• Jose

Ägg- och mjölkfritt bak!

Hej!

Det skulle vara kul om det fanns en baktråd i allergiform. Finns det redan? Länka gärna i så fall. Annars kan du väl fylla på med dina tips?

Det jag själv kommer på är chokladbollar - som får att göra med mjölkfritt margarin. Helt ok faktisk, då jag egentligen bannlyser margarin! ;)

Självklart går det bra med andra allergi recept också.

• Svar på tråden Ägg- och mjölkfritt bak!
  • Strumpans

Bullar gjorda på havremjölk är godare än vanliga :)

Pensla m havremjölk istället för ägg

• Tessanf

Om du vill ha mer information om mjölkfritt så släpps snart vår sida www.sandt.nu där allt är mjölkfritt (smör ibland, men det går ju byta ut) Vi finns även på fb SandT.nu Här kan man dela med sig av sina recept och ta del av andras. 

Mvh Tessan 

• LizG

Måste bara tipsa om underbara kokböckerna "kakboken utan ägg och mjölk" som finns i sex olika små böcker med tonvis av bra recept. Gå in på Kakboken.se så finns info om hur man köper
    Har tack vare dem ätit god ugnspannkaka o biscotti bla o de kommer att tas fram när de vankad godsaker för det finns så mkt gott att välja mellan

• Gevieve
    LizG skrev 2012-10-01 19:51:40 följande:
    Måste bara tipsa om underbara kokböckerna "kakboken utan ägg och mjölk" som finns i sex olika små böcker med tonvis av bra recept. Gå in på Kakboken.se så finns info om hur man köper
    Har tack vare dem ätit god ugnspannkaka o biscotti bla o de kommer att tas fram när de vankad godsaker för det finns så mkt gott att välja mellan
    Håller med dig!
    SÅ bra böcker! Själv är jag bara äggallergiker och tål alltså mjölk och använder böckerna hela tiden. Vad finns inte med där? Det är tårtor, godis, kakor, pajer, maränger och en massa annat gott. Jag byter oftast ut havrje/sojamjölken (eller vad det kan tänkas stå i receptet) mot vanlig mjölk och hur man än gör så är det alltid gott.
    Det är välinvesterade pengar! Glad
  • cosinus

Jag har provat äta ägg och mjölkfritt under tiden jag ammat med ett av barnen. Sen har ett annat barn varit äggfritt under en period.

Jag tycker det är svårt att baka utan ägg och ska man dessutom ta bort mjölk också är det lite som smakar gott i mit ttycke.

smulpaj går bra då det är naturligt äggfritt. Till kalas brukar jag göra hallongrottor och chokladsnittar som är naturligt äggfria (ja eller nästan då på chokladsnittarna men de smakar ingen skildnad om man tar bort äggulan och penslar med vatten/mjölk ist) Behöver man även mjölkfritt så tar man ju mjölkfritt margarin.

Sockerkaka tycker jag smakar helt ok på bakpulver ist för ägg men då vill jag ha riktigt smör i för annars tycker jag den tappar för mycket smak. Kladdkaka och liknande lyckades jag aldrig med utan ägg, det blev bara kladdigt och djävligt och liksom flottigt på ytan.

• Gevieve

Är nu 23 år gammal och varit äggallergiker i hela mitt liv. Det kan vara svårt om man inte har en uppsättning av bra recept på diverse bakverk.
    Jag älskar att baka och pyssla med sötsaker överlag och gjort det sen jag var ca 10 år gammal. Många av mina vänner, bekanta, kollegor osv. trodde inte ens på mig i början då jag sade att allt jag bakar är äggfritt. Jag har blivit ombedd att göra tårtor till 50 pers t.o.m och inte för att någon av gästerna är äggallergiker utan för att det kan bli så gott om man bara hittat några riktigt bra recept. Jag har vid det här laget ca 10 böcker på svenska och engelska om hur man bakar äggfritt Drömmer  Kladdkakor, tårtor, kex, napoleonbakelser, maränger, chokladbakverk, småkakor osv. ..det går att göra allt utan ägg. Men det gäller att ha lite tålamod och hitta någon bra bok med äggfria recept. Det är lättare än man tror att baka utan ägg Flört

• mikroE
    http://www.sockerkaka.com/sockerkaka-utan-agg/

Det här är typ världens bästa äggfria (kan lätt bli mjölkfri med mjölkfritt margarin) sockerkaka! Min man är äggallergiker och hela släkten använder det till tårtor när han är med och det blir en jättegod kaka även om man bara äter den som sockerkaka också. Det kan bli hår dskorpa på kakan så använder man den till tårta kan det vara bra att täcka med aluminiumfolie så den inte blir svår att skära men till att bara äta som den är så är den hårda skorpan bara god tycker jag.

Annars lagar jag helst naturligt äggfritt jag med för att ersätta ägg kan vara svårt även om det kan gå med lite extra vätska och sojamjöl eller no-egg. Smulpaj, vanlig paj (finns massor av recept utan ägg), småkakor (tips! I äldre kokböcker är recepten på småkakor nästan alltid äggfria bortsett från pensling medan man i moderna böcker oftare har ägg i så kolla secondhand om du vill ha färdiga äggfria recept) tex. 
  • Jose

Vad många bra tips!

Gevieve, har du några andra tips på böcker? 

• Jose
    Sannaslim skrev 2012-11-02 22:44:53 följande:
    Jag ammar min mjölk, ägg och sojallergiska dotter. Har försökt baka lite det som lyckats bäst är småkakor gjorda på mjölkfritt margarin och kladdkaka med banan. Kladdkakan är supergod. knasigmat.blogspot.fr/2012/06/kladdkaka-utan-...
    Smakar det mycket banan?
Svar på tråden Ägg- och mjölkfritt bak!