Vad har ni fyllt frysen med inför den första tiden med bebis?
Berätta era enklaste recept att frysa in i väntan på den stora dagen :)
Berätta era enklaste recept att frysa in i väntan på den stora dagen :)
Hmmm...ingenting alls...
Däremot skaffade vi en ergonomisk bärsele så att man kunde laga mat utan att behöva lägga ifrån sig bebisen...och så underlättade det såklart att vi var hemma båda två första halvåret...
Men om jag hade velat fylla frysen så hade jag nog mest valt grytor: indiska grytor, chili con carne, fiskgrytor, etc. och kanske en och annan lasagne...
Fyllde den inte alls.... men jag skulle ju rekommendera mat som man kan äta med 1 hand.
Jag brukar se till att göra småköttbullar, som jag fryser in i plastpåsar bara. Sedan gör jag köttfärssås och fryser in i burkar av olika storlekar. Sås gör jag också gärna och fryser in, för då går det att fixa en enkel middag väldigt snabbt. Annars ser jag till att ha hamburgare och falukorv i frysen för en snabb middag. Kanske ett par pizzor också, färdigskurna i lagoma bitar (då gör jag pizzan i långpannan).
Några sockerkakor eller påsar med muffins är också bra att ha när det kommer gäster.
Lasagne, pizza, korv stroganoff, köttfärssås, fläskfilégryta (fläskfilé, grädde av valfri sort, champinjoner och senap). Ugnspannkaka blir också bra.
Pajer, piroger, lasagne. Även fikabröd, för oj så mycket besök man får. *s*
Inget. Karln är ju hemma första 10 dagarna åtm.
Jag gick över tiden en vecka och var oerhört rastlös så jag bakade en massa för att få tiden att gå.
Det blev några sorters småkakor (bl.a. Drömmar och nougatrutor) kärleksmums och bullar.
Perfekt att ha i frysen när det kom en massa besök första veckorna. Lätt att bjuda på fika då!
Se till att du inte kryddar maten för starkt!!!
Fyllde frysen inför min första sons födelse, och kryddade som vanligt: vi älskar chili....
resultatet blev att mannen fick äta upp allt, bebisen fick ju ont i magen av kryddorna via bröstmjölken :)
Har inte fryst in några speciella enkla recept innan. Varje gång vi lagade mat och det blev över (blir det nästan alltid hos oss) så frös jag in det som en portion bara
Fast det gör jag ofta ändå även fast vi inte väntat barn. Tycker inte om att kasta samt så har vi då haft det som matlådor till jobbet.
Lasagne! Perfekt mat att frysa in. Är otroligt glad för att vi gjorde det, eftersom vi hade en väldigt jobbig första tid hemma. Kommer definitivt att göra igen om det blir fler barn.
Köttfärssås
Och fikabröd: kärleksmums, hallongrottor, centerkakor, kladdmuffins
Mat som går att äta med en hand. Har man en man som min som knappt kan koka makaroner så är det skönt att det finns mat som han kan värma åt oss. Jag blev snittad och ville mest vara i sängen första dagarna så det var skönt att slippa tänka på maten.
Köttfärssås
Gulach
Sussis delikatess (köttfärsröra med majs champinjoner, lite kross, tomater, grädde paprika, lök.
jag fyller frysen med mat till vår blivande tvååring inför lillasyskonets ankomst i juli! Inte lätt att hinna laga mat två ggr per dag till honom med en nyfödd bebis hemma...
En man som kan laga mat
Skämt åsido så fyllde vi mest frysen med mat som gick snabbt eftersom vår lillkorv föddes i värsta fotbollssäsongen och storasyskonen är hungeraggressiva haha.