• Carfreak

Pappadagar och flytta över till sambon!

Hejsan!

Sitter och fundrar lite gällande pappa dagarna. Har själv ansökt om dessa 10 dagar men vad jag förstått det som så kan jag ta ut 60dagar totalt som inte påverkar sambons dagar - stämmer detta ? Dessa 50dagar - kan jag ta ut dessa samtidigt som sambon är hemma med föräldrapenning ?

Återstående dagar är då 180 som jag kan flytta över till sambon ?

• Svar på tråden Pappadagar och flytta över till sambon!
  • Försäkringskassan

Hej!

Du har totalt 60 dagar med föräldrapenning enligt sjukpenningnivå som är reserverade till dig. De resterande 180 dagarna kan du flytta över till din sambo.

De 50 dagarna som du har kvar kan du inte ta ut samtidigt som din sambo är hemma med föräldrapenning.

Om ni vill vara hemma samtidigt kan ni ta ut dubbeldagar. Dubbeldagar kan man ta ut under barnets första levnadsår. De dras då inte på de 60 dagar som är reserverade till varje förälder utan dras på de övriga dagarna.
    Om ni exempelvis vill vara hemma 10 dagar med föräldarpenning samtidigt överlåter du bara 170 dagar till den andre föräldern.

Det innebär att du kan vara hemma 10 dagar samtidigt med den andre föräldern och 50 dagar själv med barnet.

Hälsningar
    Louise, handläggare

• Carfreak

Tack för snabbt svar! Blir att överlåta 180 dagar till sambon och spara resten till inskolning etc.

• Carfreak

Ni är ju flanar hela bunten! Här har jag dels betalat skatt i många år men även haft eget företag och nu när jag är arbetslös och ej har möjlighet till att plugga på högskolan så blir jag nekad mina 10 dagar för att jag inte är arbetssökande hos arbetsförmedlingen och ej får a-kassa..

Fyfan dra åt helvete med er hela bunten! Tacka vet jag svartjobb så man slipper sponsra er myndigheter med mer skatt!

• Försäkringskassan

Hej!

När det gäller föräldradagar så är minst möjliga belopp att i dagsläget kunna få,180 kronor.

Om det är de 10 första dagarna i samband med barns födelse du syftar på, så måste man gå miste om en ersättning för att kunna få en ersättning, då den ersättningen som utbetalas är till för att täcka förlorad arbetsinkomst eller a/kassa.

Hälsningar
    Anastasia, handläggare

Svar på tråden Pappadagar och flytta över till sambon!