Tankar kring blöjor och dax för pottan?
Vår tjej fyller imorgon 6 månader. Jag har använt på henne tygblöjor sedan födsel. När vi gått ut har hon fått ha på sig en vanlig blöja. För några veckor sedan började jag använda vanliga blöjor på nattetid, då hon kissade så mycket, att jag var tvungen att byta alla sängkläder varjemorgon. Och så förra veckan fick jag nog av tygblöjor helt och hållet. Jag vet inte om dottern kissar mer nu än tidigare (skulle ju tippa på det, då hon äter mer), men tygblöja efter tygblöja håller inte kisset längre. Varje gång hon kissade var jag tvungen att byta alla kläder på henne, blöjan släppte igenom så mycket vätska. Så nu har jag använt engångsblöjor i några dagar. Visst, det kostar mer... men jag slipper byta om samtliga kläder på henne varje gång hon kissar.
Nu har hon även börjat göra en annan grej på dagarna. Hon kissar nödvändigtvis inte alls i blöjan. Men så fort jag tar av henne blöjan kissar hon. Är det tecken på att man kanske borde ta och börja potträna henne? Hon lärde sig sitta upprätt utan stöd för en månad sedan redan. Vi kommer inte köra med någon potta, utan har inhandlat istället en sittdel som man har direkt på vanliga toasitsen. För tidigt att sätta henne där och låta göra sina behov? Kommer hon förstå ens vad man vill att hon ska göra där?
Jag vill ju helst av allt att vi skulle kunna lägga bakom oss blöjperioden så fort som möjligt. Men självklart vill jag att barnet är redo för det själv. Barnet måste ju få vara den som bestämmer takten.