• Anonym

IVF - spermie fråga

Det behövs bara en enda spermie för att göra en bäbis! Min make har bara 3 % dugliga spermier och det räckte gott och väl till två busiga barn som nu är 12 och 8 år. De bästa blev utvalda och stoppades direkt in i ägget, sk ICSI-behandling. Så att din make har en "liten" sats spelar nog inte någon roll alls, huvudsaken är att det finns friska och simkunniga spermier. Lycka till!

• Anonym

Ni lämnar provet samma dag som ni gör ivf, och dom borde ha bra med tid att titta på hans spermier på lab innan dom genomför själva befruktningen, så skulle dom se att det är för lite spermier så hinner dom nog planera om till ICSI. Men. 18M är inte dåligt, handlar inte om mängd vätska, som övriga påpekar ovan, utan ANTAL rörliga spermier. Hans värden ser helt normala ut, så tvivlar på att dom ens överväger det alternativet.

• Anonym
    3villbli4 skrev 2012-09-30 23:26:59 följande:
    Ja och det var det jag menade. För oss är det ju planerat vanlig ivf. Om de tycker det är för lite, kommer de då göra ICSI istället? Eller gör de bara som planerat och hoppas på det bästa?
    De kommer "blanda ihop" ägg och spermier och se hur det går. Spermierna blandas ut i en annan vätska så det är inte viktigt att själva satsen är stor, bara att det finns spermier i den.

Om det inte blir några befruktade ägg så får man göra om IVF:et och då gör de troligtvis ICSI. Så funkar det i alla fall i vårt landsting, om man har lämnat ett ok spermaprov så gör de vanlig IVF första gången. Att göra ICSI riskerar att man sticker sönder äggen så att de blir oanvändbara, därför vill de inte göra det i onödan. Det är dessutom dyrare. Det är bara en liten grupp som behöver ICSI. Det går inte att ändra metod från vanlig IVF till ICSI mitt i, man måste planera det i förväg.

Några tankar:

Endometrios är en vanlig orsak när det gäller infertilitet, om det är något man ska misstänka som "boven i dramat" så är det den.

Man gör sig själv en otjänst om man går in för att det är väldigt viktigt att lyckas på första försöket. Man kan behöva göra några IVF (eller några återföringar med frysta embryon från första IVF:en) innan man lyckas. Visst finns det de som lyckas på första försöket också men man ska absolut inte ge upp om det inte blir så.

• Anonym

Vi hade vanlig IVF planerat, men på "dagen D" så hade min man lågt antal spermier och de gjorde en ICSI för att vara på den säkra sidan. Labbet analyserar ju spermierna samt äggen och sedan utses den bästa metoden i det speciella fallet! Skönt tycker jag att det gick till på det viset!

Lycka till!!

• Anonym
    3villbli4 skrev 2012-10-05 21:03:31 följande:
    Dessutom tror jag att han tog illa upp och kände sig lite förnedrad över att behöva äta vitaminer för det.
    Fast man får väl jobba på alla fronter, när det nu är så att man har ett problem?

Jag gav min sambo zink och folsyra inför vår IVF, och då har det aldrig sagts ett ord om att hans spermaprov skulle vara något annat än bra! Tänker att provet aldrig kan bli för bra, och efter att ha sett allt jag gick igenom under IVF:en skulle min sambo skämmas för att klaga på lite vitamintabletter...

Är du säker på att man bara får en IVF, att de inte menar ett återförande? För i så fall får ni göra om IVF:en om det visar sig att ni behöver ICSI, alltså om det inte blir några användbara embryon vid första försöket.

• Anonym
    3villbli4 skrev 2012-10-05 21:42:22 följande:
    Så här står det på vårt landstings hemsida: "det som erbjuds är en landstingsfinansierad IVF behandling och om möjligt en frysåterföring". Vad som menas med det vet jag inte. Men jag tolkar det som 1 IVF behandling oavsett.
    Okej, låter som landets sämsta deal... Västernorrland? Du behöver inte svara...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-10-05 21:47:03 följande:
    Okej, låter som landets sämsta deal... Västernorrland? Du behöver inte svara...
    västernorrland har inte bara ett försök...

www.rfsu.se/sv/Sex-och-politik/Debatt/Debattartiklar/Satsa-pa-konstgjord-befolkningsokning-Vasterbottenskuriren/

Taget ur artikeln: 
    "I 13 landsting och regioner i Sverige erbjuds tre försök med IVF-behandling, varav Västernorrland är ett av dessa län. Siffran för Jämtland, Norrbotten och Västerbotten är ett försök."
Svar på tråden IVF - spermie fråga