• 3villbli4

IVF - spermie fråga

Jag väljer att vara anonym då detta är en väldigt känslig fråga för min man och vill inte att någon ska känna igen mig.

Vi ska snart påbörja vårt första (och förhoppningsvis enda) ivf försök. Jag har endometrios men känns ändå inte som att det är tillräckligt för att göra så vi inte lyckas. Verkar ju vara fri passage i äggledarna.

Min man har alltid haft liten utlösning. Och ofta "droppar" det liksom bara och ibland är den nästan alldeles klar. Kan detta oxå vara en orsak till att vi inte lyckats? Han lämnade in ett spermaprov i början av vår utredning. Det var ungefär lika stor sats som det alltid brukar vara och den var på 0, 8 ml och innehöll visserligen 18 miljoner spermier som rörde sig bra. Men det är ju så liten sats.

Måste tala om att det är absolut ingenting som stör mig. Vi har ett jätte bra sexliv och jag bryr mig egentligen inte om det. Förutom just oron över om det är tillräckligt för att bli gravid?

Och sen undrar jag om det är planerat att göra vanlig IVF och det sen verkar vara lite spermier, kommer de då göra på annat sätt istället? Vill ju såklart att vi ska få de bästa förutsättningarna.

Hoppas det inte blev rörigt och jag hoppas att det är någon som vet och kan svara på mina frågor. Tack på förhand. :)

• Svar på tråden IVF - spermie fråga
  • 3villbli4

Jaha jag skrev från mobilen och lyckades inte vara anonym men det får väl gå bra ändå. :)

• Marina80

Men det är ju antalet spermier som räknas inte hur stor volymen är. Det andra är ju bara "förvaringsvätska".

• Anonym

Det behövs bara en enda spermie för att göra en bäbis! Min make har bara 3 % dugliga spermier och det räckte gott och väl till två busiga barn som nu är 12 och 8 år. De bästa blev utvalda och stoppades direkt in i ägget, sk ICSI-behandling. Så att din make har en "liten" sats spelar nog inte någon roll alls, huvudsaken är att det finns friska och simkunniga spermier. Lycka till!

• 3villbli4

Ja det förstår jag. Är väl mer det att det droppar som gör att vi båda varit oroliga för det. Men det kanske inte spelar ngn roll nu när de kommer ligga tillsammans? Men både han och jag har bara undrat över om det kan varit en anledning att det inte gått på egen hand? Till saken hör också att när sperma provet gjordes för ett år sedan åt han zink och folsyra som vi fått tips av läkaren skulle öka spermie kvaliteten. Nu har han dock inte ätit dessa på länge trots att det var lite mer just under den tiden. Han vill inte äta dem mer och det förstår jag.

• 3villbli4

Ja och det var det jag menade. För oss är det ju planerat vanlig ivf. Om de tycker det är för lite, kommer de då göra ICSI istället? Eller gör de bara som planerat och hoppas på det bästa?

• Anonym

Ni lämnar provet samma dag som ni gör ivf, och dom borde ha bra med tid att titta på hans spermier på lab innan dom genomför själva befruktningen, så skulle dom se att det är för lite spermier så hinner dom nog planera om till ICSI. Men. 18M är inte dåligt, handlar inte om mängd vätska, som övriga påpekar ovan, utan ANTAL rörliga spermier. Hans värden ser helt normala ut, så tvivlar på att dom ens överväger det alternativet.

• Anonym
    3villbli4 skrev 2012-09-30 23:26:59 följande:
    Ja och det var det jag menade. För oss är det ju planerat vanlig ivf. Om de tycker det är för lite, kommer de då göra ICSI istället? Eller gör de bara som planerat och hoppas på det bästa?
    De kommer "blanda ihop" ägg och spermier och se hur det går. Spermierna blandas ut i en annan vätska så det är inte viktigt att själva satsen är stor, bara att det finns spermier i den.

Om det inte blir några befruktade ägg så får man göra om IVF:et och då gör de troligtvis ICSI. Så funkar det i alla fall i vårt landsting, om man har lämnat ett ok spermaprov så gör de vanlig IVF första gången. Att göra ICSI riskerar att man sticker sönder äggen så att de blir oanvändbara, därför vill de inte göra det i onödan. Det är dessutom dyrare. Det är bara en liten grupp som behöver ICSI. Det går inte att ändra metod från vanlig IVF till ICSI mitt i, man måste planera det i förväg.

Några tankar:

Endometrios är en vanlig orsak när det gäller infertilitet, om det är något man ska misstänka som "boven i dramat" så är det den.

Man gör sig själv en otjänst om man går in för att det är väldigt viktigt att lyckas på första försöket. Man kan behöva göra några IVF (eller några återföringar med frysta embryon från första IVF:en) innan man lyckas. Visst finns det de som lyckas på första försöket också men man ska absolut inte ge upp om det inte blir så.

• Anonym

Vi hade vanlig IVF planerat, men på "dagen D" så hade min man lågt antal spermier och de gjorde en ICSI för att vara på den säkra sidan. Labbet analyserar ju spermierna samt äggen och sedan utses den bästa metoden i det speciella fallet! Skönt tycker jag att det gick till på det viset!

Lycka till!!

• 3villbli4

Tack alla för svar. Känner mig lite lugnare nu. :) Det vi hoppas på är ju att många ägg ska bli befruktade så vi får något till frysen, eftersom vi bara får ett försök av landstinget.

Svar på tråden IVF - spermie fråga