• Anonym

Får man byta till ett annat vanligt efternamn?

Jag vill vara anonym då jag inte vill alla ska veta att jag har funderingar på att byta efternamn. Jag heter Andersson och vill inte föra det namnet vidare då jag inte har någon anknytning, relation till nån i släkten med det namnet, och tycker det är lite tråkigt namn.

Jag önskar byta till nåt lite mer annorlunda men ändå vanligt, funderar på Brown eller nåt annat coolt. Undrar om man får byta så bara? Eller om det finns regler för det?  Det finns ca 500 personer med det namnet i sverige, är det så att man måste fråga alla dom? Blir lite svårt ;)

Tacksam för svar om någon vet? 

• Svar på tråden Får man byta till ett annat vanligt efternamn?
  • Anonym

Du får väl skicka in en anmälan om namnbyte till skatteverket så gör väl de en bedömning om du får byta eller inte.

• kickan89

Jag är inte helt hundra men som jag förstått så får man byta efternamn till ett helt nytt som ingen annan i Sverige heter eller ett namn som redan existerar och som man har anknytning till. Alltså INTE ett namn som redan finns men man inte har någon anknytning till. Är som sagt dock inte helt hundra procent säker men det borde gå att läsa på Skatteverket eller ringa dem och fråga :)

• Höghus

Det är som klockan skriver. Antingen ett helt nytt eller något du har anknytning till (tex mammas flicknamn osv) är vad som gäller.

• Höghus

Kickan menar jag så klart..

• Anonym

Så då måste namnet finnas i släkten då.. men hur får man reda på vilka namn som funnits i släkten bakåt i tiden? Är det skatteverket som har den listan?

• So Cal

Namnet får inte finnas hur långt tillbaka i tiden som helst heller. Det finns någon gräns på X antal generationer har jag för mig.

• caelum

Tänk på att utländska namn, tex Brown, kommer låta riktigt larvigt, speciellt om du inte har någon koppling till något land där det är ett vanligt efternamn, och ifall du har ett svenskt förnamn.

• sina

"För att få byta till ett gammalt släktnamn ska det ha burits i rakt nedstigande led i din släkt under minst två generationer. Dessutom får det inte vara längre sedan någon bar det än fyra generationer tillbaka, räknat från och med dina föräldrar."

Hur man vet vilka namn som ens släktingar har burit kan man fråga sina föräldrar och far- och morföräldrar. Skatteverket har också uppgifter som man kan begära ut.

• Anonym

Är det tillåtet att byta till ett efternamn som ingen har i sverige men flera i england?

• Ironhead
    Anonym skrev 2012-10-01 18:53:21 följande:
    Är det tillåtet att byta till ett efternamn som ingen har i sverige men flera i england?
    Ja.
  • So Cal
    Vi godkänner inte efternamn som lätt kan förväxlas med:

ett efternamn som någon annan redan bär i Sverige.
    ett allmänt känt efternamn som har burits av en utdöd släkt.
    ett allmänt känt utländskt efternamn.
    någon annans artist- eller konstnärsnamn som är allmänt känt.
    en beteckning för en stiftelse, en ideell förening eller någon liknande sammanslutning.
    någon annans i Sverige skyddade firma eller varumärke.
    en titel på någon annans skyddade litterära eller konstnärliga verk.
  • Themis
    Ironhead skrev 2012-10-01 18:55:51 följande:
    Ja.
    Nej, det är det väl inte enligt reglerna?

"Vi godkänner inte efternamn som lätt kan förväxlas med:

ett efternamn som någon annan redan bär i Sverige. ett allmänt känt efternamn som har burits av en utdöd släkt. ett allmänt känt utländskt efternamn. någon annans artist- eller konstnärsnamn som är allmänt känt. en beteckning för en stiftelse, en ideell förening eller någon liknande sammanslutning. någon annans i Sverige skyddade firma eller varumärke. en titel på någon annans skyddade litterära eller konstnärliga verk."

Cave quid dicis, quando, et cui.
  • Themis

Ursäkta att jag är långsam...

Cave quid dicis, quando, et cui.
  • Anonym
    So Cal skrev 2012-10-01 19:26:47 följande:
    Vi godkänner inte efternamn som lätt kan förväxlas med:

ett efternamn som någon annan redan bär i Sverige.
    ett allmänt känt efternamn som har burits av en utdöd släkt.
    ett allmänt känt utländskt efternamn.
    någon annans artist- eller konstnärsnamn som är allmänt känt.
    en beteckning för en stiftelse, en ideell förening eller någon liknande sammanslutning.
    någon annans i Sverige skyddade firma eller varumärke.
    en titel på någon annans skyddade litterära eller konstnärliga verk.

men med allmänt känt menar dom inte då artist namn kända personers namn i andra länder som man inte får byta till? så då går det inte att byta till ett engelskt efternamn som kanske 500 personer heter där, men ingen i sverige då?
  • So Cal
    Anonym skrev 2012-10-01 19:39:03 följande:

men med allmänt känt menar dom inte då artist namn kända personers namn i andra länder som man inte får byta till? så då går det inte att byta till ett engelskt efternamn som kanske 500 personer heter där, men ingen i sverige då?
    Det menas att det är känt som ett efternamn. Så det gäller att hitta på ett eget som inte används någonstans i världen. Vi gjorde det, men det tog ett tag att hitta på något som ingen annan har. Det är bara att googla om du tror du kommit på något Flört De som låter bra som efternamn är väääääldigt ofta redan det, även fast man tror man kommit på något helt nytt.
Svar på tråden Får man byta till ett annat vanligt efternamn?