pippilirum skrev 2012-09-30 21:23:43 följande:
Jag har funderat på lekterapin på sjukhuset. Måste man ha remiss dit eller kan kontakta dem själv?
Det kanske är olika på olika sjukhus? Om vi legat inne har vi ju bara knallat ner dit liksom, så jag vet inte riktigt hur det funkar på andra orter.
Men här i Skellefteå är det öppet "för alla". Efter att vi låg inne med ett av barnen sa personalen på lekterapin att det var ju bara komma och hälsa på när vi kände för det, bara ingen är förkyld eller smittsam på något vis.
När man får kallelse till någon undersökning, tex sövning, så följer det med ett blad där det står att det är bra om man även avsätter tid för att besöka lekterapin. För att barnet ska kunna bearbeta upplevelsen, eller bara få en positiv stund. Vi har även fått vara på lekterapin under väntetiden, tex medan emla verkar eller från det de satt nålen tills det är dags att åka till operationen.
I ert fall skulle jag faktiskt ordna så det blev gjort. Börja med att ta reda på telefonnummer till lekterapin, ring sedan och berätta hur rädd sonen är och be att få komma. Kanske kan de tom ägna sig lite extra åt honom då, leka sjukhus och så, och att han får med lite nya saker hem till sin doktorslåda (så han kan sätta "nål", ge sprutor osv). Här i Skellefteå har de i alla fall varit väldigt generösa med att skicka hem sådant.
Hoppas allt gick bra idag, och att sonen snart får må bättre!