• Äldre 1 Oct 09:10
    6724 visningar
    8 svar
    8
    6724

    Får man lov att avliva någon annans hund?

    Min sambo hade en hund. En Golden som han även hade ägarpapper på. VI kunde inte ha hunden när sonen visade sig vara allergisk mot hundar så vi lämnade hunden till sambons mamma. Hon hade hunden fast hunden ägdes fortfarande av min sambo.

    Hon började bli gammal och sambons mamma ringde och sa att vi kanske fick avliva henne.  Hon ringde igen dagarna efter och sa att det var bättre med henne så vi skulle avvakta. I går söndag så fick min dotter veta på stan att hunden hade avlivats i fredags, alltså två dagar tidigare. Jag frågade sambon om hunden var avlivad och han visste ingenting.

    Han ringer sin mor men det är ingen som svarar och i går ringde hon tillbaka och när sambon frågar om hunden hade avlivats så berättar hon att hon var det. 

    Nu kommer min fråga. Kan man avliva en hund utan att ägaren är med eller bekräftar att hunden ska avlivas? För som detta har gått till så ska jag kunna ta grannens hund och avliva henne utan att ägaren får veta något.  Någon som vet?

  • Svar på tråden Får man lov att avliva någon annans hund?
  • Ruggug­glan
    Äldre 1 Oct 09:13
    #1

    Nej, jag tror inte att man får lov att avliva någon annans hund. Sen beror det kanske på hur länge din mamma hade hunden. Jag antar att det är hon som har stått för alla kostnader?

    Men det var dålig stil att inte upplysa er om att hunden skulle avlivas.


  • kataly­sator
    Äldre 1 Oct 09:15
    #2

    Det görs oftast inte någon ägarkontroll när man avlivar en hund, om det är det du menar, så det är absolut praktiskt möjligt för dig att gå och avliva grannens hund. Däremot är det inte lagligt att göra det.

  • Äldre 1 Oct 09:16
    #3

    Jag avlivade Min hund förra året men vad jag vet var det ingen som kollade upp om jag verkligen var ägare till henne.

  • Äldre 1 Oct 09:21
    #4

    Nej men det är Inget veterinären kontrollerar. Ni får polisanmäla mamman för egenmäktigt förfarande

  • Äldre 1 Oct 09:23
    #5

    Tack för era svar. Jag förstår inte att man inte ska behöva visa papper på att man äger ett djur bara. 

  • Äldre 1 Oct 09:24
    #6

    Man kan gå och avliva vilka random hundar man än råkar få tag på. Det utförs inga ägarkontroller hos veterinärer vid avlivning (men om folk ofta började avliva andras hundar skulle väl ägarkontroller troligtvis införas rätt snart).

    Om det var en gammal hund, sambons mamma hade den dagliga vården och skötseln osv lär det inte bli någon stor sak för rättsväsendet dock om ni polisanmäler henne. En hund räknas som egendom och man får ju inte förstöra andras egendom, visserligen men rent krasst är en gammal hund inte så ekonomiskt värdefull. Går du och kidnappar grannens hund och avlivar den tror jag dock att du kan råka lite mer illa ut rent juridiskt, fast inte så mycket. 

  • Äldre 1 Oct 09:24
    #7

    Som privatperson, inte i normala fall.

    Men självklart händer det, just eftersom en veterinär inte är skyldig att utreda ägandestatusen för det djur de bahandlar. 


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Äldre 1 Oct 09:27
    #8

    Vi tänker inte anmäla mamman utan jag tycker bara att det har gått fel till väga. Alla i släkten visste först att hunden avlivats och det samma dag, men sambon och jag fick först veta det två dagar senare och det via folk i stan. Det är där man börjar undra om man får lov att avliva andras hundar.

Svar på tråden Får man lov att avliva någon annans hund?