• Anonym (L)

Personbevis för skilsmässa

Hej!
    Vilket personbevis ska jag ha för ansökan om skilsmässa, försöker skriva ut själv och helst ikväll... Har ingen tid att ringa imorgon till Skatteverket och behöver skicka imorgon. På självservicen finns inget med rubriken Äktenskapsskillnad. Folkbokföringsadress är väl det närmaste. Någon som vet? 

• Svar på tråden Personbevis för skilsmässa
  • Anonym

Man kan inte skriva ut ett personbevis, det måste skickas till folkbokföringsadressen eller så får man åka till skatteverket och hämta det personligen.

• Anonym (h)

Det går visst att skriva ut ett personbevis om man är inloggad med e-legetimation. Du ska skriva ut ett "skilsmässa" personbevis.

• Anonym (L)

Vi var två som tittade igår, fanns inget sånt alternativ.

• Anonym (h)

Hej det går att beställa blanketter både via e-legitimation, postleverans och via servicetelefon. Sen ska du beställa  blanketten Skilsmässa, se länk.
    http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/blanketter/bestallningstjanst/personbevis.4.5098f9104ec1b57328000231.html

Vad är det för alternativ du inte hittade? Jag har själv precis skrivit ut ett personbevis för att ansöka om skilsmässa. Och då är det 6 månader sen vi ansökte om skilsmässa och ska nu gå vidare om att skilsmääsan ska gå igenom och då ska man skicka in en skrivelse på att vi fortfarande avser att skiljas och skicka ytterligare ett person bevis.

• Anonym (en till)

man kan tydligen bara få hemskickad personbevis för ändamål skilsmässa.

Men, behöver jag bara mitt personbevis eller ska jag även skicka min blivande ex-mans personbevis???  

• Anonym (h)

Bådas personbevis ska skickas in om ni är överens. Annars så räcker det med att du skickar in ansökan om skilsmässa med ditt personbevis, så börjar prövotiden (om ni har barn) att räknas från det att papprena kommer in till tingsrätten. Men gå in på tingsrättens hemsida så står det väl förklarat vad som gäller

• Anonym (tingsrättsanst.)
    Anonym (h) skrev 2012-10-31 07:03:53 följande:
    Bådas personbevis ska skickas in om ni är överens. Annars så räcker det med att du skickar in ansökan om skilsmässa med ditt personbevis, så börjar prövotiden (om ni har barn) att räknas från det att papprena kommer in till tingsrätten. Men gå in på tingsrättens hemsida så står det väl förklarat vad som gäller
    Om bara en person skickar in ansökan om äktenskapsskillnad så skickas den som en stämning till motparten.
    Betänketiden börjar löpa från det datum som motparten tagit del av stämningen.
Svar på tråden Personbevis för skilsmässa