gravid. Tydligen har jag hela livet haft låg ämnesomsättning och detta hade lätt kunnat åtgärdas om man fått ta sådant blodprov tidigare i livet. I alla fall nu har jag dessutom insulinbehandlad diabetes och har blivit gravid vid 46 års ålder. Så länge det finns liv så finns det hopp. Ge inte upp utan ta till de hjälpmedel som finns för att bli gravid.

    Jag är medveten om alla risker som finns förknippade just i mitt fall och går redan nu på specilistmödravården. Just nu är jag bara i 6 veckan så det kan fortfarande sluta illa...

    Hälsningar

    Miina  

  • Äldre 2 Jul 22:10
    #6

    hej jag fick min son på naturligväg när jag var 45  är 49 nu och vill så gärna ha en till ,vet inte om jag kan ,kanske äggena är för gamla men det som stoppar mig mest är nog att alla säger " stackars barn" som får en sån gamal mamma,och att barnen blir mobbade för att  man närmar sig pensionärs åldern.

  • Tigrin­na
    Äldre 14 Jul 20:40
    #7

    paddan- de som kommer med sådana kommentarer är säkert mossiga 40 plussare själva! Det är andra tider nu och fler och fler skaffar barn efter man fyllt 40 år. Det är inget synd om barnet alls, man växer upp och skaffar egna nätverk, hemskt vore det väl om man var beroende enbart av mamma och pappa i tid och otid. Jag är själv stolt, gravid och kommer att få barn en månad innan jag fyller 43 om allt går som det ska. Sträck på dig och var stolt  

  • Äldre 31 Jan 14:08
    #8
    paddan skrev 2013-07-02 22:10:18 följande:
    hej jag fick min son på naturligväg när jag var 45  är 49 nu och vill så gärna ha en till ,vet inte om jag kan ,kanske äggena är för gamla men det som stoppar mig mest är nog att alla säger " stackars barn" som får en sån gamal mamma,och att barnen blir mobbade för att  man närmar sig pensionärs åldern.
  • Äldre 31 Jan 14:09
    #9
    paddan skrev 2013-07-02 22:10:18 följande:
    hej jag fick min son på naturligväg när jag var 45  är 49 nu och vill så gärna ha en till ,vet inte om jag kan ,kanske äggena är för gamla men det som stoppar mig mest är nog att alla säger " stackars barn" som får en sån gamal mamma,och att barnen blir mobbade för att  man närmar sig pensionärs åldern.

    Hur har det gått för dig ?
  • Äldre 31 Jan 14:09
    #10
    novembra skrev 2012-09-30 14:47:40 följande:
    Hej!
    Jag är en tjej på 45 plus som inte tidigare i livet "tänkt barn", längtat efter eller saknat. Varför vet jag inte. Livet har gått så fort och har varit uppslukad av andra saker......Har inte heller haft något riktigt bra förhållande. Inte förräns nu, i min ålder.....? har längtan och önskan om barn dykt upp. Till saken och en stark orsak kan vara att jag träffade "mannen i mitt liv" för över ett år sedan Vilket jag är överlycklig över. Den här gången har allting fallit på plats och efter att vi "bara" varit ungdomsvänner så kom vi på, efter 20 år att det fanns någonting mer mellan oss......Tja så nu har jag helt plötsligt fått längtan efter att få bli mamma.....Tokigt? Dumt? Naturligt? Jag vet bara att "det" finns där och att vi båda två vill samma sak. Eftersom ingen av oss har barn sedan tidigare så blir det extra påtaligt. Tidsklockan skenar ju mer eller mindre......Jag har aldrig varit gravid och haft oskyddad sex i tidigare förhållanden. Så jag har en egen känsla av att jag inte kan bli gravid....men så behöver det inte vara. Vi skyddar oss inte nu eftersom vi så gärna vill bli gravida....men varje månad så kommer min mens och mina farhågor blir besannade. Vi försöker inte eller är desperata utan mer som så, att blir det barn så är det ett mirakel, ett under..... Men vi har inte all tid i världen på oss, så nu undrar jag om någon vet om det över huvud taget går att få göra en fert.undersökning i Sverige eller om det är tex iga som gäller? Någon som har liknande erfarenhet? Vad brukar problemet oftast vara när det är problem att bli gravid i min ålder, är 46 nu.? Jag har hört talas om hormonbehandling, provrörsbefruktning osv men förstår att orsakerna kan vara många. Har jag ingen ägglossning längre så kan jag väl överguvud taget inte bli gravid, eller?
    Jag vet att många rynkar på pannan när man säjer att man vill bli mamma vid min ålder när man egentligen borde bli mormor eller farmor..... Men för mig är det inte så. Jag känner mig inte som någon mormor och varför skulle jag bli en sämre mamma bara för att jag är 45 plus? Ja men tänk på att det inte är så kul att vara 20 år och ha en så gammal mamma.......kan man också få höra.....Vadå inte så kul? Är det inte bättre att ha en mamma som är 65 och älskar en, än att man har en mamma som är 40 och inte bryr sig...... Jag vet inte. Jag vet bara att jag vill bli mamma - Men vet inte hur....!? Kanske bara fortsätta och hoppas på att naturen är på ens sida.....men å andra sidan så vore det dystert om det finns en liten chans med hjälp att bli gravid nu....och så vet man inte det.....
    Någon som känner igen sig i detta!?
    Hur har det gått för dig ?
  • Linzi
    Äldre 14 Mar 17:43
    #11

    Ja, hur har det gått för er i den här tråden?

  • Tue 12 Apr 2022 21:55
    #12

    Hej!
    Ja, jag undrar också hur det har gått för alla!

Svar på tråden 45 plus längtar efter barn.....!?